Vanvittig ut-gjæring, vil jeg få kullsyre i øl'et?

Daggis

Norbrygg-medlem
Satt et forsøk på en Sorachi Ace klone (Brooklyn Brewery) for 2 uker siden og flasket den i dag. Brukte Belle Saison gjæren siden det var angitt i oppskriften jeg fant (se under for enkelhets skyld). Først av alt fikk jeg en OG som var vesentlig høyere enn forventet, havnet på 1073 @ 20°C, mot forventet 1065. Nå har gjæren tilsynelatende tatt dette ned til 1004. Så jeg får noe som er vesentlig sterkere enn forventet også. Vil det være nok sukker igjen her til at jeg får noe "futt" i øl'et i det hele tatt?

Oppskriften var som følger:

6,5kg Pilsmalt
0,5kg Dekstrose (i kok)

Humle, kun Sorachi Ace
14g @ 60min
14g @ 30min
112g @ 0min
60g tørr 5 dager.

Gjær: Belle Saison

Mesket vet 67°C i 90min med 22l vann.
Skyllt med 16l vann @ 78°C

Gav meg 30l vørter med OG 1073 som og angitt tidligere.
 
Det vanlige er jo å tilsette karboneringssukker under flasking. Det vil gi kullsyre.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Belle Saison er en kjip gjær da den eter absolutt alt av sukker, det man vanligvis forbinder med ugjærbart sukker også, og det tar gjerne lang tid mot slutten og mange ender opp med overkarbonert øl. Jeg hadde brukt en annen gjær neste gang.
 
Belle Saison er litt spesiell med den høye utgjæringen, men den gir en nydelig esterprofil når den får slå seg løs på høy temperatur. Gir den raskeste utgjæringen jeg har opplevd. Passer fint med høy mesketemperatur eller mye spesialmalt.
 
Morsomt sammentreff, skal begi meg ut på noe lignende iløpet av uka, men dropper dekstrose til fordel(?) for candisukker som er brukt i ølsettet til Brooklyn Brewing. Vurdere også honning, for når jeg testa Brooklyn sin Sorachi Ace fikk både jeg og en kamerat klare noter av kokkos, noe jeg tror honning kunne hjulpet litt med. Blir WLP 500 her ettersom de fleste klonene jeg har funnet så langt har den som en mulighet. Spent!
 
Har nå testet øl'et. Det ble ganske godt og ikke ulikt det opprinnelige øl'et, men endte ihht beregninger på 9,1% mot de 7,6% jeg siktet på (OG-FG målinger og kalkuleringsverktøy). Det er er et øl, jeg neppe drikker flere halvlitere etter hverandre av. Jeg må ha fått utrolig utbytte på malt'en her. Lages nok igjen, men med ett kutt i enten malt eller dekstrose.
 
Jeg har også prøve Belle Saison nå. For å være sikker på at ølet skulle bli tørt nok, så brukte jeg lite spesialmalt og mesket på 65 grader i 90 minutter.
OG endte på 1,061. Under gjæringen økte jeg temperaturen på vørter fra 19 og opp til 27 grader hvor det lå i noen dager. FG havnet på 1,002.
Jeg synes det smaker nydelig rett fra gjæringskaret og gleder meg til det ferdige produkt som nok ble en del sterkere enn forventet.
 
Jeg har også prøve Belle Saison nå. For å være sikker på at ølet skulle bli tørt nok, så brukte jeg lite spesialmalt og mesket på 65 grader i 90 minutter.
OG endte på 1,061. Under gjæringen økte jeg temperaturen på vørter fra 19 og opp til 27 grader hvor det lå i noen dager. FG havnet på 1,002.
Jeg synes det smaker nydelig rett fra gjæringskaret og gleder meg til det ferdige produkt som nok ble en del sterkere enn forventet.
Artig. Dersom jeg skulle brukt Belle Saisin på nytt, hadde jeg gjor helt omvendt av deg - mer spesialmalt og mye høyere mesketemp. Syns den ble altfor tørr (1.002) etter min gane. Men det er smak og behag.
 
Jeg er enig med deg, men jeg hadde ingen erfaring med Belle Saison. Et tidligere forsøk på Saison med flytende gjær endte opp med en alt for høy FG. Derfor denne framgangsmåten. Men likevel synes jeg ølet virker meget lovende.
 
Tilbake
Topp