Nei, den der inneholder vel bare helserelevant stoff. Ikke noe du som brygger kan bruke til noe som helst.Ba om vannanalyse fra kommunen da har lyst til å prøve meg på justering. Har jeg fått riktig analyse?
@Uthuset Fått tilsvarende jeg også nå. Men finner ikke kalsium, magnesium og Hco3...??pH-en på vannet står der i det minste. Selv fikk jeg denne i tillegg når jeg spurte dem(Merk at den gjelder for Brandbu, Aschimlandet pumpestasjon).
pH er vel i seg sjøl uinteressant. Klorid, sulfat og natrium er jo relevant, men jeg har til gode å se en norsk vannprøve med mengder av de stoffene som spiller noen rolle.@Uthuset og @Thornbridge
Det dere har av relevante verdier er jo en del (de som er uthevet er de viktige):
pH 7.2
Jern (Fe), 29 µg/l (microgram)
Klorid (Cl), 2.7 mg/l (milligram)
Mangan (Mn), 1.3 µg/l
Natrium (Na), 2.4 mg/l
Sulfat (SO4), 3.6 mg/l
Men dere mangler Kalsium (Ca) og HCO3
HCO3 kan jo regnes ut fra andre verdier, men dere trenger virkelig å få vite Kalsium.
Se her for utregning av HCO3 : https://forum.norbrygg.no/threads/vannjusteringskurs-18-januar-2021.43347/post-554741
Edit: Får dere oppgitt HCO3 eller hardhet kan dere jo fint regne ut Kalsium ved hjelp av formlene i linken over.
Men det er underlig at vannrapporten ikke inneholder kalsium. Virker rart om det ikke måles.
Ja. Som frittstående parameter er pH ikke så interresant. Selv om den kan fortelle en del om andre egenskaper ved vannet.pH er vel i seg sjøl uinteressant. Klorid, sulfat og natrium er jo relevant, men jeg har til gode å se en norsk vannprøve med mengder av de stoffene som spiller noen rolle.
Den ene opplysninga som du stort sett kan greie deg langt med, er hardhet. Og som sagt, om såpa skummer godt, har du bløtt vann. Har du problemer med belegg i kjeler, har du hardt vann. Du kan også teste sjøl med papirstriper - men jeg veit ikke hvor pålitelige de er. pH-strips er jo ikke særlig brukbare.
Men en kamerat av meg som bor på Brandbu, påstår at vannet er ganske hardt.
Som regel, ja - men jeg har enda lavere tall på de der, men jeg har en hardhet som varierer mellom 4,5 og 5,5 dH. Vann fra et lite vann i et kalkrikt område. Da kan det bli sånn.Ja. Som frittstående parameter er pH ikke så interresant. Selv om den kan fortelle en del om andre egenskaper ved vannet.
Og ja, de tallene som faktisk foreligger her, antyder at det er et typisk norsk overflatevann, veldig lite mineraler.
Men da har du voldsomme verdier på kalsium?Som regel, ja - men jeg har enda lavere tall på de der, men jeg har en hardhet som varierer mellom 4,5 og 5,5 dH. Vann fra et lite vann i et kalkrikt område. Da kan det bli sånn.
Det kan være til hjelp å ta en kikk på geologien i området.
Nei, jeg har 32 ppm om sommeren og 40 ppm om vinteren. Og 40 og 60 ppm bikarbonat. (Hardheten ganget med 17,8 gir deg mengden kalsiumkarbonat, som har 2 deler kalsium og 3 deler karbonat.)Men da har du voldsomme verdier på kalsium?
Edit: for kalsium har mye å si for hardhet.
Og det er derfor jeg syns det er rart at det ikke er verdier for kalsium i rapportene over her....