Vasketriks, kjappere tappedag

Dette er et bra tips til de av dere som er litt lei av å stå med flaskebørsten. Flaskene vaskes på 65 grader og blir veldig rene.

Bare en dypp i starsan så er de klare.

Har et lite prosjekt på gang angående Skumfasthet. Vasket 1/3 av siste brygg i kum med zalo, og 2/3 i oppvaskmaskin. Blir spennede å se om det er forskjell.

Hvis ikke, blir det egen oppvaskmaskin på bryggerommet i kjelleren.

Vedlegg

• DSC_0094.JPG
    DSC_0094.JPG
    113,3 KB · Sett: 343
Blir ALLE flaskene veldig klare, etter at de har tørket?

Jeg tenker på at jeg har vanskelig for å se for meg at at dysene i armen i en oppvaskmaskin klarer å treffe rett opp i alle flaskene.

Flaskene blir helt ren. Kan i grunn ikke se noe smuss i dem etter en runde i maskinen.

Førstegangsflasker får seg selfølgelig et par vask både med kost og dynking.

Skyller flaskene godt med en gang innholdet er drukket. Da funker oppvaskmaskintrikset meget bra
bra.

Og med 72 skinnende rene flasker, oppdager jeg at ølet begynte å pluppe igjen etter omstikking...

Egentlig bra siden den har vært stabil på 1018 i en uke. Trodde den var klar for flasking, men nå tror jeg jammen meg jeg lar den stå en uke til. (startet på 1054 med wlp 530 med starter)

Er det lurt å gi den litt tid til tro? Er en amber ale.

Og med 72 skinnende rene flasker, oppdager jeg at ølet begynte å pluppe igjen etter omstikking...

Egentlig bra siden den har vært stabil på 1018 i en uke. Trodde den var klar for flasking, men nå tror jeg jammen meg jeg lar den stå en uke til. (startet på 1054 med wlp 530 med starter)

Er det lurt å gi den litt tid til tro? Er en amber ale.

Liten sjanse for at dette er videre gjæraktivitet hvis du allerede har konstatert FG. Omstikking medfører utlsipp av gasser, kan godt være det du ser nå.

Kan fortelle at det er ingen merkbar forskjell på skum på oppvaskmaskinvaskede flasker, og flasker vasket i zalo. Skummet holder like lenge.

Ville uansett ikke ha satsa på (vanlig) oppvaskmaskin for noen ordentlig vask av flasker, sannsynligvis er det mange av dem som ikke har fått noe vann opp i seg

Sist redigert:
Har heller ikke noe tro på at flaskene blir helt rene i min oppvaskmaskin. Tror kanskje det er temperaturen som pasteuriserer dem. Mine få flasker vaskes enkeltvis for hånd etter konsum. Ved store kvantum druknes hele kasser i store kar med såpe, så skyllevann.

Jeg pleier bare å skylle flaskene ordentlig etter konsum, så setter jeg dem til tørk, og kjører på med starsan før tapping. Aldri hatt noe problem. Bruker man bjørnunger fra butikken må man selvsagt vaske bedre, men er det for mye drit i dem leverer jeg dem bare tilbake.

Jeg skyller med en gang i varmt vann og fyller de med varmt vann fra springen og lar det stå til neste moregen. Da burde det være varmt nok til å ta livet av gjæra i alle fall. Legger de i plastdunker fra IKEA slik at det ikke skal komme støv o.l. oppi. På tappedag sjekker jeg at de ser rene og pene ut, starsan fra trykkesaken og klar til flasking. Har gått fint så langt etter hva jeg kan bedømme.

Flasker som har tegn til grums kaster jeg.

Har stort sett gått over til fat noe som er langt mer behagelig.

Pleier å skylle godt etter bruk, deretter settes de i kasser før de får en runde med klor i badekar. Skylles to-tre ganger før de starsannes. Aldri hatt problemer med infeksjon jeg heller. Litt overrasket over at det ser ut til å være unødvendig med kloring og at flere rapporterer om god effekt av skylling og starsan. Er det jeg som er helt nazi?

Slik jeg ser det, litt forenklet, er vasking noe man gjør for å fjerne synlig skitt, mens desinfisering nettopp desinfiserer for å fjerne de "usynlige" urenhetene.

Er det ikke noe synlig skitt overhodet, er det ikke mye å hente på å gjennomføre det første steget.

Slik jeg ser det, litt forenklet, er vasking noe man gjør for å fjerne synlig skitt, mens desinfisering nettopp desinfiserer for å fjerne de "usynlige" urenhetene.

Er det ikke noe synlig skitt overhodet, er det ikke mye å hente på å gjennomføre det første steget.
Akkurat samme som jeg tenker... Og tross alt er starsan laget nettopp for å desinfisere, så...

Tilbake
Topp