Vask av nivåmåler

Rudi

Er passe fersk i gamet. Har Batch nr 3 til kok nå, og så slår det meg at jeg ikke har vasket nivåmåleren på kjelen. Og væsken som er der blir jo ikke kokt og innholdet vil bli med når jeg tapper kjelen. Er det noe vits i å sette ølet til gjæring, er jo sikkert bakterier inni der? Og hvordan gjør man rent inne i nivåmåleren?
Vasket ikke der før første batch heller, og det ølet smakte det ikke noe galt av.

Er passe fersk i gamet. Har Batch nr 3 til kok nå, og så slår det meg at jeg ikke har vasket nivåmåleren på kjelen. Og væsken som er der blir jo ikke kokt og innholdet vil bli med når jeg tapper kjelen. Er det noe vits i å sette ølet til gjæring, er jo sikkert bakterier inni der? Og hvordan gjør man rent inne i nivåmåleren?
Vasket ikke der før første batch heller, og det ølet smakte det ikke noe galt av.

..Hvorfor blir det ikke kokt? Er vel åpning til resten av karet så temeraturen utjevner seg nok. ;)

..Hvorfor blir det ikke kokt? Er vel åpning til resten av karet så temeraturen utjevner seg nok. ;)
Håper det stemmer, tenkte at det ikke var nok sirkulasjon til å få opp tempen i måleren. Nå står 20 liter Pale Ale til gjæring, så får jeg svaret på om det gikk bra i romjula.
Spørs om jeg fjerner måleren og plugger igjen hullet, høres uansett ut som et svakt punkt og en risiko for infeksjon. Da måler jeg heller opp vannet med litermål før jeg fyller kjelen.

Jeg bruker badevekt og/eller en målestav for nivåmåling (beregner volum utifra radius på kjele samt hvor mange mm vann jeg har fylt). I tillegg har jeg etset inn to stk merker i kjelen på henholdsvis 25L og 28L som er meske/kokevolum for mine standard batcher. Ikke like fint og enkelt som en nivåmåler, men det funker på et vis og rengjøring er ikke et tema.

Tettheten av vann synker med stigende temperatur. Ved rullende kok er den ca 0,96 mens den ved 20 grader er ca 1,0. Det kokende vannet vil nok gå inn i stigerøret og fortrenge det tyngre vannet. (Tror jeg :).)

Pt proben min som står på utgangen av kjelen viser mange grader under det som er tilfellet i kjelen, før kok iallefall. under kok har jeg ikke sjekket.

Tilbake
Topp