Etter 10-15min var det enda bare grøt.Etter første gang du blander trub med vann skal den bare stå 10-15 min, så heller du av. Jeg venter så 1 time, før jeg heller av på nytt. Deretter er det bare å la det stå.
Men burde jeg vente til truben legger seg mere? Er ca 5liter totalt og trub utgjør nå 2.5 av demDet første som synker er trubben, det du tømmer av førstegang er gjær og vørter
Vis vedlegget 35404
Vasker wlp400.
Blandet 2.5liter trub med 2.5 liter kokt/kjølt vann. Denne har nå stått i 3 timer og truben sunker ikke mer. Burde jeg gi den mer tid eller bare helle av de 2.5 liter som er klar?
Helte av veska men tok vare på den, helte vekk halvparten av truben og tilførte veska igjen. Får se om det feller bedre nå kan de være at lavt flokkulerede gjær er vanskligere å vaske?Du har ikke brukt nok vann i forhold til den store mengden trub du hadde. Hvis du har sett videoen til GustavF, så brukte han 3 liter vann til noe som sikkert var en vesentlig mindre mengde trub enn det du hadde. Han helte det også i gjæringskaret. Der skal blandingen ikke stå lenge, bare i 2-4 minutter. Da bunnfeller det groveste trubet seg fort - hvis du altså har brukt nok vann.
Så heller du av det aller meste over i en kjele, og kaster slumpen som inneholder trub. Dette skal så stå 10-20 minutter i kjelen, og igjen bunnfeller grumset seg, og danner et tydelig lag. Gjenta så dekanteringen, denne gangen over på glass, og kast bunnfallet.
Nå skal væsken, som forhåpentligvis inneholder stort sett gjær etter de to rundene med utfelling av grums, stå i ro i 3-4 timer. Det som nå bunnfeller seg, er endelig gjæren, som du skal ta vare på.
Nøkkelen til å få dette til å fungere er å bruke nok vann. Du kan sikkert helle av den klare væsken i det store litermålet ditt. Den inneholder neppe noe nyttig nå. Men det som ligger under, er fremdeles den blanding av trub og gjær som du startet med, antakelig, så du må starte på nytt - tror jeg.
Mulig du bør gjøre det i to omganger for å få en håndterlig mengde.
Helte av veska men tok vare på den, helte vekk halvparten av truben og tilførte veska igjen. Får se om det feller bedre nå kan de være at lavt flokkulerede gjær er vanskligere å vaske?
Snart klarDet var når jeg hadde sånne elever at jeg beklaget lovvedtaket fra 1936, som fratok lærerne muligheten til å straffe elevene korporlig.
Trur navnet mitt ofte kom opp i kaffepausene til lærerene mine. Husker en episode fra barneskolen hvor vi fikk i lekse å skrive ned 3 fugler som var i norge på sommeren; jeg svarte kråka, sjura og måsen. Det var jo ikke nevt i oppgaven at det måtte være trekkfuglerDet var når jeg hadde sånne elever at jeg beklaget lovvedtaket fra 1936, som fratok lærerne muligheten til å straffe elevene korporlig.
I mine øyne er det bare trub i det glasset. Gjæra er nok i det første glasset du tok til siden....Snart klar
I mine øyne er det bare trub i det glasset. Gjæra er nok i det første glasset du tok til siden....
Nei, den er lettere å vaske, da trub felles lettere ut Det tar dog lengre tid å bunnfelle gjæren ETTER du har fjernet trub i 2 omgangerHelte av veska men tok vare på den, helte vekk halvparten av truben og tilførte veska igjen. Får se om det feller bedre nå kan de være at lavt flokkulerede gjær er vanskligere å vaske?
Jeg tror det er mye gjær der. Antakelig har han fremdeles ikke brukt nok vann i forhold til mengden avfall og gjær, og dermed får han ikke utfelt avfallspartiklene. Jeg har gjort den feilen der sjøl en gang i tida.
En skal følge med i timen, og gjøre som læreren (GustavF) sier.