Vannmengde - Skylling - BIAB

Jeg er en fersking som har brygget to ganger med BIAB og er fornøyd med denne metoden. Det jeg plages med er å finne ut hvor mye vann jeg skal skylle malten med etter mesking.

Jeg planlegger å lage en Pale Ale og ønsker meg et sluttvolum på 20 liter. Jeg har en 30-liters kjele.

Er det noen som har tips til hvordan jeg går fram i forhold til vannmengde?

Oppskriften jeg skal bruke er en av Gahr sine. Her finner du mine mål til en 20-liters versjon av den: http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...sort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
Alle svar mottas med stor takk fra en lærevillig og øltørst novise.

Hei. Jeg pleier å beregne 2,5 liter  vann til meskingen. Hvis du trekker ifra 1 liter vann per kg malt har du det du ender opp med etter selve meskingen. Så skyller jeg med den mengden vann jeg trenger for å nå ønsket kokevolum.

Skjalg

Slik gjør jeg det:

Mesk med 2.5-3 L vann/kg malt. Ta ut posen og legg den i et gjæringskar. Da ser du hvor mye vørter det er i kjelen og da også hvor mye som IKKE er der. Så kan du partiskylle i gjæringskaret med den volummengden som mangler i kokekaret til du har ønsket volum før kok.

Sikkert ikke den beste/mest avanserte skyllemetoden for BIAB, men ganske fail-safe!

Yup, BIAB skal være enkelt. Skal jeg lage elitiske øl tar jeg opp 2 kjeler til og styrer masse med vørterklarning og effektivitetsfremmende tiltak. Det er gøy det, men det er lite som slår BIAB for å smekke i hop et brygg i full fart. Har ennå ikke funnet noen smaksmessige eller visuelle forskjeller mellom disse to metodene.

75% effektivitet, er det ut fra erfaring eller ønsket resultat?
Brygger med likt utstyr men får ikke virkningsgraden noe særlig over 60%.

mvh en annen noise

Jeg har ennå til gode å prøve å finne ut av effektiviteten. 75% er bare en defaultverdi som står i BeerCalc.

55-65% er ikke uvanlig uten skylling i BIAB. 75% er et godt utgangspunkt dersom du legger inn 1 eller 2 skyllinger i et gjæringskar. Har hatt nede i 70% og oppe i over 80% med to skyllinger. Avhenger litt av temperatur men empirien min viser at det først og fremst er maltmengen som avgjør effektiviteten. En liten pose DME er fint å ha på lur dersom man underskyter kraftig.

Jeg skyller stort sett med 10 liter, fordi kjelen jeg har til å varme skyllevann i er nettopp 10 liter. Det fungerer stort sett fint. Justerer meskevann ettersom. Effektiviteten min ligger på mellom 67 og 75%.

Et typisk vannregnskap for en IPA med 7 kg malt:

Meskevann 27 liter.
- Maltsvinn  7  liter.
+Skyllevann 10 liter.
- Fordamping 3 liter
- Trub.          2 liter.
= 25 i gjæringskarret.

Mitt tips.
Bruk så mye malt at du er sikker på å komme i mål mht volum og OG.
Så kan du heller skylle litt mindre hvis OG/volum blir for høyt.
Mener å ha lest at skylling bør stanses når man er kommet ned til 1,010.
Blir volumet for lite er det bedre å øke med kokt nedkjølt vann.
Spør ikke om link til tråden for det tviler jeg på jeg finner.
De som har peiling får korrigere meg hvis jeg husker feil.

Mvh

Tilbake
Topp