Varmekilde under mesking

Hei.

Fersk biab brygger her så spørsmålet er deretter:)

Har sett flere skrive at man skal slå av varmekilde og dekke til kjelen under mesking for å holde temperaturen.
De fleste steder/oppskrifter står det ikke noe så derfor er det sikkert en ting som er opplagt for mange.

Men hvorfor kan ikke varmekilden stå på hvis det over stemmer. Hvis meskeposen ikke er i kontakt med bunnen av kjelen så ville jeg trodd det var ok å ha på varmekilden for å holde på temperaturen best mulig.

Eller er dette en sånn greie der alt egentlig er rett?:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Da må du røre konstant i mesken, for å utjevne varmeforskjellene siden du varmer opp fra bunn, og samtidig øker varmetapet siden lokket må være av mens du rører. Så ja.. du vil vel bare oppnå å jobbe mer, temperaturmessig.

Da må du røre konstant i mesken, for å utjevne varmeforskjellene siden du varmer opp fra bunn, og samtidig øker varmetapet siden lokket må være av mens du rører. Så ja.. du vil vel bare oppnå å jobbe mer, temperaturmessig.

Det hørtes jo veldig fornuftig og logisk ut. Takk for raskt svar:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men du kan bruke litt varme ved biab også når du får erfaring med oppsettet ditt.
Tilnermet kontinuerlig røring bli det hvis du stegmesker/hever temperaturen mye.
Forsøker du med varme så ikke bruk mye til å begynne med.

Men hvis man vil øke tempen med skarve to grader, så tenker jeg at det bare er å isolere litt bedre, og slippe å holde på med å øke tempen. Heller bare ta det fallet på 1-1,5C i la en time som da er jevnt over i hele mesken. Det er ikke superviktig å ligge på 65C hvis en oppskrift sier 65C. Etterhvert så blir det jo forsåvidt "viktig", for repeterbarhet, men da er det om å gjøre å gjøre det samme fra gang til gang.

Sist redigert:
Induksjonsplate på 3500 w er efffektive greier. Men du kan ikke ha kontinuerlig varme uten termostatstyring og sirkulering og en masse elendighet. Og det gjør ikke så mye om temperaturen synker litt underveis, mens det kan være veldig ille om den øker utilsiktet.

punkt 1: Isoler, isoler, isoler! Men jeg tilfører gjerne litt varme underveis hvis det trengs, mens jeg rører. Det trengs ikke så mye. Det er heller ikke noe problem å bruke plata til å dra opp temperaturen fra et steg til et annet - i alle fall så lenge det ikke dreier seg om tjukk mesk.

Så langt mulig bruker jeg sjølsagt nesten kokende vann til å heve temperaturen, men det er jo ikke alltid mulig.

Tilbake
Topp