Vask/skyll før bruk?

Har nettopp gått over til allgrain fra extrakt og freshworth. Kjøpte meg en Brewzilla gen4 maskin :)

Lurer på i den anledning, hva gjør dere før første brygg på ny maskin?
Skyller dere bare?
Eller kjører dere full vask?

:)
 
Har nettopp gått over til allgrain fra extrakt og freshworth. Kjøpte meg en Brewzilla gen4 maskin :)

Lurer på i den anledning, hva gjør dere før første brygg på ny maskin?
Skyller dere bare?
Eller kjører dere full vask?

:)
Jeg kjørte vask med Zalo.

Fylte et par liter Zalovann i en ren beholder og vasket innsiden av bryggemaskin, skylte godt. Så fylte jeg 10 liter vann i bryggemaskinen og satt den til 80 grader.

Mens vannet varmes opp vasket jeg maltrør, bunn/toppsil, og falskbunn med Zalovann, jeg foretrekker bilsvamp, men så lenge det er noe som ikke kan riper er det jo fritt frem. Skyll alt godt.

Når maskinen var 80 grader så tilsatte jeg Zalo i det varme vannet og lot det stå å sirkulere en god halvtime, jeg var støtt og stadig forbi og brukte da slangen på sirkuleringsarmen til innsiden av bryggeren. Tømte maskinen og skylte flere ganger og sirkulerte hver gang for å fjerne Zalorester fra pumpen og sirkuleringsarmen.

På siste skylling foretrekker jeg å skylle med minst like varmt vann som jeg vasker med så jeg varmet opp 5 liter vann til 80 grader og sirkulerte noen minutter før maskinen ble tømt atter en gang.

En grei test etter endt vask er å ta helt hvitt tørkepapir og gni godt langs innsiden av bryggemaskinen og se om det er oljerester :)

Om du ikke allerede har kjøpt HED så anbefaler jeg å gjøre det.
 
Supert, da tar jeg en vask :)

Nei, ikke kjøpt noe annet tilbehør til maskinen. Kun litt div koblinger til kjøler, ei go sleiv og en humle spider :)
 
Supert, da tar jeg en vask :)

Nei, ikke kjøpt noe annet tilbehør til maskinen. Kun litt div koblinger til kjøler, ei go sleiv og en humle spider :)
Kjøp HED, den burde vært med som standard. Sentrert avløp er genialt i forhold til CIP, men uten HED så forsvinner vørter under sirkulering rett gjennom mesken og har ekstremt liten kontakt med varmeelementer, men kanskje viktigst av alt, det gjør at malten i bunnen av maltrør blir veldig kompakt og man får dårligere utbytte, tregere skylling og dermed kjipere effektivitet.

Den er verdt pengene sine, rett å slett :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp