Valg av maltmølle

Har vore inne på Bryggselv og sett på alternativa og ser det er eit par tusen i forskjell mellom dei forskjellige modellane. Kor avansert maltmølle treng ein egentleg, er det berre kapasitet som er forskjellen på den dyraste og den billigaste. Kjem ikkje til å brygge større batcher enn 25 liter i slengen og har ikkje så dårleg tid i kvardagen at det er på maltknusinga eg skal bli redda frå tidsklemma.

Forslag til valg av mølle blir mottatt med glede.
 
Jeg kjøpte en maltmølle i støpejern. Angrer allerede. Synes den er vanskelig å justere, og jeg føler ikke at jeg får en jevn kvernegrad på malten. Skal nevnes at jeg er nybegynner, og at det er meget mulig at jeg ikke har fått helt dreisen på den. Blir uansett til å oppgradere kvernen etterhvert, så slipper jeg all den jævla sveivinga..
 
Hva er ulempen med barley crusher? Ser jo litt ut som Kina-møllene er kopier av den..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva er ulempen med barley crusher? Ser jo litt ut som Kina-møllene er kopier av den..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vet ikke hva slags erfaringer @Brede har, men jeg har hatt Barley Crusher i to år, og still going strong. Et kjempekjøp vil nå jeg si, tatt i betraktning at jeg slapp unna toll :)
 
Vet ikke hva slags erfaringer @Brede har, men jeg har hatt Barley Crusher i to år, og still going strong. Et kjempekjøp vil nå jeg si, tatt i betraktning at jeg slapp unna toll :)
Jeg har heller ingen dårlige erfaringer med barley crusher. Gjetter på at den har knust ca 200kg malt hittil. Tror jeg betalte rett under tusenlappen fra en tysk eller nederlandsk ebayselger, inkl. Mva/postengebyr
 
Vet ikke hva slags erfaringer @Brede har, men jeg har hatt Barley Crusher i to år, og still going strong. Et kjempekjøp vil nå jeg si, tatt i betraktning at jeg slapp unna toll :)

Min feil,:eek:blandet sammen med en annen variant. Alle møllene med 2 valser er helt suverene. løp å kjøp:)
 
Mashmaster! Hvis han selger fremdeles. Fantastisk kvalitet. Ikke antydning til slitasje etter snart 4 tonn malt.

Sent fra min HTC One X via Tapatalk
 
Har monstermill og ett problem: mølla vil i blant ikke ta tak i malten, men blir stående og spinne. Det skyldes visstnok at noe setter seg mellom valsen og veggen (eller noe sånt), så jeg må passe på når jeg heller i malten. Jeg har måttet demontere mølla en gang for å fikse det, men ellers har det gått greit å lirke/banke/riste snu litt når det har hendt. Men når den tar tak og maler, er den et monster:).
Det er ett problem til, forresten - og kansje et større ett: Det er tungvint å regulere valseavstanden. Det burde vært enkelt å gå ned litt, f.eks. for å male hvetemalt.

Dette skulle vel være et kvalitetsprodukt - og det er underlig at det ikke skulle være mulig å unngå slike irriterende svakheter. Jeg synes mye av det som selges til oss hjemmebryggere er for dårlig.
 
Interessant tanke. Har du flere eksempler på dette?

BB60: silbunnen passer ikke, literstrekene viser feil, termostaten er ikke spesielt funksjonell.
Flowmeteret jeg kjøpte på Bryggeland, har ikke måling i det feltet vi trenger.
Magnetrøreren fra Bryggselv; går varm, må pauses med jevne mellomrom.
Tappekranene til de første gjæringsdunkene mine; tålte ikke å dras til, så de sprakk i gjengene.
Lokkene til de neste gjæringsfatene; det er lett å ødelegge dem når du tar dem av.
"Proffkorkeren" fra Bryggselv, søylen står ikke rett, og når du skal justere høyden til nye flasker, er det fryktelig tungt å skru korkerarmen ordentelig fast , og tilsvarende tungt å få den opp. (Min bedre halvdel/lyset i mitt liv/bryggeriassistenten min klarer det faktisk ikke.)

Det er det jeg kommer på i farten. Gjennomgående har jeg følelsen av at kvaliteten er omtrent som på engelske biler på 60-tallet (for de av dere som kan huske dem:).) Det meste funker, men det er mye å irritere seg over:mad:.
 
Sist redigert:
Dette kan jo snues litt på hodet, det er også kundens feil som ikke klager/krever reklamasjon og får rettet på sakene. Eventuelt slutter å kjøpe og da dør jo produktet. Hvis en produsent selger et produkt med svakheter og kunden ikke reklamerer kan det jo være fristende å fortsette hvis salget ikke rammes. Rammer produktfeilene inntjeningen blir feil vanligvis rettet opp.
Men i et raskt voksende marked kommer det jo stadig nye kunder til som har liten erfaring så der er det lettere å selge produkter som har feil og svakheter
 
^ Nja, feilene er jo der, og er et resultat av dårlig kvalitetssikring. At vi burde klage, og at det ville vært vanskelig å fortsette med dette i et marked der det var skikkelig konkurranse, er vel egentlig en annen sak. Om vi ikke gjør det, så synes jeg ikke det fritar produsenter og salgsledd for (moralsk) ansvar.

Jeg tror forøvrig at det kan ha en effekt at produktene diskuteres her på forumet. Eller er jeg for optimistisk?
 
Tror det har stor effekt med slike diskusjoner her på forumet. Personlig gjør jeg mye søk og graving her og ellers hvor det er informasjon å finne før innkjøp, siden faren for å kjøpe noe som ikke passer eller har feil og mangler ikke er ubetydelig. Dette forumet har høyt saklighetsnivå fra masse hjelpsomme folk og må være en av de beste informasjonskilder for vår hobby. Litt off topic dette kanskje, og dessverre har jeg ikke noen råd angående maltmølle å komme med.
 
BB60: silbunnen passer ikke, literstrekene viser feil, termostaten er ikke spesielt funksjonell.
Flowmeteret jeg kjøpte på Bryggeland, har ikke måling i det feltet vi trenger.
Magnetrøreren fra Bryggselv; går varm, må pauses med jevne mellomrom.
Tappekranene til de første gjæringsdunkene mine; tålte ikke å dras til, så de sprakk i gjengene.
Lokkene til de neste gjæringsfatene; det er lett å ødelegge dem når du tar dem av.
"Proffkorkeren" fra Bryggselv, søylen står ikke rett.

Det er det jeg kommer på i farten. Gjennomgående har jeg følelsen av at kvaliteten er omtrent som på engelske biler på 60-tallet (for de av dere som kan huske dem:).) Det meste funker, men det er mye å irritere seg over:mad:.

Jeg stiller meg skeptisk til hele BB-opplegget. For noen år siden kjøpte jeg den første utgaven av BB30 sammen med to kamerater. Dette er ikke et produkt jeg kan anbefale noen. Jeg skal hoppe over detaljene, men for prisen vil en vanlig kjele, nett og kokeplate være et bedre alternativ. For vår del ble den degradert til HLT etter tre, fire brygg da vi gikk over til tre-kjele-oppsett.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til den magnetrøreren, men på generell basis ville jeg ikke kjøpt labutstyr hos en bryggebutikk. Ellers må jeg si at vi har hatt positive erfaringer med utstyr fra bryggselv. Det meste vi har fra katalogen deres er standardprodukter som monstermill og blichmann, men vi har bl.a. en korkesøyle i plast som har fungert utmerket. Det samme kan vel sies om plastkarene med kran.
 
Har en mm3 2.0 (heter vel pro nå) og har faktisk aldri vært borti problemet med at den er vanskelig å justere, en bladføler og stramme skruene mens den sitter i så funker det. Har dog ikke justert veldig mye, men noe da jeg testet for å finne en crush som så greit ut ifht motorhastigheten.

I begynnelsen skjedde det ofte at den ikke tok kornene, men etter at jeg begynte å starte motoren før jeg hev oppi malten så har det aldri skjedd, sant at jeg fukter malten først, det siste hjelper kanskje mest.
 
Jeg er ganske ghetto, bruker coronamølle, kobler på drillen og kornet blir malt opp hver eneste gang uten problemer.... Har laget et lite stativ så nå spruter det ikke lenger korn og støv utover hele gulvet heller :D

Jeg ser ikke helt behovet for å bytte den ut. Blir i såfall ølen bedre??
 
Tilbake
Topp