Vannkoker 26L

Den var jo bling! Mye for penga her (selv med moms)
Ser den er på 3kW så du må ha en 16A kurs for å dra den.
Ellers kan du nok bytte kran, men mister kanskje nivåsøyla siden kran og rør er sammenmontert.
Hadde nok bare laga et ekstra hull og montert kran der. Dvs behold krana og nivåsøyla slik den er.

[edit] glemte å svare på såørsmålet. Nei jeg har ikke erfaring med denne
 
Den var jo bling! Mye for penga her (selv med moms)
Ser den er på 3kW så du må ha en 16A kurs for å dra den.
Ellers kan du nok bytte kran, men mister kanskje nivåsøyla siden kran og rør er sammenmontert.
Hadde nok bare laga et ekstra hull og montert kran der. Dvs behold krana og nivåsøyla slik den er.

[edit] glemte å svare på såørsmålet. Nei jeg har ikke erfaring med denne
Ingen dum ide! Jeg har 16A kurs, så det er ingen problem.

Totalsummen for hyttekjele og krabbekoker blir omlag 1000 kr det også, så jeg synes denne vannkokeren virker å være en mer nøyaktig og ryddigere løsning.

Må gruble litt på denne, men fristende er det. Er bare usikker på om jeg får til det med kranen. Noen forslag til hvilken krane man bør kjøpe til et slik bruk?
 
Kjøp en vanlig RF 1/2" kran fra BT. Og alt ettersom hvis det apparatet er isolert med doble vegger kan det hende du trenger en lang gjennomføring. Hvis det er doble vegger så er jeg litt usikker på enkleste måten å ta hull uten det ene hullet blir offset ifht det andre. Kanskje en hullsag er best da det første hullet vil holde hullsagen i riktig posisjon når du tar det andre hullet. Hvis det er doble vegger da.
 
Bor du i nærheten av en bryggesjappe kan du jo spørre om de kan lage hull hvis du kjøper kran og fittings hos de. Ellers kan sikkert en rørlegger hjelpe til.
Biltema og Jula selger stegbor og diverse kraner hvis du vil gjøre det selv.

Fin sak, uansett, hvis du drikker mye te under brygginga :)
 
Kjøp en vanlig RF 1/2" kran fra BT. Og alt ettersom hvis det apparatet er isolert med doble vegger kan det hende du trenger en lang gjennomføring. Hvis det er doble vegger så er jeg litt usikker på enkleste måten å ta hull uten det ene hullet blir offset ifht det andre. Kanskje en hullsag er best da det første hullet vil holde hullsagen i riktig posisjon når du tar det andre hullet. Hvis det er doble vegger da.
En slik du tenker på?

http://bryggeland.no/review/product/list/id/1162/
 
Wow. Den har jeg ikke sett før. Den der ville jeg styrt unna, da du ikke kan feste hva du vil på utgangen. Ser faktisk ikke ut som at Bryggeland har 1/2" hvis man søker på kueventil (ikke orket å søke mer).

artikkel # 860082 hos Biltema. 316 stål 1/2". Billigste du får her til lands og funker som den skal. Da trenger du en gjennomføring gjennom kjelen, og en nippel på ut-enden av kuleventilen (krana).
 
Kikket raskt gjennom det. Virker som en enkel vegg ja. Men som Audun F sier så ville jeg latt den originale krana sitte på for å ikke miste sikterøret. Å bygge om slik at du får sikterøret i egen kran eller inni veggen igjen tror jeg er mer pes enn det det er verdt. Fjerner du sikterøret så kjøper du noe som blir noen hundrelapper "overpriset" i tilfelle. Sikterør er gull verdt i steden for å måle manuelt.

Men så er jo neste spørsmålet om termostaten. Du skal jo ikke over 80 grader, men er den nøyaktig nok? Trenger du å sette inn en resirkuleringspumpe? Dette er jo avhengig av hvor for du skyller. Får du f.eks jevnt 80 grader ut av krana idet vannet blir tappet ut, eller vil temperaturen synke uten resirkulering med oppvarming kun i bunn?

Jeg syntes dette virket som en artig og plassbesparende sak. Men la oss si at termostaten ikke er
nøyaktig nok, kan du PID'e den? Eler må den skrus på igjen ved en bryter for hver gang den mister strøm.

Hvis du klarer å få svar på disse spørsmålene så virkerdet som en god investering, hvis svarene er til din fordel.
 
Kikket raskt gjennom det. Virker som en enkel vegg ja. Men som Audun F sier så ville jeg latt den originale krana sitte på for å ikke miste sikterøret. Å bygge om slik at du får sikterøret i egen kran eller inni veggen igjen tror jeg er mer pes enn det det er verdt. Fjerner du sikterøret så kjøper du noe som blir noen hundrelapper "overpriset" i tilfelle. Sikterør er gull verdt i steden for å måle manuelt.

Sikterøret og den orginale krana blir som den er, tanken er å kjøpe ny kuleventil til nytt hull.
Men så er jo neste spørsmålet om termostaten. Du skal jo ikke over 80 grader, men er den nøyaktig nok? Trenger du å sette inn en resirkuleringspumpe? Dette er jo avhengig av hvor for du skyller. Får du f.eks jevnt 80 grader ut av krana idet vannet blir tappet ut, eller vil temperaturen synke uten resirkulering med oppvarming kun i bunn?

Jeg brygger med en BB60. Tanken er å bruke vannkokeren til skyllingen, hvor vannkokeren står høyere enn BB60 og det renner nedover systemet helt til det ender i en dunk. Det er altså ikke nødvendig med noen resirkuleringspumpe. Regner med at det er godt nok å røre litt for å få en jevn temperatur i vannkokeren før det renner ut.

Jeg syntes dette virket som en artig og plassbesparende sak. Men la oss si at termostaten ikke er
nøyaktig nok, kan du PID'e den? Eler må den skrus på igjen ved en bryter for hver gang den mister strøm.

Ikke helt sikker på hva du mener med "PID'e den"? Regner med at det fungerer slik at vannkokeren skruer seg på når temperaturen ikke matcher graden som stilles inn på bryteren. Det er uansett ingen problemer å bruke et eksternt termometer for en dobbelsjekk av temperatur.

Hvis du klarer å få svar på disse spørsmålene så virkerdet som en god investering, hvis svarene er til din fordel.

Er svarene til min fordel? :)
Jeg har svart deg med fet skrift.
 
Da er temaet om sikterøret greit.

Det jeg mente med resirkuleringspumpe er å resirkulere innad i vannkokeren. Hvis du skal holde en jevn temperatur med elementer i bunn (som forsåvidt er normen). Vil vannet du tapper ut etter tre minutter være like varmt som vannet etter tjue minutter? Med en resirkuleringspumpe innad i kokeren så vil alt vannet være så og si like varmt. Siden elementene sitter i bunn vil jo vannet nærmest bunn være varmest. Når du tapper forsvinner dette vannet og blir fylt på med fra vann lengre opp i vannkokeren, er dette vannet like varmt som det du starter å tappe med, rekker det å bli oppvarmet på vei ned idet nivået synker? Dette er egentlig flisespikkeri, men et spørsmål og kontroll. Men det kan jo hende at hvis du tapper raskere enn elementet klarer å varme opp, så da vil du sitte igjen med et system som tapper kaldere vann jo lengre ut i tappingen du kommer.

Det jeg mente med PID'e den, er hvis du en gang i fremtiden vil ha en ekstern kontroll, hvis det skulle vise seg at termostaten i vannkokeren er mindre presis enn du ønsker. Kan du da PID'e den? Dette er yrkesskade blandet med bryggeskade. Plutselig så upper du kriterinene, og da er det greit å vite at du har rom for oppgradering, uten å måtte kjøpe nytt. Dette sier jeg fordi dette blir en netthandel, og du ikke har mulighet for å teste ut produktet på forhånd.

Hvis jeg hadde visst at alle kriterier tilfredstiller det at vannet som blir tappet ut av krana er så varmt som det regulatoren er satt til ville jeg trykket kjøp med en gang.

Edit: Som sagt er yrkesskadet og hobbyskadet. Mange vil nok si at det går greit. Men for min del ville jeg ikke kjøpt før jeg hadde hatt de svarene. Gjort bomkjøp før.
 
Sist redigert:
Denne ser jo interessant ut.
Kan den brukes til å koke vørteren i også, eller er det en automatisk stopper når den når gitt temperatur, slik vannkokere er laget. Kan man kjøre koking nærmer den seg noe ala brewsteren fra brewolution og brattberg kompaktbryggeri. Men litt ekstra utstyr har man da en billig reodor felgen løsning.
Ser ut som sikterøret er festet til krana. Er gjengestr. på sikterøret slik at det passer til et t-ledd, kan man kanskje bruke et t-ledd og koble på sikterøret samt en ny kran?
 
Må ha org. nr (foretaks nr) for å bestille fra de - har hatt noe mail korrespondanse med de tidligere. Men det har du kanskje...

Fra mail:

"Hej! Ja, vi säljer enbart till företag, vi måste ha ett org nummer om ni ska handla av oss.
Det går bra om ni har kanske en kompis med ett företag, då kan ni köpa via honom.
Tänkte inte på att ni var ifrån Norge innan, till Norgwe tillkommer det tyvärr lite avgifter då ni inte är med i EU, vi tar 450 Nok per order för utgifter vi har i samband med med införtullningen, och även transport bolaget tar, jag tro ca 3-400Nok för at förtulla in varorna, på en liten order som denna kanske det inte är värt de extra utgifterna, då är vattenkokaren inte längr lika billig"
 
Typisk, når man endelig finner en smart dubbe dings!

Noen som har andre alternativer til samme jobb? Selv har jeg vurdert krabbekoker og hyttekjele med krane. Kostnaden der blir omlag 1000 kr.
 
Men... denne selges jo fra en norsk nettside (selv om firmaet er svensk), med priser i NOK og det står at det er fri frakt i hele Norge.
De henvender seg til det norske markedet, da kan de ikke legge på fortollingsavgifter og det kommer heller ingen utgifter fra transportselskap for fortolling.

Jeg kan ikke forstå noe annet en at det eneste som kommer i tillegg er mva på 25%.
 
Sist redigert:
Ting kan ha skjedd siden mars (når jeg sendte forespørselen) - så kan sikkert være verdt å høre på nytt
 
Vurderer å kjøpe en slik selv. Noen som har gjort seg noen erfaringer siden oktober?
 
Tilbake
Topp