Vask/sterilisering av luftesten til vørter oxygenator

Hei godtfolk

Jeg skal sette mitt første all grain brygg om få dager og handlet i siste liten et slikt sett: http://bryggeland.no/bryggeutstyr/lufting-av-vorter/vorter-oxygenator-luftpumpe-set.html
Det er en imperial stout jeg skal lage og jeg har forstått at det er viktig med oksygen i vørteren før jeg setter den til gjæring. Det jeg lurer på er om jeg har handlet katta i sekken eller
om dette fungerer helt greit? Samt hvordan renser og steriliserer jeg denne? Står følgende: OBS: bør ikke vaskes/sterileres med Chemipro eller annet vaskemiddel!

Det tolker jeg slik at jeg ikke kan bruke starsan e.l. Holder det å rense med vann og bruke klorin som det står her? Kan steinen kokes?

Høres flott ut.

Står i instruksjonene at:

The material is resistant to most disinfectors like IDOPHOR, SULFITE, BLEACH, ETHYL-ALCOHOL. Never use detergents like CHEMPRO to disinfect the stone as its porosity can hold detergents inside, quite bad for your wort.

Så sånnsett skal vel steinen tåle dette men dog med risiko for at eventuelt starsan holder seg i filteret og går ut i vørteren. Men er dette så farlig da? Om jeg desinfiserer i starsan og har pumpe på ett par minutter for å blåse ut endel, så skal det vel ikke gjøre
så mye vondt for vørteren? Jeg har lest her inne på norbrygg at starsan i små mengder er godt for gjæren, altså at den gir næring til gjæren.

Det er jo så mye man lurer på når man starter med denne hobbyen, men det er jo litt av moroa også. Skape sitt eget og utvikle seg.

kintii skrev:
Så sånnsett skal vel steinen tåle dette men dog med risiko for at eventuelt starsan holder seg i filteret og går ut i vørteren. Men er dette så farlig da? Om jeg desinfiserer i starsan og har pumpe på ett par minutter for å blåse ut endel, så skal det vel ikke gjøre
så mye vondt for vørteren? Jeg har lest her inne på norbrygg at starsan i små mengder er godt for gjæren, altså at den gir næring til gjæren.

Nei, StarSan i små mengder skader ikke. Jeg ville være mer bekymret med et desinfiseringsmiddel som smaker mye, slik som jodofor. Jeg er litt usikker på hvorfor de advarer mot rengjøringsmidler, men ikke desinfiseringsmidler.

Før jeg kjøpte meg diffusjonstein i rustfritt brukte jeg slike "keramiske" steiner...
Kokes de, har de en tendens til å smuldre opp. (tror ikke det gjør noe, da de blir igjen i bunnfallet i gjærkarret.
Brukes starsan har de også en lei tendens til å gå i oppløsning, men holder litt lengere. problemet da er at de tetter seg litt også over tid.
De er jo billige, og det gjør ikke noe tror jeg, men etter en tid går man nok sannsynligvis lei dem :)

Tilbake
Topp