Vasking av gjær

Hei

Jeg sitter å ser litt på vasking av gjær på YouTube, men blir ikke klok på hva jeg ser. Kan noen prøve å forklare meg?

Når jeg ser på de glassene de har etter at vasket gjær har stått noen dager, er det ikke mer en et par cm gjær på bunnen av glasset. Dette kan ikke være på langt nær nok til det som trengs i følge gjærkalkulatoren til Mr.Malty.
Der står det 750 ml slurry i 55 liter lager på O.G. 1.050.
Nå regner jeg ikke med de på filmene bruker akkurat det samme som meg, men så langt unna tror jeg ikke det er.
Uansett om brygget deres er halvparten og kanskje en ale, så tror jeg ikke de får flere desiliter ut av det.

Noen som kan forklare?

Jeg har også lurt på hvordan man skal beregne mengde vasket gjær. Når det er snakk om slurry, så tror jeg at det dreier seg om ubehandlet gjærrester i dunken etter tapping. Vasket gjær er "renere", mere gjærceller enn slurry, som også inneholer mye grums. Problemet blir å beregne hvor mye vasket gjær man trenger. Jeg lager alltid starter på vasket gjær, men vet ikke hvor mye jeg egentlig trenger, så jeg tilsetter det jeg har vasket, som regel 1/3-2/3 syltetøysglass. Problemet ligger i om denne gjæren kan regnes som ren gjær eller slurry, ikke vet jeg, men jeg har ikke problem med dårlig gjæring.

Jeg bruker omtrent like mye vasket gjær, som jeg bruker gjær fra gjærstarter, regnet i volum.

Leste i tråden du linket til, som jeg har vært innom tidligere, bra med repetisjon. Der står det noen henvisninger til Mr.Malty Pitching Calc. Han omtaler i punktet under repitching from slurry, at man må gjøre en vurdering av hvor solid og ren slurryen er. Har jeg forstått det riktig når jeg antar at vasket gjær er ren-mot 5-0 % non-yeast, og at den er tykk, om den får stå i flere uker? Det er særlig punktet med renhet, som jeg er usikker på. Regner med at kvaliteten ikke blir helt lik nykjøpt, men om man i tillegg lager en starter på den mengden kalkulatoren sier, feks 50 ml, vil man da ende opp med for mye gjær?

Du vil få rimelig ren gjær etter å ha vasket. Mengden gjær er lettere å vurdere enn vitaliteten og du vil nok ha merkbart mindre vitalitet enn tilsvarende gammel laboratoriegjær.

er det bare det øverste, lyse laget som skal være med videre?

Vedlegg

• 2013-01-20 15.19.09.jpg
    2013-01-20 15.19.09.jpg
    366,6 KB · Sett: 462
Hei

Prøvde å vaske gjær i går etter å sett youtube: http://www.youtube.com/watch?v=PrGOdJFsxwk
Se bilde åssen resultatet ble:  Regner med at det er kun den lille, bitte lille stripen i midten som er gjær? ::) (Vis det er tilfelle så går den til fiskene?)

Vedlegg

• Vask ing av WLP007.jpg
    Vask ing av WLP007.jpg
    353,3 KB · Sett: 315
Litt usikker på hvor i prosessen du er. Det der ser ut som veldig lite gjær, i så fall.

Tilbake
Topp