Vannet i gjærlåsen

Hei!

Prøver meg for første gang på en Tysk Pils.
Og har lagt merke til at vannet i gjærlåsen beveger seg mot karet, isteden for opp og ut som det gjør når jeg brygger for eksempel Pale Ale.

Noen her inne som kan fortelle meg hvorfor dette skjer? Har prøvd å lese meg fram til det men ikke komt over noe lesestoff som kan hjelpe meg.

IMG_3568.JPG

Takk for svar!:)

Skulle anta at det er fordi gjæringen ikke har kommet i gang ennå, samtidig som at temperaturen i luften inne i gjæringskaret er kjølt litt ned etter at du satte på gjærlåsen. Da minsker volumet på luften som kjent. Snasen pretzel du hadde fått tak i på profilbildet, fikk lyst på. Synd man må lage de selv her på berget, tror jeg må finne fram lut og lage en batch:)

Lavere trykk inne i dunken, temperaturen faller i vørteren, osv. Ellers, så har du mer enn nok vann i gjærlåsen, og du trenger/bør ikke trykke det så langt ned.

Takker for alle svar!
Tenkte meg at det ikke var noe verre en det, men greit å få det bekreftet fra litt andre hold og:)

Snasen pretzel du hadde fått tak i på profilbildet, fikk lyst på. Synd man må lage de selv her på berget, tror jeg må finne fram lut og lage en batch:)

Ja måtte helt til Munchen for å få tak i den der:) En av mine bedre ferieturer

Bruk starsan i stedet for vann. Da er du sikker uansett hva som skjer.
Vil det ikke være verre å få starsans i dunken å risikere å ødelegge en del av gjærcellene?

Det skal ikke være noe problem med starsan. Både flasken til gjærstarteren og gjæringsbøtta har jo starsan i seg når gjæren tilsettes. Null sjanse for infeksjon gjennom gjærlåsen om noe skulle bli med i bøtta og veldig raskt å fylle låsen med noen sprut fra starsanflaska.

Det skal ikke være noe problem med starsan. Både flasken til gjærstarteren og gjæringsbøtta har jo starsan i seg når gjæren tilsettes. Null sjanse for infeksjon gjennom gjærlåsen om noe skulle bli med i bøtta og veldig raskt å fylle låsen med noen sprut fra starsanflaska.

Har pleid å skylle vekk restene etter jeg har vasket.
Men etter å ha lest litt nå ser jeg jo at du har helt rett i det!

Thanks!:)

Brukar berre vatn i gjærlåsen, og har aldri opplevd det å vera eit problem. Derimot høyrer eg stadig om gjærlåsar som går tomme under stormgjæringa pga skummande starsan. Ikkje det at ein tom gjærlås nødvendigvis slepp bakteriane til, co2 strøymer trass alt ut av låsen, men det synast som om paranoiaen er til stades i enkelte miljø.

Pass bare på om du skal løfte dunken. Da slurper faenskapet gjerne med seg vann fra gjærlåsen ned i dunken på grunn av undertrykket som oppstår når du løfter dunken fra gulvet. Jeg tar alltid gjærlåsen forsiktig av før jeg flytter på den.

Tilbake
Topp