Vanne ut øl..

Vet at det er en synd å vanne ut øl og at mange foretrekker sterk øl, så jeg trenger ingen kommentarer på det.;)
Det jeg lurer på er en formel for å finne ut eksakt % ved utvanning av øl.
50 liter øl på 5,2% og jeg vil ha øl på 4,7%. Noen smarte hoder som kan hjelpe meg med utregning her. På forhånd takk.:)

Vet at det er en synd å vanne ut øl og at mange foretrekker sterk øl, så jeg trenger ingen kommentarer på det.;)
Det jeg lurer på er en formel for å finne ut eksakt % ved utvanning av øl.
50 liter øl på 5,2% og jeg vil ha øl på 4,7%. Noen smarte hoder som kan hjelpe meg med utregning her. På forhånd takk.:)
50*5,2/4,7=53, dvs tilsett 3 liter vann....
Forøvrig, hvordan har du kommet frem til 5,2... med ulike feilmarginer og ulike beregningsformler, så kan du lett ha en feilmargin på +/- 0,5% I ditt opprinnelige tall

Støtter siste taler! Hvis du hadde for høy effektivitet, så har du sannsynligvis hatt et lavere humleutbytte enn forventet. Hvis du i tillegg vanner ut, kan det bli litt kjedelig. Best å teste i liten skala først.

Regner med at du er klar over dette, men for sikkerhets skyld.
Det er helt essensielt å fjerne oksygenet fra vannet du tynner ut med, i praksis koke det kraftig i fem minutter og deretter kjøle vannet raskt ned før tilsetning.

Unnlater du å gjøre dette kan du regne med et øl som raskt taper de gode smakene og blir dårlig.

Tilbake
Topp