Var vel litt ute etter en formel som kunne gi meg svaret. Regner med fordamping er annerledes for vørter enn for vann også så for å ikke bomme helt med mitt første brygg på nytt utstyr ville jeg forhøre meg om hva jeg kunne forvente.Er vel bare å teste det![]()
Bryggemiljøet, eller ihvertfall softwaren vi bruker, virker å ha en usunn hangup på prosentvis avdamping, noe som bare gir mening om bryggene alltid er helt like i volum, utstyrsprofil og koketid. Noe som ikke stemmer for meg.
Når jeg sa temperatur så tenkte jeg først og fremst på vannet/kokevigør, altså hvilket nivå du kjører på plata di.Har samme oppsett, min kjele er 40cm diameter. Isolert med 20mm lyddempeplate fra BT. Har satt mitt avkok til 4.5 liter uten lokk og det er mer enn close enough, full spiker på plata hele veien. Å forandre på det etter hva som er ambient temp i rommet gidder jeg ikke. Justerer heller ikke ned plata, for det introduserer enda en faktor..
Når jeg sa temperatur så tenkte jeg først og fremst på vannet/kokevigør, altså hvilket nivå du kjører på plata di.