Har ikke noe problem med å vente med å brygge. Så bare på videon til gustav der han sa at etter noen timer hadde gjæret lagt seg i bunn. Har satt karaflene i kjøleskapet nå, og venter spent på resultatet
Gustav vet hva han holder på med ja!! Fin video han har laget. Imidlertid så er det primære ved å la karaffelene hvile en stund i romtemperatur, å få skilt ut humle og annet fra gjærkakerestene, Før du setter den reduserte væsken I kjøleskap. Forhåpentligvis da med nesten bare gjær som bånnfeller. Akkurat som Gustav viser. Blir nok bra skal du se!! Lykke til!
Jeg vasket gjær idag, men ser jeg får minimalt med gjær ut av dette. kun en liten stripe på et par millimeter i bånn på begge karaflene. Gjæren jeg har vasket er wlp007 og er tenkt å brukes imorgen den dag. Får jeg nok gjær? bør jeg sette starter og utsette brygging et par dager? eller er det bare å kjøpe ny gjær først som sist?
Synes ikke det høres så lite ut. Jeg vasket ut akkurat samme gjær fra en Brown Ale for ca. en måned siden. Fikk ca. like mye som du beskriver. Fulgte da videoen til Gustav slavisk. Det var min første utvasking ever så jeg ble også bekymret for at det var for lite. Ved gjenbruk laget jeg en liten starter og gjæren funket utmerket. Jeg er imidlertid usikker på om starter i det hele tatt var nødvendig i dette tilfellet. Gjæren skal visstnok være fin i fisken rett etter utvasking og funke bra direkte i neste brygg. Men ikke 100% sikker her. Er personlig uansett fan av startere. Ihvertfall om man er usikker på om man har nok gjær...
Fikk 2 whitelabs rør ut av gjæren. Eller dvs...ca 25% gjær og resten vørter i begge rørene. Føler jeg burde ha fått mer ut av dette, men den gang ei. Får prøve flere ganger.
Men. Vil dette være nok til en vørter med OG på 1.055 og 25 liter? Jeg føler kanskje for å sette starter på begge rørene for å være sikker, og for å se om det virkelig er liv i krabatene.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.