Veldig lavt utbytte

Hei!
Jeg har brygget i noen år nå, men de siste årene har vært litt sjeldnere mellom hver gang. Jeg har slitt med lavt utbytte en stund nå, men har i det siste gjort litt endringer på utstyret, uten at det bedre utbytte.

Jeg brygger i noenlunde samme stil som Blichmann Breweasy (
, men med mitt eget utstyr. Koker i en kjele og mesker i en kjøleboks. Se bilder av kjøleboks vedlagt. Jeg har brukt PID for å måle temperaturen inn til kjøleboksen, som gjennom hele mesketiden (70 min) lå på 65-66 grader. Jeg hadde kontinuerlig skylling hele veien og temperaturen var stabil. Siden jeg brukte samme metode som Breweasy, så ble alt vannet brukt i meskingen.

Litt tall: Jeg har brukt BrewMate til oppskriften. Jeg beregnet ferdig volum i gjæringskar til 25 liter. Total maltmengde var ca 8 kg, hvor 6,9 kg var basemalt. Utbytte satte jeg til 65%, siden jeg har slitt med den lenge. Beregnet OG var 1.063 og SG beregnet var 1.059. Total vannmengde var 38 liter.

Når jeg skulle sette vørteren til gjøring endte jeg opp med et volum på 21,5 liter med ca 1 liter igjen i kjelen (jeg hadde beregnet 2 liter skulle ligge igjen), og med en OG på 1.056, altså langt under 1.063 og langt lavere volum (jeg vet at det blir liggende litt vørter igjen i bunnen av kjøleboksen, så det er muligens der noe av de manglende literne ligger). Og med det utbyttet jeg hadde beregnet, så ser det ut til at utbyttet ble enda lavere, virkelig dårlig.

Malten kjøper jeg ferdig kvernet fra Vestbrygg.

1. Noen som kan legge dette inn i Beersmith eller liknende og se om de ender opp med samme tall som meg?
2. Noen som skjønner hvorfor utbyttet blir så dårlig?

Edit: Jeg var veldig nøye med å blande malt og vann, og det lå alltid mye vørter oppå maltsengen. Som dere ser av bildene bruker jeg Autosparge. Skulle ikke tro det at all vørteren kommer ut fra ett punkt skulle bety noe når det er så mye vørter over maltsengen.

Vedlegg

• 20151108_104317.jpg
    20151108_104317.jpg
    178,8 KB · Sett: 104
  • 20151108_114238.jpg
    20151108_114238.jpg
    133,1 KB · Sett: 106
  • 20151108_114254.jpg
    20151108_114254.jpg
    100,5 KB · Sett: 101
Jeg var på kurs med sjefen på Munkebo, og der ble det rørt hele tiden faktisk(eller jevnt og trutt gjennom meskingen). Mange er redd for å røre for mye, men det skal ikke være aå farlig har jeg skjønt, og mer effektivitet får man også. Ellers er det jo en kjent sak at mye av effektiviteten ligger i skyllingen. Hvordanngjør su sette?

Jeg var på kurs med sjefen på Munkebo, og der ble det rørt hele tiden faktisk(eller jevnt og trutt gjennom meskingen). Mange er redd for å røre for mye, men det skal ikke være aå farlig har jeg skjønt, og mer effektivitet får man også. Ellers er det jo en kjent sak at mye av effektiviteten ligger i skyllingen. Hvordanngjør su sette?
Siden jeg brygger som med Breweasy, så brukes alt vannet i en og samme omgang. Vørter renner ut av mesktank og pumpes opp i kokekjel som holder temperaturen, og går deretter tilbake i mesketank. Holdt på slik i ca 70 min i dag før all vørter ble overført til kokekjel.

Vil tro at problemet ligger i geometrien i meskeboksen din. Størsteparten av vørteren hentes fra sidene på boksen. Det ligger nok mye malt som ikke er med i "flowen" og derfor ikke bidrar til utbyttet. Jamil Zainasheff sa i Brew Strong at hvis utbyttet ditt er under 65% så mesker du feil, siden det er omtrent det du kan forvente hvis du putter malt i vann, lar det ligge en time, og siler det. Det første du bør prøve er å rake den øverste tredjedelen av mesken minst hvert tiende minutt under meskingen (hvis du ikke allerede gjør det). Det anbefales forøvrig også av Blichmann til det originale Breweasy-oppsettet. Siden du mesker med hele vannvolumet, må du også holde øye med ph'en. Det store vannvolumet gjør at maltet ikke senker ph'en like mye, noe som kan gi dårlig konvertering.

Vil tro at problemet ligger i geometrien i meskeboksen din. Størsteparten av vørteren hentes fra sidene på boksen. Det ligger nok mye malt som ikke er med i "flowen" og derfor ikke bidrar til utbyttet. Jamil Zainasheff sa i Brew Strong at hvis utbyttet ditt er under 65% så mesker du feil, siden det er omtrent det du kan forvente hvis du putter malt i vann, lar det ligge en time, og siler det. Det første du bør prøve er å rake den øverste tredjedelen av mesken minst hvert tiende minutt under meskingen (hvis du ikke allerede gjør det). Det anbefales forøvrig også av Blichmann til det originale Breweasy-oppsettet. Siden du mesker med hele vannvolumet, må du også holde øye med ph'en. Det store vannvolumet gjør at maltet ikke senker ph'en like mye, noe som kan gi dårlig konvertering.
Når jeg så gjennom bildene mine en gang til så tenkte jeg på det du sier om meskeboksen. Der skal jeg se om jeg kan bygge om litt.
Jeg skal lese meg litt mer opp på Breweasy og lære av erfaringene der.
Jeg skal følge med på PH-verdien neste gang. Når er det best å ta måling? Midtveis i meskingen?

Edit: Jeg ser nå at jeg sannsynligvis har hatt alt for høy flow på vørteren når jeg har mesket. Jeg skal prøve å senke hastigheten betraktelig til neste gang.

Sist redigert:
Du kan måle et kvarter ut i meskingen, vente fem minutter og måle igjen. Ligger du for høyt da, så må du justere litt.

Jeg vurderer å legge flere rør i manifolden min slik som bildet viser. Jeg legger de på tvers fordi da kan jeg dekke mer av bunnen. Er det noe som taler i mot det?
Er det et problem at jeg drar vørter ut fra senter av manifolden?

Vedlegg

• 20151108_114238v2.jpg
    20151108_114238v2.jpg
    139,5 KB · Sett: 82
hvordan skyller du?
Han skyller ikke. Breweasy-systemer innebærer at man sirkulerer kontinuerlig med hele volumet av vann. Mesteparten av vørteren vil til enhver tid befinne seg i kokekjelen. Vørter pumpes herfra og over masken, og renner så tilbake til kokekjelen. Det gir en enkel måte å kontrollere mesketemperaturen på. Effektiviteten på et slikt system bør ligge mellom 70 % og 75 % på standardbrygg.

Tok meg en tur i verkstedet i dag og bygde om manifolden. I tillegg til langt flere slisser ble det fire ekstra rør, samt at den ble kortet inn litt i både lengde og bredde for å få den litt ut fra vegg.

Vedlegg

• 20151109_213000.jpg
    20151109_213000.jpg
    272,9 KB · Sett: 71
Tror du kan forvente noe høyere utbytte med den nye manifolden.

Trekker du kun fra midten vil vørteren strømme ned mot dette midtpunktet og malten som er lengre ned på siden ser lavere gjennomstrømning.

Tror du kan forvente noe høyere utbytte med den nye manifolden.

Trekker du kun fra midten vil vørteren strømme ned mot dette midtpunktet og malten som er lengre ned på siden ser lavere gjennomstrømning.
Er det noe alternativ til det å trekke fra ett punkt?

Lurer litt på hvordan en bedre konstruert manifold kan gi høyere utbytte i et system med kontinuerlig resirkulering og ingen skylling ? De som mesker i kjøleboks uten resirkulering og ingen skylling får jo godt utbytte uten manifold? Manifold er viktig under kontinuerlig skylling, men for å få konvertert sukkeret ser jeg ikke helt at den kan utgjøre stor forskjell. Ser at den kan bidra til å få hevet temperaturen jamnere under stegmesk, men det kan jo litt røring gjøre enda raskere og bedre. Synes forøvrig det er litt snodig system som synes i overkant komplisert.
(Kjele m. varmeelement,pumpe med resirkulering til kjøleboks med manifold)

+1 for vannjustering, etter at jeg begynte med det ble det et helt annet utbytte (kjører også breweasy klone). En annen ting var også å strupe flowen masse når du har mesket ferdig, slik at all vørter får tid til å drenere ned i bunn før heverten dør.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lurer litt på hvordan en bedre konstruert manifold kan gi høyere utbytte i et system med kontinuerlig resirkulering og ingen skylling ? De som mesker i kjøleboks uten resirkulering og ingen skylling får jo godt utbytte uten manifold? Manifold er viktig under kontinuerlig skylling, men for å få konvertert sukkeret ser jeg ikke helt at den kan utgjøre stor forskjell. Ser at den kan bidra til å få hevet temperaturen jamnere under stegmesk, men det kan jo litt røring gjøre enda raskere og bedre. Synes forøvrig det er litt snodig system som synes i overkant komplisert.
(Kjele m. varmeelement,pumpe med resirkulering til kjøleboks med manifold)
Tenker du på skyllemanifold? Den manifolden jeg viser til her er manifolden som ligger i bunn av karet.
Systemet er ikke så komplisert som det kan virke. Jeg gikk for dette systemet pga plassbegrensninger, og for å gjøre bryggedagen min enklere. Nå kan jeg også stegmeske, noe jeg ikke kan før. Elendig effektivitet er såklart en kjemperipe i lakken, men det regner jeg med jeg skal få orden på.

+1 for vannjustering, etter at jeg begynte med det ble det et helt annet utbytte (kjører også breweasy klone). En annen ting var også å strupe flowen masse når du har mesket ferdig, slik at all vørter får tid til å drenere ned i bunn før heverten dør.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har sendt e-post til kommunen og bedt om vannkjemien på vannet jeg bruker.
Det du sier om struping av flowen er nok veldig riktig. Her gjorde jeg en kjempeblemme ved å skylle alt for raskt.

Tenker du på skyllemanifold? Den manifolden jeg viser til her er manifolden som ligger i bunn av karet.
Systemet er ikke så komplisert som det kan virke. Jeg gikk for dette systemet pga plassbegrensninger, og for å gjøre bryggedagen min enklere. Nå kan jeg også stegmeske, noe jeg ikke kan før. Elendig effektivitet er såklart en kjemperipe i lakken, men det regner jeg med jeg skal få orden på.

Jeg har sendt e-post til kommunen og bedt om vannkjemien på vannet jeg bruker.
Det du sier om struping av flowen er nok veldig riktig. Her gjorde jeg en kjempeblemme ved å skylle alt for raskt.
Det jeg hinter til er at de som mesker i kjøleboks uten noen tekniske finurligheter (som manifold/resirkulering) rapporterer bedre effektivitet enn det du opplevde. De kan også stegmeske ved å tilføre varmt vann hvis de vil, anerkjent metode.

Selv bruker jeg et system som teknisk sett fungerer likt ditt system, men jeg har byttet ut kjøleboksen med en BIAB pose i kokekjelen.
Kjelen står på en kokeplate og har kran med pumpe for resirkulering slik at stegmesk kan gjøres greit. Når meskingen er ferdig fjerner jeg BIAB posen og starter kok. Jeg kan velge om jeg vil meske med fullt volum slik du gjør, eller skylle. Jeg velger å skylle typisk med halvparten av vannmengden og ligger på en brygghus effektivitet på 80-86%. Når du velger å meske med fullt volum kan du vel ikke forvente mere enn 70-75% som nevnt tidligere i denne tråden.

Dersom du brygger veldig lyse øl eller svært mørke kan det hende vannjusteringer har en del å si for effektiviteten, da disse får enten for høy eller lav pH for optimal enzym aktivitet uten justeringer.

Det jeg hinter til er at de som mesker i kjøleboks uten noen tekniske finurligheter (som manifold/resirkulering) rapporterer bedre effektivitet enn det du opplevde. De kan også stegmeske ved å tilføre varmt vann hvis de vil, anerkjent metode.

Selv bruker jeg et system som teknisk sett fungerer likt ditt system, men jeg har byttet ut kjøleboksen med en BIAB pose i kokekjelen.
Kjelen står på en kokeplate og har kran med pumpe for resirkulering slik at stegmesk kan gjøres greit. Når meskingen er ferdig fjerner jeg BIAB posen og starter kok. Jeg kan velge om jeg vil meske med fullt volum slik du gjør, eller skylle. Jeg velger å skylle typisk med halvparten av vannmengden og ligger på en brygghus effektivitet på 80-86%. Når du velger å meske med fullt volum kan du vel ikke forvente mere enn 70-75% som nevnt tidligere i denne tråden.

Dersom du brygger veldig lyse øl eller svært mørke kan det hende vannjusteringer har en del å si for effektiviteten, da disse får enten for høy eller lav pH for optimal enzym aktivitet uten justeringer.
Jeg har tidligere brygget med veldig grunnleggende utstyr, med bra effektivitet. Men det var en del styr, så derfor har jeg gjort det mer "avansert" (utstyret er mer avansert, men det gir meg en enklere og mer repeterbar prosess). Hvordan skyller du?
Slik utstyret er bygget opp nå kan jeg med minimale endringer skylle på tradisjonelt vis med en HLT. Årsaken til at jeg helst vil unngå det er plassbegrensning.
Så håpet er at jeg skal nå en tilfredsstillende effektivitet. Om det ikke skjer, så får jeg vurdere å skylle som vanlig.
Jeg håper å brygge nå snart, da skal jeg komme med en rapport.

Jeg har tidligere brygget med veldig grunnleggende utstyr, med bra effektivitet. Men det var en del styr, så derfor har jeg gjort det mer "avansert" (utstyret er mer avansert, men det gir meg en enklere og mer repeterbar prosess). Hvordan skyller du?
Slik utstyret er bygget opp nå kan jeg med minimale endringer skylle på tradisjonelt vis med en HLT. Årsaken til at jeg helst vil unngå det er plassbegrensning.
Så håpet er at jeg skal nå en tilfredsstillende effektivitet. Om det ikke skjer, så får jeg vurdere å skylle som vanlig.
Jeg håper å brygge nå snart, da skal jeg komme med en rapport.
Jeg bruker vanligvis å skylle med partiskylling, bruker gjæringskar som mellomlagring for vørteren. Synes kontinuerlig skylling tar for lang tid.

Tilbake
Topp