Variasjon fra flaske til flaske

Hei

Jeg brygget en IPA inspirert av Nøgne Øs IPA her om dagen. Ekstrakt og steeping av noe spesialmalt. Hadde dessverre ikke hydrometer da, så jeg har ikke OG og FG og sånt. Den første flasken jeg åpnet var kjempegod - tydelig humlearoma, friskt preg, balansert sødme. Dagen etter åpnet jeg en annen flaske fra samme batch, men denne smakte ganske annerledes. Luktet hubba bubba-tyggis, var søtere og mer fruktig, men helt OK. Vi behandlet alle flaskene likt, og var nøye med vaskinga. Er det noen andre faktorer enn bakterieinfeksjon i enkelte av flaskene som kan føre til en varierende smak på forskjellige flasker av samme øl?

Det kan tenkes at sukkeret fra ettergjæringen (jeg antar dere ettergjæret på flaskene) ikke er helt spist opp i den søtlige flasken. Søtsmak kan ha ganske stor påvirkning på helheten rent smaksmessig. Smakte du flaskene ved samme temperatur? Temperaturvariasjoner kan også ha en del å si.

Sukkerlaken ble blandet inn i hele batchen før tapping på flasker, og ikke tilsatt hver enkelt flaske. Ølene ble begge smakt på kjøleskapstemperatur, men det var fra to forskjellige kjøleskap, så det kan jo tenkes at det var noe temperaturforskjell. Smakte en tredje flaske i går, men den hadde jeg glemt å kjøle ned. Drakk den likevel, siden jeg var så spent på hvordan den smakte i forhold til de to andre. Den hadde ikke den kunstig søtlige hubba-bubba-smaken, men var ikke like frisk som den første flasken. Det siste tilskriver jeg imidlertid at den ikke var nedkjølt til kjøleskapstemp.

Mener du at ettergjæringen ikke er helt avsluttet, og at den søtlige smaken vil bli borte når den er ferdig? Hadde ettergjæret i ca en uke, kanskje 10 dager, da vi smakte den søtlige flasken.

Martin E skrev:
Mener du at ettergjæringen ikke er helt avsluttet, og at den søtlige smaken vil bli borte når den er ferdig? Hadde ettergjæret i ca en uke, kanskje 10 dager, da vi smakte den søtlige flasken.

Det er i alle fall en mulighet. Hvis det skyldes at ettergjæringen ikke er ferdig, kan man anta at ølet etterhvert vil bli tørrere. Vanskelig å si hva det kan komme av, egentlig. Muligheten er selvsagt tilstede for at det skyldes en infeksjon i en enkelt flaske.

Martin E skrev:
Sukkerlaken ble blandet inn i hele batchen før tapping på flasker, og ikke tilsatt hver enkelt flaske.

Rørte du litt rundt i ølet for å blande sukkerlaken ordentlig inn? Sukkerlake har en notorisk tendens til å holde seg for seg selv i bunnen av karet, har opplevd dette selv en gang, men noen flasker som sa "bong" og noen som sa "svupp".

Edit: Gammel tråd, sorry.

Tilbake
Topp