Vekt endring på starteren

Jeg satt en 2L starter for 2 dager siden. Før start veide den 3394g. Idag veier den 3326g. Den siste vekta er målt umiddelbart etter at jeg slo av røreren så det var fortsatt litt skum som kan inneholde litt CO2.

Kan noen andre, som slipper å basere seg på en 45 år gammel marginal ståkarakter i kjemi, bergne om dette er rimelige endring? Og hva FG nå bør være gitt OG 1036?
 
Det er mer enn bare CO2 som kan ha "fordampet"
Ja, det kan være litt vann, men ikke mye, tror jeg. Men jeg skal jammen veie 2L vann på snurring i 2 døgn også.

Det er jo ikke overraskende at vekten har falt. Det er rimelig logisk og er jo det som også grunnen til at et hydrometer fungerer. Men jeg lurer på om vekt kan være en farbar vei for å avgjøre om en starter er ferdig.
 
Regner med at vekten er med kolbe og røremagnet begge gangene? Du har "mistet" 68 gram. Sannsynligvis er vanntapet neglisjerbart, i hvert fall om du har hatt en alufolie over halsen på kolben. Når gjær tygger sukker blir ca halvparten til CO2, ca halvparten til etanol, så du har fått omsatt ca 140 g sukker, umiddelbart høres det ut som om gjæren hadde mer å gå på. Om det er CO2 i skummet har ikke det noe å si, i gassfase beveger partiklene seg tilfeldig i alle retninger, så de trykker like mye oppover som nedover.

Men interessant om du gidder å se hva to døgns snurring av rent vann gjør.
 
Gjærmassen øker også.
Godt poeng, men hvor mye og hvor kommer det fra? Hvis man tenker at man begynner med 5 gr tørrmasse gjær (ca en halv pose tørrgjær) og ender opp med 20 gram tørrmasse (to poser), hvor mye av disse 15 grammene kommer fra sukkeret og hvor mye fra gjærnæringen? Dersom alt som stakk av fra Børres starter er CO2, er det 60 gram sukker som ikke er omsatt til CO2+C2H5OH, dersom 15 gram er bundet opp i gjæren, vil det fortsatt være 45gram som er potensiell gjærmat i løsningen. (og noe av vektøkningen til gjæren stammer vel fra gjærnæringen)
 
Regner med at vekten er med kolbe og røremagnet begge gangene?
Ja, helt likt oppsett. Kolbe, magnet og folie før og etterpå. (Selvsagt)
Du har "mistet" 68 gram. Sannsynligvis er vanntapet neglisjerbart, i hvert fall om du har hatt en alufolie over halsen på kolben. Når gjær tygger sukker blir ca halvparten til CO2, ca halvparten til etanol,
Men vekten av CO2 og alkohol er vel ikke det samme?
 
Jeg satt en 2L starter for 2 dager siden. Før start veide den 3394g. Idag veier den 3326g. Den siste vekta er målt umiddelbart etter at jeg slo av røreren så det var fortsatt litt skum som kan inneholde litt CO2.

Kan noen andre, som slipper å basere seg på en 45 år gammel marginal ståkarakter i kjemi, bergne om dette er rimelige endring? Og hva FG nå bør være gitt OG 1036?
Det blir nok vrient å beregne - jfr. andre kommentarer over her - men det er jo litt fascinerende hvor mye som slipper ut av gjærlåsen i form av gasser i et brygg. Jeg trur det fort blir borte en liter.
 
Det blir nok vrient å beregne - jfr. andre kommentarer over her - men det er jo litt fascinerende hvor mye som slipper ut av gjærlåsen i form av gasser i et brygg. Jeg trur det fort blir borte en liter.
Det er jo i prinsippet det samme vi gjør med et hydrometer. Måler vekten på vesken. Men ja, det kreves definitivt en bedre kjemi-karakter enn min for å beregne det.

Jeg skal prøve å huske å måle FG senere idag når jeg skal bruke den.
 
Det er jo i prinsippet det samme vi gjør med et hydrometer. Måler vekten på vesken. Men ja, det kreves definitivt en bedre kjemi-karakter enn min for å beregne det.

Jeg skal prøve å huske å måle FG senere idag når jeg skal bruke den.
Problemet er vel at det uansett hvor gode kjemikarakterer du har, er vrient å holde orden på alle faktorer. Men om du standardiserer prosedyren - særlig volum og temperatur - kan du kanskje lage en erfaringsbasert tabell?
 
Men vekten av CO2 og alkohol er vel ikke det samme?
Jo, det dannes (ca) like mye.

TLDR

Det som skjer når gjæren lager alkohol av sukker, alle atomer som var i bruk før er også i bruk etter:
C6O6H12 -> 2 C2H5OH + 2CO2
(I tillegg kommer det energi ut, det er det gjæren er på jakt etter)

Hvis man går inn i periodesystemet og ser på atomvekter, så er molekylvekten av et etanolmolekyl ca 12 *2 + 1 *5 + 16 +1 = 46 og molekylvekten CO2 blir ca 12+16*2 = 44

Når sukker brytes ned, dannes det da relativt 2*46 vektenheter etanol og 2 * 44 vektenheter CO2, så 92 vektenheter etanol, 88 vektenheter CO2,
så litt mer etanol enn CO2

(Det som står under her er feil, men Ioebryggs rettelse blir veldig forvirrende om jeg fjerner det)

TLDR

Det som skjer når gjæren lager alkohol av sukker, alle atomer som var i bruk før er også i bruk etter:
C6O6H12 -> 2 C2H5OH + 4CO2
(I tillegg kommer det energi ut, det er det gjæren er på jakt etter)

Hvis man går inn i periodesystemet og ser på atomvekter, så er molekylvekten av et etanolmolekyl ca 12 *2 + 1 *5 + 16 +1 = 46 og molekylvekten CO2 blir ca 12+16*2 = 44

Når sukker brytes ned, dannes det da relativt 2*46 vektenheter etanol og 4 * 44 vektenheter CO2, så 92 vektenheter etanol, 176 vektenheter CO2,
92/176 = ca 0.52, så nesten dobbelt så mange gram CO2 som etanol.
 
Sist redigert:
Må tilstå at jeg tok litt for mye etter hukommelsen og den var ikke riktig... ca 1/3 av sukkermassen ender som etanol, 2/3 som CO2, så om du har mistet 68g i form av CO2 som har stukket av, er ca 68g * 1.5 = 102g sukker omsatt. Det resterende er enten fortsatt sukker i løsningen eller bundet i gjæren.

TLDR

Det som skjer når gjæren lager alkohol av sukker, alle atomer som var i bruk før er også i bruk etter:
C6O6H12 -> 2 C2H5OH + 4CO2
(I tillegg kommer det energi ut, det er det gjæren er på jakt etter)

Hvis man går inn i periodesystemet og ser på atomvekter, så er molekylvekten av et etanolmolekyl ca 12 *2 + 1 *5 + 16 +1 = 46 og molekylvekten CO2 blir ca 12+16*2 = 44

Når sukker brytes ned, dannes det da relativt 2*46 vektenheter etanol og 4 * 44 vektenheter CO2, så 92 vektenheter etanol, 176 vektenheter CO2,
92/176 = ca 0.52, så nesten dobbelt så mange gram CO2 som etanol.

Neida, det er like mengder
1714919412769.png
 
Sist redigert:
Problemet er vel at det uansett hvor gode kjemikarakterer du har, er vrient å holde orden på alle faktorer. Men om du standardiserer prosedyren - særlig volum og temperatur - kan du kanskje lage en erfaringsbasert tabell?
Slik jeg oppfatter Børres spørsmål er "Kan jeg veie kolben med starteren for å anslå om starteren har gått ferdig" - selvfølgelig kan man sjekke det med å ta ut en prøve og måle tetthet, men det er definitivt enklere å flytte kolben over på en passe nøyaktig vekt.

Jeg mener at svaret er: Med å veie kan du si helt klart om den ikke er ferdig, men du må måle for å bekrefte at den er ferdig.

Når den er ferdig er X% av tilsatt sukker omsatt. Dersom man vil ha 90% omsatt og starter med 200g sukker, skal det da dannes 200g * 0.9 * 0.5 = 90 g CO2 som stikker av. Dersom vekten har minket mindre enn 90g er ikke starteren gått ferdig. Dersom vekten har minket 90g eller mer kan det tenkes at starteren er ferdig, eller så har det dampet av vann.
 
Sist redigert:
Litt oppdatering. Vekten nå i ettermiddag hadde falt til 3315g. Altså ytterligere 11g og nå totalt 79g. FG var da 1.010.

Første konklusjon fra @MortenSickel var altså i hvert fall riktig. Ved et vekttap på 68g var ikke starten ferdig.

Jeg har nå altså omsatt 79x2 = 158g sukker fra spraymalten.
158/200 = 79%. Det mål vel ansees som ferdig? Jeg kan vel neppe nå 100%?
 
Tilbake
Topp