Valg av eikechips/-kuber/-spon

Jeg tenkte å dele opp en batch med bock og tilsette eik til en av delene. Min lokale pusher av bryggevarer, Bakke Brygg, har et rikt utvalg. Noen som har tips til hva som er egnet?

Eikechips USA, heavy
Eikechips USA, medium
Eikechips fransk, heavy
Eikechips sherry oloroso
Eikechips whisky
Eikekuber fransk heavy toast
Eikekuber fransk medium toast
Eikespon Amerikansk heavy toast
Eikespon Amerikansk medium toast
Eikespon Bourbon
Eikespon Fransk Medium Toast

Den siste har jeg brukt med hell på en mørk lager ala Bock og på et par portere. Bruk chips, kuber trenger veldig lang tid for å avgi smak. De bruker jeg til surøl.

Takk for svar, Einar. :) Er spon og chips det samme? Kan jeg spørre deg hvor mye du brukte? Og er det desinfisering med brennevin som er vanlig fremgangsmåte?

På porteren brukte jeg 54 gram til 30 liter. Jeg trakk chipsene i kokt vann et par timer, og tilsatte så "eiketeen" i ølet. Dette kan du godt gjøre samtidig med karboneringssukkeret. Vil du har eiken med under hele gjæringen er kuber et alternativ. Da ville jeg ha lagt kubene i alkohol noen uker i forkant. På surøl ligger kubene mine to til tre uker i en blanding av øl og cognac før jeg bruker dem.

[...]Og er det desinfisering med brennevin som er vanlig fremgangsmåte?
Jeg brukte franske eiketerninger fra Bryggselv i en imperial porter. Desinfiserte ikke terningene på noe vis, bare hadde dem rett i ølet. Kjørte en split-batch, så noen av dem lot jeg trekke i portvin, og noen i whiskey/akevitt/jäger/cointrau. Fortsatt ikke tegn til infeksjon nå 6 mnd etter flasking. Om det er anbefalt å desinfisere vet jeg ikke, men jeg har ikke sett noe om det hvertfall..( ?)

Jeg har brukt amerikanske medium roast chips i en stor stout. Denne smaker vanvittig søtt. OG 1.104 og FG 1.027. 1.027 burde være ganske fint for denne ølen, men den smaker utrolig søtt. Kan noe av søtheten komme fra eikechipsene?

Jeg vurderer å tilsette en aktiv 3711 for å få vekk noe av søtheten. Jeg tenker at siden det smaker så søtt, så må det være en del korte sukkerarter igjen nedi der, med mindre det kommer fra chipsene.

http://humleogmalt.no/Eikespon_Fransk_Medium?search=Eik

"Try adding chips to the mash. This way, your wine is better protected against oxidation (better colour stability and longer preservation)"

Har snakker de riktignok om vin, men noen som har testet dette i mesken? Ser for meg at det må noe større mengder når kontakttiden bare er 60-90 min. Kanskje den varme vørteren gjør noe med smak og/eller tid?

Tror ikke mash betyr det samme som mesk når de snakker om vin, da er det nok heller de moste druene som fermenteres (sats?).

Tilbake
Topp