For høy SG etter skylling // effektivitet Grainfather?

Har nylig gått til innkjøp av en Grainfather Connect. Tidligere har jeg ca 20 brygg med BIAB. Hadde da gjennomgående en effektivitet på 75% og traff alltid riktig SG og OG med bruk av både BeerSmith (til egenlagde oppskrifter) og da vi fulgte oppskrifter som fulgte med ølsett fra Vestbrygg.

Har nå laget to brygg med Grainfatheren. Det problemet vi har støtt på begge ganger er en latterlig høy SG før kok. Har måttet tilføre ca 10% ekstra vann. Begge ganger har vi brygget ølsett, som da antas legger til grunn ca 75% effektivitet (samme størrelsesordner på vann, malt osv som tidligere). Vi har tatt i bruk total vannmengde gitt i oppskriftene som fulgte med settene, altså 2 L mindre enn i Grainfathers app.

Jeg skal bruke brygget laget i går som eksempel:
Maltmons Rauskjegg Irish Red Ale - 25 L batch med 7,0 kg malt
Meskevann 22,4 L
Mesk 60 min på 65 grader
Skyllevann 12,6 L
SG etter skylling 1.068
Target OG (ikke oppgitt SG før kok) 1.059

Etter skylling/før kok tilsatte vi ca 10% ekstra vann (rett i kjelen) for å nå en SG på 1.055. Ved slutten av kok hadde vi da en OG på 1.059. Vi endte opp med 25 L i gjæringsdunken.

Mitt spørsmål er om dette er et problem? Er redd effektiviteten ikke er så høy (90%) at det forklarer høy SG, men at det i stedet skyldes andre forhold (tanniner?). Mhp til humling av ølet vil jo også smaken bli påvirket av at batchen blir 10% større i volum enn beregnet.

Dette ble en lang post, men setter stor pris på evt svar jeg får. Har prøvd å google og lese alt jeg klarer, men ser de aller, aller fleste sliter med det motsatte problem.
 
Den oppskriften ser litt merkelig ut. En OG på 1.059 med 7 kg malt høres veldig lavt ut. 1.079 ville antagelig være nærmere virkeligheten. Kan det være en trykkfeil?
 
Jeg aner ikke hva slags malt det er i settet, men vi veide det til 7,0 kg med baderomsvekt. Dette for å kunne plotte inn maltmengde i Grainfather-appen. OG er oppgitt i oppskriften til ølet - regner med det er rett, hvis ikke vil det være mange som får merkelige brygg.

Takk for svar.
 
Tilbake
Topp