Utvide fra BB30 til 50l

Hei,

Har ikke fått brygget på lenge og ser det i perioder kan gå lang tid mellom hver gang jeg får anledning. så derfor vil jeg kunne brygge litt større batcher så de varer litt, og lurte på om noen har noen gode ideer for hvordan jeg kan bygge på bryggeriet mitt.

Jeg har i dag en BB30 som jeg brygger på, men har lyst til å kunne brygge noe større batcher samt ha mulighet for å få litt ut av sterkere øltyper (bedre utbytte).

Har lenge siklet litt på en boilermaker til mesking siden alle har så gode lovord om den :)

Har som sagt en BB30 - Denne kan jeg vel bruke til å varme skyllevann med videre?
Sestos PID
kjøleren som fulgte med BB30'en
Beerbrew pumpe.
og noe slanger og koblinger.

Så da er hva er fornuftig å greitt å kjøpe til å brygge videre på?
(Tenker å brygge ca 50 l batcher da jeg har plass til 2x 30l gjæringsspann i gjæringskapet):

-Kokekjele m kran (60l stort nok?)
-Boilermaker (usikker på størrelse)
-ny kjøler
-Varmekilder

Mente jeg så en post her tidligere om å lage en herms(?) med BB30 og bruke den til det før skylling (2-i-1 der) kunne kanskje være noe, og hvordan bør jeg sette opp det?

Gode forslag mottas med takk

Hei. 60 liter kok er nok snaut til 50 liters batch. Hadde gått for minimum 75 liter. Helst større.

60 liter kan være grei størrelse til mesking. Da får du plass til mye malt

Eller gå for en BB 60 og bruke BB30 til skyllevann. Ser ikke helt vitsen med meskekar til BB60 dog.

meskekar til bb60 sparer deg for masse tid. slipper å tømme bb60, rengjøre og fylle tilbake for kok.

Tilbake
Topp