Varme opp kompressor på kjøleskap

Har fått (fungerende) kjøleskap til gjæring i hus nå, glad og fornøyd. Kom så på at kjøleskap generelt sett ikke fungerer (så bra) når kompressoren er kald. Kjelleren jeg tenkte å ha kjøleskapet i holder vinterstid ned mot 8 grader, og er derfor litt bekymret for at det vil gå kaputt. Er det berettiget i andres erfaring? Tenker på å kjøpe en ekstra varmekabel og surre den rundt kompressoren. De jeg finner på eBay holder 55-60grader, noe som blir for varmt igjen. Noen gode løsninger eller alternativer? Gidder ikke nok en STC-1000 kun for å temperere kompressoren :D

Test og se om du har et problem før du løser det..
Hehe, ser den. Vet ikke om kompressoren kan bukke under så fort om den ikke takler det, om den bare ikke vil starte, eller om den ila feks noen måneder vil "slite seg ut"(?) Slik det nok framkommer, kan jeg ikke døyten om akkurat disse tingene.

Er det overgjæret ØL du skal lage om vinteren, med varmekilde og STC-1000 vil nok ikke kompressoren jobbe engang med å holde tempraturen. (bare ved cold-crash)

ØL!!
Er det overgjæret ØL du skal lage om vinteren, med varmekilde og STC-1000 vil nok ikke kompressoren jobbe engang med å holde tempraturen. (bare ved cold-crash)
La oss si romtemp på 8 grader, og så stormgjærer ølet til 23 grader, mens jeg ønsker det på 20, vil ikke kjøleskapet jobber for å holde det nede ihvertfall i starten av økningen? Uansett, så er det jo da problemet vil oppstå, så vidt jeg har forstått det - når kompressoren har stått seg kald og skal begynne.

Min erfaring er at kjøleskapet mit kan slite litt ved coldcrash (2-3gr) når det er kjølig I boden (7-8gr), så da har jeg satt på en panelovn for å øke tempen litt I boden...

ØL!!

La oss si romtemp på 8 grader, og så stormgjærer ølet til 23 grader, mens jeg ønsker det på 20, vil ikke kjøleskapet jobber for å holde det nede ihvertfall i starten av økningen? Uansett, så er det jo da problemet vil oppstå, så vidt jeg har forstått det - når kompressoren har stått seg kald og skal begynne.
Med 8 grader i rommet vil jo ikke kompressoren gå i det hele tatt. Varmekilden vil jo arbeide med å prøve å holde temperaturen opp mot 20. Med mindre varmen overskyter så mye at kjøling slår inn ...

Med 8 grader i rommet vil jo ikke kompressoren gå i det hele tatt. Varmekilden vil jo arbeide med å prøve å holde temperaturen opp mot 20. Med mindre varmen overskyter så mye at kjøling slår inn ...
Kan godt hende at kompressoren må jobbe litt under stormgjæringa selv om rommet er kaldt, kommer an på hvor godt isolert kjøleskapet er, og de er jo typisk ganske godt isolert

Sist redigert:
Min bestefar har en fryser stående ute i uthuset. På vinteren har han under -20 grader innimellom. Han har lagt en vanlig 60W lyspære sammen med kompressoren og slik har det gått bra i mange år.

Du kan få væskeslag i kompressoren pga kjølemedie (i gassform) som kondenserer (til væske) hvis du varmer den opp.
Er ikke sikkert det blir nok væske til å drepe kompressoren med en gang, men den vil nok ryke før eller siden.

Har sett at noen kjøleskap er spesifisert med minimum omgivelsestemperatur 10 grader (typisk vanlig prisklasse kjøleskap) eller 16 grader (typisk billige kjøleskap av nyere dato) og et eller anna som maks omgivelsestemperatur, Hva er spekken på ditt?

Kan godt hende at kompressoren må jobbe litt under stormgjæringa selv om rommet er kaldt, kommer an på hvor godt isolert kjøleskapet er, og de er jo typisk ganske godt isolert
Ser ditt poeng, @Ørnegård, men bakgrunnen for min tanke er det du sier, @TorsteinO

Har sett at noen kjøleskap er spesifisert med minimum omgivelsestemperatur 10 grader (typisk vanlig prisklasse kjøleskap) eller 16 grader (typisk billige kjøleskap av nyere dato) og et eller anna som maks omgivelsestemperatur, Hva er spekken på ditt?
Jeg vet ikke, derfor jeg utgangspunktet lurer på hvor ømfintlig dette systemet er. Kjøpte et brukt kjøleskap av merket Candy, mistenker at det er et billigmerke :p

Mitt gjærskap har stått i en utebod siden November 2014 og jeg har til nå ikke hatt problemer med selve skapet pga kulde. Men Brew-pi'en har litt problemer når temperaturen kryper ned mot null. Displayet blir nesten uleseligt pga dårlig kontrast og Rasp'en har en gang slått seg av. Fiksen var å pakke det inn i et skjerf. Brew-pi lekker et par watt varme og med litt isolasjon holdes temperaturen oppe.

Kanskje du kan gjære med døren åpen eller på gløtt, slik at kun varmekilden jobber. Om sommeren så lukker du døren.

Kanskje du kan gjære med døren åpen eller på gløtt, slik at kun varmekilden jobber. Om sommeren så lukker du døren.
Ingen dum idè. Skal bruke varmebelte, så den klarer vel å varme opp vørteren såpass direkte at lav romtemp ikke blir noe problem.

De fleste nyere kjøl / frys med r600a kjølemedie vil ikke virke i omgivelses temperatur under rundt +10 grader. D vil ikke hjelpe å bare varme opp kompressoren. Skap med r134a vil virke i omgivelsestemperatur under dette. Hvilken kjølemedie skapene har står på typeskilt til skapet, dette finner dere klistret inni skapet.

De fleste nyere kjøl / frys med r600a kjølemedie vil ikke virke i omgivelses temperatur under rundt +10 grader. D vil ikke hjelpe å bare varme opp kompressoren. Skap med r134a vil virke i omgivelsestemperatur under dette. Hvilken kjølemedie skapene har står på typeskilt til skapet, dette finner dere klistret inni skapet.
Fantastisk med folk som vet slikt! I mitt står det r134a, så det er jo bra da :)

Du kan få væskeslag i kompressoren pga kjølemedie (i gassform) som kondenserer (til væske) hvis du varmer den opp.
Er ikke sikkert det blir nok væske til å drepe kompressoren med en gang, men den vil nok ryke før eller siden.
Når man varmer opp kjølemedie så kondenserer den ikke. Den kondenserers når den avkjøles.

Tilbake
Topp