Vasking av gjær

Hater å innrømme det, men jo jeg kjenner den, faen nærmer meg gammel tror jeg... var lenge tjuenitten, altså i slutten av tjue årene... appsolutt ingen som går på den lenger.
 
Har noen her opplevd å få 1,5-2dl vasket gjær fra et 23L brygg noen gang?
Var så drøy mengde mtp en ferskgjær pakke har 40ml.
Tenker å ta bilde og vise når jeg kommer hjem, men mistenker at det er en god gammeldags 100mrd celler ca, bare rart at det var så høyt volum. Min første vasking, så får nå se.
 
Har noen her opplevd å få 1,5-2dl vasket gjær fra et 23L brygg noen gang?
Var så drøy mengde mtp en ferskgjær pakke har 40ml.
Tenker å ta bilde og vise når jeg kommer hjem, men mistenker at det er en god gammeldags 100mrd celler ca, bare rart at det var så høyt volum. Min første vasking, så får nå se.
Hvilken gjær var dette?
 
Har noen her opplevd å få 1,5-2dl vasket gjær fra et 23L brygg noen gang?
Var så drøy mengde mtp en ferskgjær pakke har 40ml.
Tenker å ta bilde og vise når jeg kommer hjem, men mistenker at det er en god gammeldags 100mrd celler ca, bare rart at det var så høyt volum. Min første vasking, så får nå se.

Det virker ikke urimelig. Det kan variere ganske mye hvilken mengde gjær du sitter igjen med etter endt gjæring, og det kan også variere hvor mye som blir borte i vaskeprosessen, så det er vanskelig å si hva som er "normalt". (Det er forøvrig ikke ønskelig å få produsert så mye ny gjær som mulig. Det betyr så vidt jeg har forstått også at du får produsert en tilsvarende mengde av biproduktene av formeringsprosessen, så det er absolutt ingen grunn til å juble høyt over et ekstra tjukt gjærlag på bunnen av bøtta.)

Jeg mener du skulle kunne starte i alle fall 3-4 nye brygg med gjærkaka fra det forrige. Og med mindre du har mye humleguff og annet avfall, har det faktisk lite for seg å vaske gjæren. Du vasker jo ikke vekk hverken død gjær eller uønskede mikroorganismer, men risikerer tvert i mot å få tilført mer av det siste. Men det var jo ikke det du spurte om;).
 
2xZFPWZ.jpg


Jeg var nok litt stor i kjeften, ser ut til å være 1-1.25dl. Koppen ved siden av her rommer ca 2.5dl.

Det er en WPL001, ca en uke gammel i kjøleskapet nå. Har hørt at gjæren holder alt ifra 1-2 uker, til flere måneder. Blir nok 1L gjærstarter eller mer neste gang jeg skal brygge, bør vel heller overpitche tenker jeg.
 
Tilbake
Topp