Valg av gjær

Hei

Har planer om å brygge en Kölsch og lurer litt på hvilken gjær jeg skal velge. Ser at Wyeast 2565 er en Kölschgjær, men på sidene til Vin og Bar står det; Flocculation: low og at ølet bør filtreres. Noen som har prøvd denne gjæra eller som har andre forslag til gjær der ølet blir klart uten filtrering, eventuelt også en oppskrift til ca. 25 liter øl.
 
Jeg har brukt den gjæren. Du trenger ikke å filtrere for å få klart. Lang og kald lagring er det som skal til. White labs har en tilsvarende, den har jeg ikke brukt selv.
 
her er en kjempebra oversikt over gjærtyper med eksempler på øl de blir brukt i.
http://www.mrmalty.com/yeast.htm

ps: bryggselv.no bestiller ny runde med white labs gjær nå om dagen, send han en mail så kan han bestille den du har lyst på til neste forsendelse
 
Ølvind skrev:
Jeg har brukt den gjæren. Du trenger ikke å filtrere for å få klart. Lang og kald lagring er det som skal til. White Labs har en tilsvarende, den har jeg ikke brukt selv.
Det er vel wlp029 som tilsvarer denne. Jeg brukte den nettopp, og har fått en relativt klar kölsch. Har ikke brukt den før, og reagerer litt på at den er litt kornete når den synker til bunns, men med litt forsiktig omgang med heverten, var det ikke noe problem å tappe på fat for kaldlagring. De partiklene som er synlige ser ut til å falle ganske raskt til bunns.
 
Tilbake
Topp