Vannmengde!

Roar A

Norbrygg-medlem
Lurte på om noen har en formel for hvordan man beregner total vannmengde i forhold til malten? Altså både meske og skylle vann!
Mvh Roar A
 
Til mesking er det vanlig å bruke ca. 2,5 l vann per kg malt. Om du skyller kontinuerlig, kan du beregne omtrent like mye skyllevann som du skal ha vøreter til koking.
 
Ved partiskylling kommer du greit i mål ved å beregne antall liter du ønsker + vann tilsvarende vekt av kornet.
 
Her fant jeg en kalkulator på haandbryg men den er på amerikansk, så vet ikke om den kan være noe til hjelp  :jaha:

http://haandbryg.dk/mashcalc.html#mash
 
Vi partiskyller, som oftest i to omganger. Da beregner vi å bruke 2,5 liter vann per kg malt. Malten tar opp ca 1 liter vann per kg, så første avtapping gir da ca 1,5 liter vørter per gk malt vi har brukt. Så ser jeg på hvor mye vørter jeg vil ha før kok, trekker fra det jeg får fra første avtapping, og deler resten på to skyllinger.

Eksempel:
Ønsker 60 liter i kokekaret, som skal kokes ned til 50 liter.
13 kg malt skal benyttes.

Bruker da 13 x 2,5 = 32,5 liter vann i mesken.

Første avtapping gir 1,5 liter vørter per kg malt (siden 1 liter blir igjen i malten), altså 13 x 1,5 = 19,5 liter.

Da mangler jeg 40,5 liter for å få 60 liter totalt, så jeg skyller i to omganger av 20,5 liter.
 
GeirH skrev:
Vi partiskyller, som oftest i to omganger. Da beregner vi å bruke 2,5 liter vann per kg malt. Malten tar opp ca 1 liter vann per kg, så første avtapping gir da ca 1,5 liter vørter per gk malt vi har brukt. Så ser jeg på hvor mye vørter jeg vil ha før kok, trekker fra det jeg får fra første avtapping, og deler resten på to skyllinger.

Eksempel:
Ønsker 60 liter i kokekaret, som skal kokes ned til 50 liter.
13 kg malt skal benyttes.

Bruker da 13 x 2,5 = 32,5 liter vann i mesken.

Første avtapping gir 1,5 liter vørter per kg malt (siden 1 liter blir igjen i malten), altså 13 x 1,5 = 19,5 liter.

Da mangler jeg 40,5 liter for å få 60 liter totalt, så jeg skyller i to omganger av 20,5 liter.

Som blir det samme som jeg skrev  :yes:

32,5 + 40,5 = 73L

Ønsker 60 liter + 13kg malt = 73L

:biersmile:
 
Jepp, vi er helt enige der :)

Jeg pleier å justere mesken noe også, ut fra om jeg bruker mye eller lite malt, og på grunn av størrelse på mesketank og hlt. Siden jeg ikke får plass til stort mer enn litt over 40 liter i hlt-en, så må jeg kjøre tynnere mesk om jeg skal bruke mindre malt. Om jeg f.eks. skulle brukt 10 kg malt ville jeg brukt nok vann i mesken, slik at jeg får ut ca 20 liter ved første avtapping, det vil si 30 liter til meskingen, 3 liter per kg malt. Og om jeg skal lage sterkere øl med mer malt må jeg kanskje bruke mindre enn 2,5 liter vann per kg malt for å få plass i mesketanken.

Men dette er flisespikkeri ;)

I de fleste tilfeller beregner jeg som Beant beskriver.
 
Hei. Jeg er forholdsvis ny innen brygging, og har utstyr nok til å brygge "Partial Mash" (25 liter batch). Har sett på en oppskrift der jeg skal meske 900gram spesialmalt (Resten er pilsnermalt-extrakt). Har det noe å si hvor mye skyllevann jeg skal bruke her? Har ikke kjølespiral, så kjøler ved å etterfylle "mini-mesken" med kaldt vatn opp til 25 liter.

I følge formlene ovenfor blir det vel noe sånt som det her?
0,9kg x 2,5 = 2,25L
Første Tapp: 0,9 x 1,5 = 1,35L

Ønsket vørter mengde + liter tilsvarende kg malt.
ex. Ønsker 25 liter + 0,9 = 25,9

Ønsket - førstetapp = skyllevatn. ex. 25L - 1,35 = 23,65L
Skylle 2 omganger, 50% hver gang. Ex. 11,825L x 2.

Men da kjølemetoden er å tilsette kaldt vatn til en liten portion mesk; hvor mye vann bør jeg skylle med for å utnytte kornet best mulig, men samtidig ha mulighet til hurtig avkjøling ved tilsettning av kaldt vatn?

Noen tips?
 
Tilbake
Topp