Vestkast - en norsk podcast om øl og ølbrygging!

Velkommen til episode 23! Sammen med Sammy Myklebust tar vi for oss årets ølbøker. Vi tar selvsagt også en prat med 5 ølbokforfattere.

Årets julegavetips: «Brygg mer øl» (Skistad, Sæthre, Eick), «Damer og Øl» (Uhlen, Hummelvoll, Larsen), «Gårdsøl» (Lars Marius Garshol), «Ølguiden» (Knut Albert Solem), «Den Norske Ølboka» (Jørn Idar Almås Kvig).

Vestkast er støttet av Vestbrygg og Pingvinen. Innspilt og redigert i Spacekraft Studio. Gjest er Sammy Myklebust. Denne episoden er laget av Rolv Bergesen.

Du finner oss på vestkast.no eller Itunes.

Husk å lik oss på Facebook og Twitter, og meld deg gjerne på vårt nyhetsbrev!
 
2016 avsluttes med en passe dose julemix. Fra vår hovedsponsor kommer Birger Storaas, som snakker om trender og utvikling innen hjemmebrygging. Bryggerpresentasjoner 8 er med Richard Bull fra svenske Beerbliotek (og er den raskeste hittil). Jan Egil Gundersen fra Jan Egil’s Ølblogg snakker om ølfestivaler i 2017. Bryggerpresentasjoner 9 er med Rune Birkeland fra Lysefjorden Mikrobryggeri, og han snakker mye om humle. Takk for ølåret 2016, vi sees og høres i 2017!!

Vestkast er sponset av Vestbrygg og Pingvinen, Spacekraft studio står for det tekniske, Rolv Bergesen har laget denne episoden.
Husk; følg oss på Facebook og Twitter!
 
Episode 25 er her!
Velkommen til Maltepisoden del 1! Vår favorittnerd Ingrid Elisabeth Skistad greier ut om malt & mesking, til glede for både ferske og mer rutinerte ølentusiaster. Charlotte Reksten Daae (Bergen Ølfestival) og Jens Eikeset (7Fjell Bryggeri) avslører hva som står bak forkortelsen BCBF, og Per Øyvind Arnesen (Norbrygg) forteller deg alt du trenger å vite om NM i hjemmebrygging.

Sponset av Vestbrygg, Pingvinen og Bergen Craft Beer Fest, lyden er ved Spacekraft Studio, episoden er laget av Rolv Bergesen.
 
Artig episode. Men, svaret på hvor lenge man skal meske / jod-test synes jeg dessverre var litt manglende. Hun svarte bare på hvordan man kan se at konverteringen er ferdig, men nevnte ikke noe om enzymatiske prosesser som skjer etter konvertering, og at lengre mesk ikke er nødvendig. "90 min er overkill".
 
Artig episode. Men, svaret på hvor lenge man skal meske / jod-test synes jeg dessverre var litt manglende. Hun svarte bare på hvordan man kan se at konverteringen er ferdig, men nevnte ikke noe om enzymatiske prosesser som skjer etter konvertering, og at lengre mesk ikke er nødvendig. "90 min er overkill".

Reagerte på det samme. Ellers var det temmelig basic. Jeg hadde ventet meg noe morsommere om malten, og er ikke helt enig i at den delen var så artig. De andre delene var mer spennende. Skulle gjerne vært på den festivalen - men det blir nok vanskelig.

Men det kommer jo en episode to. Og det er vel drøyt å vente at alt skal treffe alle hele tida.
 
Syntes hu dama var litt artig ."Fjerne-tilhenger-ase". Det var ganske basic ja, men greit forklart for de som ikke vet det, men det er jo selvsagt mye mer å ta tak i og. Men en grei førstespisode om malt og enzymer.
 
Velkommentil episode 26: Vårtegn! Vi snakker med verdens største engelskspråklige Youtube-ølblogger, Simon Martin. Godt I Glasset stikker hodet innom og prater om løst og fast fra ølverden. Stefan Williams Hansen fra Haandbryggeriet snakker om Haandfestivalen og om nytt fra bryggeriet. Fra Sandnes har vi med Stian Bru som ikke er Sur & Bitter, tvert i mot! Tilslutt drar vi til Trondheim og lar Frode Krogstad forteller deg alt du trenger å vi om årets Hjemmebryggerhelg.

http://spacekraft.no/vestkast/vestkast-episode-26-vartegn/


Vestkast er trofast sponset av Vestbrygg, Pingvinen og Bergen Craft Beer Fest. Innspilt og redigert i Spacekraft Studio, denne episoden er laget av Rolv Bergesen.
 
Skal jeg være "that guy" som påpeker at Simon ikke ser ut til å ha voldsomt mye peiling? Ikke at det trekker noe ned fra det han gjør, fint at han populær, jovial fyr og alt det der. Det er flere andre som også har populære youtube-kanale uten å være eksperter, som The Master of Hoppets og Greg's Beer Review. Men det blir en del svada når han forklarer ting, som "the fantastic Norwegian water", som om vannprofiler ikke varierer etter stil.

Artig at han løfter frem norske bryggerier, men det blir en slags kuriositet på linje med at Horst Tappert hadde hytte i Nordland.

Hilsen
Vemmelig Festbrems
 
Skal jeg være "that guy" som påpeker at Simon ikke ser ut til å ha voldsomt mye peiling? Ikke at det trekker noe ned fra det han gjør, fint at han populær, jovial fyr og alt det der. Det er flere andre som også har populære youtube-kanale uten å være eksperter, som The Master of Hoppets og Greg's Beer Review. Men det blir en del svada når han forklarer ting, som "the fantastic Norwegian water", som om vannprofiler ikke varierer etter stil.

Artig at han løfter frem norske bryggerier, men det blir en slags kuriositet på linje med at Horst Tappert hadde hytte i Nordland.

Hilsen
Vemmelig Festbrems

Kjære hr. Festbrems.
Skal jeg være han fyren som sier at hvis man har holdt på med å smake og snakke om 2 øl daglig i 7 år på Yotube, brygget over 50 samarbeidsbrygg med kjente og gode bryggerier og jobber på et stort og gammelt bryggeri med ansvar for "craftbeer"delen, så må man, enten man vil eller ikke, etterhvert ha bygget opp litt kunnskap om øl? Ikke det at han selv eller andre påstår at han er en ølguru på linje med Gahr, Bjarte Nataas eller John Palmer, men litt kred må man jo gi fyren? Han har vel heller ikke snakket om vannprofiler, -og det er vel et fakta at vi stort sett har meget godt vann i Norge, i motsetning til f.eks. UK, for ikke å snakke om US. Prøv å drikk litt vann fra springen neste gang du er der borte...

Sarkasmen til side; det jeg synes er bra med Simon er hans sterke og ekte engasjement i håndtverksøl. Han sprer det glade budskap på en flott og usnobbet måte, og trekker frem kvalitet der han finner den. Han er kanskje ingen ekspert på bryggetekniske detaljer, men det er heller ikke hans kall her i livet :)

Med vennlig hilsen
Lystige Rolv
 
Joda, hører på podcastet nå, bra saker by the way. Han har nok smakt mye, og har god oversikt over trender og hva som finnes. Og som sagt, kan det som trengs for å gjøre det han gjør. Men de fleste bryggerier med respekt med seg selv justerer vannet, enten det gjelder å treffe riktig vannprofil eller ph, og kanskje også filtrerer vekk rusk og fjerner klor.

Men ikke ta det ille, jeg bare er sånn :)
 
Beklager at jeg spør Jeg er jo enig med meg selv, men det er andre ved min side som er uenige.

Å dra sååå laaaaangt påååå vooookaaalaaaan. Er det vanlig trønderdialekt? Jeg sier nei.
 
Tilbake
Topp