Verdens beste bryggekalkulator

Av en eller annen grunn måtte jeg endre boiloff for å få det til å stemme med tall i BS (som jeg jo vet etter mange batcher at stemmer med mitt utstyr). Kanskje de opererer med forskjellige tall på grain absobtion o.l.?
Kornabsorberings-ratio kan forandres i Utstyr-profilen...
 
Hvis du justerte boiloff ned starter du vel med mindre vann, som vil gi høyere IBU?
Jeg justerte boiloff opp med 0,5L/time. Klarer uansett ikke å gjenskape dette nå virker det som. Ser imidlertid at BF kalkulerer 1,4 point høyere IBU på 10 minutter tilsetningen kontra BS, mens på øvrige tilsetninger (FWH og hopstand) så er det så godt som identisk (maks 0,1 point avvik). Samme oppskrift i BS har 22,3IBU kontra 24IBU i BF.
 
En liten oppsummering så langt:

Beercalc, gratis men mangelfull

Beersmith, god men komplisert

Brewersfriend, ingen her som bruker?

Excel, fleksibelt men mest for bryggenerder med meget stor N?

Brewfather, mest omfattende, tilpasningsdyktige og enklest å bruke. Og norsk.

Er det andre oppfatninger? Den eneste grunnen til ikke å ta i bruk brewfather må altså være at man ikke orker kjaset med å skifte til noe nytt eller fordi man stavet navnet sitt med stor N. Enig?
 
Nei, ikke ulike profiler og automatisk innlegging av ulike mengder i oppskrift. Men et vektøy hvor jeg ser bidraget fra de ulike tilstningene som gjør det oversiktlig og lett å tweeke profilen mot det du måtte ønske …
Vanntilsetningsverktøy.jpg
 
Men et vektøy hvor jeg ser bidraget fra de ulike tilstningene som gjør det overiktig og lett å tweeke profilen mot det du måtte ønske …
Det har du jo vel i oppskriftsbyggeren i Brewfather. Nede på høyre side er der en knapp som heter calc, ved siden av pH. Der kan du velge din custom source/target profil, og tweake med 12 forskjellige tilsetninger, og velge om de tilsettes i meskevann, skyllevann eller kok.

1642578939029.png
 
bidraget fra de ulike tilstningene
Litt tidlig på dag enda, men ok, nå forstår jeg hva du mener. Du vil se hva hvert gram av hver tilsetning tilfører av forskjellige mineraler i vannet. Kan sikkert sende en feature request til Brewfather, for dette må jo ligge bakom talla som fylles inn når du legger til ingredienser. Med små tall under "total" linja så står der hvor langt fra man er for å treffe profilen. Men talla der legges sammen når man har flere ingredienser, så det blir ikke rett så oversiktlig som det verktøyet du sendte bilde av.
 
Litt tidlig på dag enda, men ok, nå forstår jeg hva du mener. Du vil se hva hvert gram av hver tilsetning tilfører av forskjellige mineraler i vannet. Kan sikkert sende en feature request til Brewfather, for dette må jo ligge bakom talla som fylles inn når du legger til ingredienser. Med små tall under "total" linja så står der hvor langt fra man er for å treffe profilen. Men talla der legges sammen når man har flere ingredienser, så det blir ikke rett så oversiktlig som det verktøyet du sendte bilde av.
Den fungerer bare litt bak frem fra BS da du i BF justerer på tilsetningene, mens i BS justerer du i profilen. Bonus i BF er at du direkte ser hva det gjør med PH, noe du ikke ser i BS. Jeg tror ikke det blir noe problem å arbeide med denne, men ville vært kjekt å kunne lagre den tweeka versjonen direkte som en ny profil (ser ikke det som en mulighet).
 
Den fungerer bare litt bak frem fra BS da du i BF justerer på tilsetningene, mens i BS justerer du i profilen. Bonus i BF er at du direkte ser hva det gjør med PH, noe du ikke ser i BS. Jeg tror ikke det blir noe problem å arbeide med denne, men ville vært kjekt å kunne lagre den tweeka versjonen direkte som en ny profil (ser ikke det som en mulighet).
Lagres i oppskrifta. Target vil forandre seg fra oppskrift til oppskrift i Brewfather, da det tar hensyn til gristen.
 
Er det ikke det man finner her? Eller misforstår jeg?Vis vedlegget 55276Vis vedlegget 55277


Gå til Profiler vann
Vis vedlegget 55278

Her kan du lagre eller kopiere profiler.

Vis vedlegget 55279
Dette er egentlig greit. Den viser jo hvordan en endring av en av tilsetningene endrer profil fortløpende, som ogå er greit. Veldig fint at den da også justerer PH fortløpende. Det jeg ikke finner en mulighet for er å lagre den justerte vannprofilen direkte som en ny stil. Altså Total på bildet under.
Skjermbilde 2022-01-19 kl. 10.15.01.png
 
Tror ikke den tar hensyn til gristen for annet enn PH da denne ikke gir noen endring i mineraler
Ja, du har jo rett i det. pH blir en del av hele regnestykket slik jeg har forstått Brewfather der, og vannutregningen blir lagret pr batch/oppskrift. Er kanskje best om du tar kontakt med Thomas. Som du sikkert har forstått er jeg ikke flittigst på å forske på vannkjemi, og når du vet hva du savner da så kan du forespør utvikler om det.
 
Tilbake
Topp