Vannjustering magnesium / mangan?

Hei

Må spørre dere "guruer" som kan alt om vannprofil.

Jeg har fått tilsendt vannprofilen fra min kommune. De oppgir ikke magnesium men mangan innhold. Er dette det samme eller er det noen måte å finne ut magnesiuminnholdet? Mangan innholdet er på 0,01 som er en snittverdi. Hva skal jeg legge inn som magnesium innhold i Brewfater...? Noen som vet?
 
Hei

Må spørre dere "guruer" som kan alt om vannprofil.

Jeg har fått tilsendt vannprofilen fra min kommune. De oppgir ikke magnesium men mangan innhold. Er dette det samme eller er det noen måte å finne ut magnesiuminnholdet? Mangan innholdet er på 0,01 som er en snittverdi. Hva skal jeg legge inn som magnesium innhold i Brewfater...? Noen som vet?
Mangan og magnesium er ikke det samme, nei. Mangan skal du ikke bekymre deg om (så lenge du ikke har for mye av det; det bidrar til oksidering, og er ikke noe du skal tilføre.) Noe magnesium bør det være, av hensyn til gjæren (>5ppm), men igjen; du trenger ikke tenke så mye på det. Det er sannsynligvis helt minimale mengder i vannet ditt, men maltet tilfører nok til at gjæren er lykkelig.

Legg inn 0 i kalkulatoren, så forteller den deg hvor mye du trenger. Du kan tilsette magnesiumsulfat hvis du vil ha det med, men det vil måtte erstatte i alle fall noe av det du eventuelt ville brukt av kalsiumsulfat, og dermed får du mindre kalsium. Det er dessuten bare i mørke øl det er aktuelt. Det påstås at mellom 20 og 40 ppm i vannet er bra for f.eks. porter. Ei ts magnesiumsulfat i 40 liter vann gir deg 10 ppm magnesium, så du må ha minimum 2 ts for å nå opp på dette nivået. Da har du samtidig 80 ppm sulfat. (Tallene mine her er litt kjapp hueregning, så ta dem med ei lita klype salt - de er nok ikke nøyaktige.)

Du kan vel også bruke magnesiumklorid. Der gjelder omtrent det samme som for magnesiumsulfat. Men jeg ser at i alle fall Bryggselv bare fører magnesiumsulfat.

Har du vanlig overflatevann med lav hardhet ( = bløtt vann)?
 
Sist redigert:
Tusen takk for svar. Da korrigerer jeg magnesium i min vannprofil til 0.
Jeg har følgende verdier i vannet i Sortland kommune:
Ph 6,8 (snittverdi)
Kalsium 3,0 (snittverdi)
Klorid 9,2
Sulfat 2,93
Natrium 5,3
Bikarbonat utregnet til 10,98
Vil tro at det er bløtt vann ja.....
 
Jeg vil bare legge til at i kveld 20:00 så er det online vannjusteringskurs for norbryggmedlemmer :)
Vil regne med at det er verdt å få med seg, forrige kurs om Ph meter var i allefall veldig bra og informativt
 
Hei igjen. Ville bare spørre om jeg har regnet korrekt når det gjelder bikarbonat. Her har jeg ganget Alkalitet som er 0,18 med 61. Da finner jeg ut at bikarbonat ligger på 10,98. Stemmer dette? Fant et regnestykke på en annen tråd, men er litt usikker.....
 
Tusen takk for svar. Da korrigerer jeg magnesium i min vannprofil til 0.
Jeg har følgende verdier i vannet i Sortland kommune:
Ph 6,8 (snittverdi)
Kalsium 3,0 (snittverdi)
Klorid 9,2
Sulfat 2,93
Natrium 5,3
Bikarbonat utregnet til 10,98
Vil tro at det er bløtt vann ja.....
Artig profil; det ser ut som om det må være et lite innslag av saltvann om vi ser på innholdet av natrium og klorid. Men ja; dette er bløtt vann, med bare 3 ppm kalsium. Vil tro du ikke har problemer med å få såpa til å skumme:).
 
Artig profil; det ser ut som om det må være et lite innslag av saltvann om vi ser på innholdet av natrium og klorid. Men ja; dette er bløtt vann, med bare 3 ppm kalsium. Vil tro du ikke har problemer med å få såpa til å skumme:).
Nei, den skummer som bare det......tror til og med ølet skummer under gjæring ;-)
 
Tilbake
Topp