Varmeelement

amerikanske vvb elementer har 1 " npt gjenger. plumbingsuply.com har stort utvalg men må sendes med jetcarrier.

Liten presisjon, utan at det treng å bety noko. Amerikanske element har 1" NPS-gjenger. National Pipe Straight i motsetning til NPT, National Pipe Taper.

Om du kjøper med sveisemuffe eller kontramutter spelar det ingen rolle om dei passar med "Norske" eller ikkje.

Takk for svar :)
Så hvis jeg kjøper ett element fra highgravity så vil det ikke passe i hullet som allerede er i en varmtvannsbereder?

Trond

MegaTrond skrev:
Takk for svar :)
Så hvis jeg kjøper ett element fra highgravity så vil det ikke passe i hullet som allerede er i en varmtvannsbereder?

Trond

Det kjem an på kva slags hol det er der fra før.

Det er ett rundt hull  ;D
Har ett 4500W element med sveisefri kobling fra highgravity http://www.highgravitybrew.com/productcart/pc/Weldless-Heating-Element-Kit-p2652.htm. Ska ha større gryte og vil derfor opp til 5500W. Siden jeg er lat, hadde jeg håpt jeg slapp å demontere det elementet jeg har for å sjekke men fant ut at det var det beste. Tok ut mutteren fra det sveisefrie kitet og den passet som hånd i hanske på elementet som stod originalt i berederen som skal brukes. Så da regner jeg med hullet har standard amerikanske gjenger, eller hvertfall såpass nærme at det ikke betyr noe :) Tenker jeg tar ut elementet helt en dag og skrur det inn i berederen for å være helt sikker. Fant litt graps mellom mutter og gryta så var nok ganske greit at jeg demonterte :)

Trond

Sveisefrie koblinger er i utgangspunktet fine, men jeg har funnet ut at de må demonteres for rengjøring ofte..
Derfor går jeg sakte men sikkert over til triklamper sveiset til utstyret... Jeg er lat også  ;D

Blir triclamp koblinger vi skal bruge på den nye gryta også. Blir klemkobling mellom røret som er sveiset i bunn og første triklamp, så blir det triklamp resten av veien :) Gleder meg til den er ferdig :)
Hvor handler du triklampene henne? Har funnet en del på https://www.brewershardware.com/ + ett fiffig trubfilter som frister en del  ;D Bruker platekjøler så prøver å holde så mye graps borte fra den som mulig.

Trond

Tilbake
Topp