Vannrapport

Mc.

Norbrygg-medlem
Heisann.
Kan noen se på vannrapporten jeg har fått fra Hitra Kommune og se om vannet er greit som bryggevann ?
Prøvde å lese alkaliniteten, men finner ikke Kalsiumkarbonat der. Noen andre som kan finne ut hva den er ? Tenkte å legge den inn i tabellen som er i boken how to brew. Finner kalsium og magnesium, men altså ikke kalsiumkarbonat.
 

Vedlegg

  • Vannrapport Ansnes.pdf
    78,2 KB · Sett: 36
Heisann,
Du har et veldig bløtt (lite hardt) vann, og må passe på å tilsette kalsium i bryggevannet ditt.
Dette er et veldig greit utgangspunkt for de fleste ølstiler, fordi du selv kan forme bryggevannet ditt ved hjelp av tilsetninger av forskjellige salter. Folk med veldig hardt bryggevann må gjøre noe med hardheten før de kan bruke vannet.
Tallene jeg kommer frem til når jeg bruker Brunwater ser du under.

1637697856476.png

Når satt inn i Brewfather:
1637697923726.png

Håper dette hjelper!

A
 

Vedlegg

  • 1637697596746.png
    1637697596746.png
    12,2 KB · Sett: 4
Heisann,
Du har et veldig bløtt (lite hardt) vann, og må passe på å tilsette kalsium i bryggevannet ditt.
Dette er et veldig greit utgangspunkt for de fleste ølstiler, fordi du selv kan forme bryggevannet ditt ved hjelp av tilsetninger av forskjellige salter. Folk med veldig hardt bryggevann må gjøre noe med hardheten før de kan bruke vannet.
Tallene jeg kommer frem til når jeg bruker Brunwater ser du under.

Vis vedlegget 54543

Når satt inn i Brewfather:
Vis vedlegget 54544

Håper dette hjelper!

A
Takk for kjapt svar.
Du setter verdiene inn i brunwater for å få estimert alkalinitet og bicarbonat?
Får kikke litt på brunwater og se om jeg skjønner noe av det.
Har du noen tanker om måling av ph i drikkevann? Jeg har målt ph til under 6 flere ganger, men vannrapporten sier 7.4.
Har et ph meter fra Milwaukee som skulle være nøyaktig nok.
Jeg tilsetter kalsiumklorid og kalsiumsulfat. Varierer forholdet etter hva jeg brygger. Bruker Beersmith når jeg brygger. Kanskje jeg skal se på om jeg kan legge inn verdiene der.
 
Hei,
Jeg beregner hardhet som CaCO3 på en av to måter, her med data fra Oslovann:
1637782983828.png
Fikk da med dine tall hardhet på 12,6 mg/l som jeg satte inn i Brunwater og fikk bikarbonat på 15,3 mg/l. Finnes nok andre kalkulatorer som tryller frem de samme tallene, men har ikke snust rundt nå.

Når du måler pH i ionefattig vann er du avhengig av gode sensorer for å få pålitelige verdier. Det kan være at resultatet ditt skyldes dette. Men vanskelig å si sikkert hva avviket ditt skyldes dessverre. pH i vørter er mye mer til å stole på, siden høy ionestyrke gir mer pålitelige resultater.
 
Hei,
Jeg beregner hardhet som CaCO3 på en av to måter, her med data fra Oslovann:
Vis vedlegget 54548
Fikk da med dine tall hardhet på 12,6 mg/l som jeg satte inn i Brunwater og fikk bikarbonat på 15,3 mg/l. Finnes nok andre kalkulatorer som tryller frem de samme tallene, men har ikke snust rundt nå.

Når du måler pH i ionefattig vann er du avhengig av gode sensorer for å få pålitelige verdier. Det kan være at resultatet ditt skyldes dette. Men vanskelig å si sikkert hva avviket ditt skyldes dessverre. pH i vørter er mye mer til å stole på, siden høy ionestyrke gir mer pålitelige resultater.
Takk igjenn.
Da får jeg slå meg til ro med at PH målt av Sintef er riktig.
 
Jeg bruker BrewersFriend sin advanced kalkulator. Mitt springvann ligger inne fra gang til gang. Kan enkelt velge ønsket profil og tilsetninger for å få den. Funker fint synes jeg, men har ikke prøvd noen andre.
 
Da jeg fikk min vannrapport sa jeg at jeg skulle ha den til ølbrygging. Da fikke jeg akkurat de 4-5 tallene jeg trengte. Du har fått en rapport som sier at vannet er rent nok til å drikke.
 
Nevnte at jeg skal bruke den til ølbrygging, men kommunen har nok bare den rapporten der tilgjengelig.
Kan se litt på brewersfriend sin kalkulator.
 
Kikket litt på Brewersfriend sin kalkulator. Den virker jo veldig grei å bruke. Men jeg ser at jeg har behov for mye kalsium på mørke øl, men ikke Klorid og også lite Sulfat.
Hva skal jeg da bruke for å få opp nivået av Kalsum ? Mulig slaked lime er veien å gå ? Er ikke så bevandret i mineralriket så jeg blir litt usikker.
Edit. Tror jeg fant ut av det. Kalsiumkarbonat er kanskje veien å gå. Men da havner PH opp på 5.6 Med Munich og litt pilsnermalt. Kanskje ikke så ille det ? En dæsj Lactol fikser vel det....
Etter å kikket litt mer ser jeg at jeg mangler en del magnesium. Kan da bruke Epsom salt, men får da for høy verdi av Sulfat. Kanskje ikke så mye at jeg trenger å bry meg om det.
 
Sist redigert:
Ikke se for mye på target profile. Bare sørg for at du har nok kalsium, la oss si minst 50-80 ppm. Til det bruker du kalsiumklorid og kalsiumsulfat. Så lar du fordelingen mellom de to avgjøre sulfat-klorid-balansen.
 
Ikke se for mye på target profile. Bare sørg for at du har nok kalsium, la oss si minst 50-80 ppm. Til det bruker du kalsiumklorid og kalsiumsulfat. Så lar du fordelingen mellom de to avgjøre sulfat-klorid-balansen.
Tror det er et godt råd ja. Ser jeg bør bruke 1/3 mer av Kalsium mot det jeg har brukt tidligere.
 
Heisann.
Kan noen se på vannrapporten jeg har fått fra Hitra Kommune og se om vannet er greit som bryggevann ?
Prøvde å lese alkaliniteten, men finner ikke Kalsiumkarbonat der. Noen andre som kan finne ut hva den er ? Tenkte å legge den inn i tabellen som er i boken how to brew. Finner kalsium og magnesium, men altså ikke kalsiumkarbonat.
Hei

Siden du er betalende medlem av Trøndelag, så kan du sende meg en vannprøve som vi tester gratis for deg. Vi har enda ikke gjort tester fra Hitra så kan ikke hjelpe deg uten vannprøve derifra :)

Mvh Frode
 
Hei

Siden du er betalende medlem av Trøndelag, så kan du sende meg en vannprøve som vi tester gratis for deg. Vi har enda ikke gjort tester fra Hitra så kan ikke hjelpe deg uten vannprøve derifra :)

Mvh Frode
Ja det hadde vært moro. Hvordan gjør jeg det ?
 
Skaff deg ett prøveglass og fyll opp med vann. ca 1 dl minimum. Så sender du det til meg på adressen som står nederst på norbrygg.no. ikke glem å oppgi navn+medlemnr+epost du vil ha svar til

Alternativt bruk en vannflaske som du vasker og skyller godt (har fått noen med flytende objekter)

Mvh Frode
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Kikket litt på Brewersfriend sin kalkulator. Den virker jo veldig grei å bruke. Men jeg ser at jeg har behov for mye kalsium på mørke øl, men ikke Klorid og også lite Sulfat.
Hva skal jeg da bruke for å få opp nivået av Kalsum ? Mulig slaked lime er veien å gå ? Er ikke så bevandret i mineralriket så jeg blir litt usikker.
Edit. Tror jeg fant ut av det. Kalsiumkarbonat er kanskje veien å gå. Men da havner PH opp på 5.6 Med Munich og litt pilsnermalt. Kanskje ikke så ille det ? En dæsj Lactol fikser vel det....
Etter å kikket litt mer ser jeg at jeg mangler en del magnesium. Kan da bruke Epsom salt, men får da for høy verdi av Sulfat. Kanskje ikke så mye at jeg trenger å bry meg om det.
Du MÅ ikke treffe akkurat på Target profil, men med litt prøving og feiling kan du komme ganske nærme. De aller fleste ganger er jeg innenfor på "grønn sone". Legger du inn en rapport basert på oppskriften din også, så får du et godt utgangspunkt.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp