Vekt på full eller helt tom 2Kg CO2 tank

Dugan

Norbrygg-medlem
Hei folkens!

Helt ny her og kun brygget i noen måneder. Eivind heter jeg og holder til på Kløfta, skal ikke kjede dere med mer introduksjon og detaljer  ::)

Har nylig kjøpt Cornelius startsett hos Bryggselv, og jeg trodde det ene meteret viste hvor mye var igjen i tanken til enhver tid. Men der tok jeg feil gitt etter å lest mer om dette... Ser at det går i å veie tanken, men det er litt for sent nå for min del da brukt den allerede på mitt første fat. Nybegynner angst har sikkert medført at jeg har brukt masse overdrevet gass allerede til vask/rens av fatet/slange/tap og fjerning av oksygen før og etter tapping på fatet.  Og stått nå noen dager for å karbonere....

Så lurer på om det er noen som var litt mer opplyste/smartere enn meg og veiet tilsvarende tank før benyttet den, eller etter den var helt tom?  :)  Prøvd å søke i forumet men fant ikke noe på det..og når først nåla synker mot det røde så er det bare å løpe og fylle, elller har man fremdeles nok gass til ett fat eller to?

Mvh
Eivind

Oddvar Demmo skrev:
Sorry, jeg har ikke 2 kg, så da kan jeg bare antyde at du kanskje finner det stemplet på dine også.

Ok, Takk! Skal ta en titt om jeg skjønner bæret av det som eventuellt er stempla på. Sorry om dumme spørsmål men sylfersk på detta  :)

mulig jeg surrer, men lurer på om mitt veide ca 7 komma noe tomt og 9 komma noe fullt..
håper dette kan være til hjelp inntil du får et bedre svar :)

edit: glemte å nevne at dette er en 2 kilos som man feks for kjøpt hos bryggselv med regultator tilkoblet...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Merkingen på min flaske, men,  dette er en Co2 flaske og ikke en ombygd brannslukker.

Vedlegg

• P1010444.JPG
    P1010444.JPG
    768,5 KB · Sett: 285
Jeg har en to kilos flaske, type Candirect, som ser lik ut som den Bryggselv og Vin og Bar selger. På den står det stemplet 3,61 kg- Tara 3,91kg. 2,61 l Co2- 2 kg. Det burde bety at en full flaske skulle veie 5,91 kg. Tara er vekten av emballasjen, flasken. I tillegg til dette kommer vekten av manometer og koblinger, om du ikke gidder å skru av for hver gang. Jeg mener at mitt veide rundt 1,2 kg.

Takk for alle svar!  :)

Det står stemplet Tare vekt på 4,63Kg på min.  Dro flaska ut av kjølen og veide den på en digital personvekt og den viste 7,4Kg, og det MED manometer og slange. Så om ett gjennomsnitts manometer veier rundt 1,2 kilo så kjører jeg på 0,4Kg spøkelse gass som ikke fins... Mistenkte vekta ikke er riktig på lav vekt så testa å veie to halvlitersbokser med pils og det veide 1Kg...pokker...

Flaska har stått kobla til fatet i øleskapet kun siden mandag på 1,4 bar, så skulle tro jeg hadde svima av når stakk pæra mi inn der om har en major gasleak, som jeg forøvrig har prøvd å sjekke uten å finne noe. Altså ikke kun stikke hue inn og se om man svimer av, men med såpevann også  ;D  Prøvde å riste på flaska og klarte ikke høre noe som man kan på en tankt til gassgrill, men jeg følte "pendel effekten" av veske som rørte seg der inne så må være endel flytende CO2 igjen.

Blir ikke klok på dette....men til det andre spørsmålet mitt...når man ser nåla begynner å synke fra det den konstant pleier å stå på, har man da endel å gå på fremdeles til å f.eks tappe ett 19L fat, eller er det bare å levere til fylling først som sist?

Mvh
Eivind

Jeg har en slik flaske, brewferm står det vel på flaska, som fulgte med startsettet til vin og bar, jeg veide flaska mi før jeg byttet den inn nå, å den veide 4532 gram, da var manometeret nesten på null, så 4,5 kg veier vel flaska uten manometer og tom. Står vel på sidene til en av butikkene at de veier 6,5 kg fulle.

Ut fra det som står på flasken din, og med 1,2 kg som vekt på manometer etc, så skulle det tyde på at du har brukt 420 gr Co2, forutsatt korrekt vekt. 4,63(tara) + 1,2(manometer) + 2(Co2)= 7,83 kg. Regner med du forsatt kan kose deg med 1,6 kg boblende Co2 :)
Når det gjelder fall i trykk, så er det et tegn på at det nærmer seg enden, fort. Det er sansynligvis nok til å tømme et fat, kanskje flere, men plutselig er det slutt...

Brynsj skrev:
Ut fra det som står på flasken din, og med 1,2 kg som vekt på manometer etc, så skulle det tyde på at du har brukt 420 gr CO₂, forutsatt korrekt vekt. 4,63(tara) + 1,2(manometer) + 2(CO₂)= 7,83 kg. Regner med du forsatt kan kose deg med 1,6 kg boblende CO₂ :)
Når det gjelder fall i trykk, så er det et tegn på at det nærmer seg enden, fort. Det er sansynligvis nok til å tømme et fat, kanskje flere, men plutselig er det slutt...

Det har du jammen meg helt rett i....jeg glemte noe i dette uber kompliserte regnestykket i farta...Hehe  :bank2:

Takk skal du ha Brynsj! Da har jeg sånn delvis greie på hvor masse bubbels som er igjen, skal veie manometer ved en senere anledning så jeg får enda bedre kontroll  :)

Tilbake
Topp