Vienna

Trond.A

Norbrygg-medlem
Et nytt spørsmål om malt.
Ser at vienna nevnes som basismalt og kan brukes alene.
Hvordan blir et øl av 100% vienna?
Videre ser jeg her inne at vienna stort sett kun nevnes i lagerøl.
Er det noe i karakteren til denne malten som tilsier at den passer best som lager?
Bare lurer jeg. :jaha:

Lagde denne nylig. Ble kjempebra :)

Gjæret den på ca 15 grader

9,00 kg Vienna Malt (9,0 EBC) Grain 1 90,9 %
0,50 kg Caramel Malt Pils (5,0 EBC) Grain 2 5,1 %
0,40 kg Dark Crystal Malt (300,0 EBC) Grain 3 4,0 %
30,00 g Pacific Gem [13,60 %] - Boil 60,0 min Hop 4 20,8 IBUs
20,00 g Crystal [2,80 %] - Aroma Steep 0,0 min Hop 5 0,0 IBUs
15,00 g Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %] - Aroma Steep 10,0 min Hop 6 0,0 IBUs
3,0 pkg German Ale (Wyeast Labs #1007) [124,21 ml] Yeast 7 -
1,0 pkg German Ale (Wyeast Labs #1007) [124,21 ml]

Wienerlager er knall!
Laga nyleg ein med Wiener og litt Carapils. Det blei eit fyldig og godt fatøl, og kjem heilt klart til å bli repetert.

MudGun skrev:
Wienerlager er knall!
Laga nyleg ein med Wiener og litt Carapils. Det blei eit fyldig og godt fatøl, og kjem heilt klart til å bli repetert.

Med hvilken gjær? Husker du ratio på Vienna/Carapils?

91% Wiener og 9% Carapils
Og så høyrer eg til dei hedningane som bruker tørrgjær. SafLager W 34/70. To 11g posar til 10L vørter.
Gjæring på 9°C i tre veker.

Tykkjer sjølv den blei ein innertier  ;D

MudGun skrev:
Wienerlager er knall!

Bare en liten tilbakemelding.
Har nå smaket på min egen Wienerlager, med 91% Vienna og 9% Carapils og er strålende fornøyd.
Nydelig øl med Tettnanger humle.  :biersmile:  :ilike:
Blir garantert laget flere ganger.

Artig å høre!
Jeg skal gjøre et forsøk på samme oppskrift neste gang jeg skal brygge.
Men det blir desverre ikke før den verste vinteren har gitt slipp på taket her i trøndelag...

MudGun skrev:
Og så høyrer eg til dei hedningane som bruker tørrgjær. Saflager W 34/70. To 11g posar til 10L vørter.
Hvordan gjør du det med tørrgjær i lager?
Har selv bare brygget ale og da har jeg rehydrert tørrgjæren i ca 1dl vann pr pakke.
Er det samme prosedyre for lagergjær?

Lager- og alegjær håndteres helt likt. Den viktigste forskjellen, bortsett fra gjæringstemperatur, er at med lagergjæring  er det enda viktigere å ha nok gjær.

W3470 er en glimrende gjær, som jeg gjerne anbefaler. Jeg bruker den i nesten alle mine lagere.

Et alternativ er å lage kölsch. Har fått god tilbakemelding på et par batcher med 5kg vienna og 1kg hvete. Har brukt White Labs flytende kölschgjær og gjæret på 16/17 grader og fått en fin og lett øl. Ikke helt klar naturligvis, men i følge min øldømmende kompis den minst typeuriktige ølen jeg har laget til nå.

Vienna er topp!

Per Christian

Har laget øl på 90% vienna og 10% carapils to ganger nå (nydelig øl) men opplever lavere utbytte av på disse to enn
andre brygg. Vanligvis ligger jeg på rundt 80% utbytte, men med vienna har jeg havnet på 70-72%.
Er det bare tilfeldig, eller har andre lignende erfaringer?

Jeg brygget i helga, med 59% Vienna malt, og fikk et heller sørgelig utbytte. Men det kan også være at 7 kilo i en BB30 blir for mye, for det er jo riktignok 24 liter vann i mesken, men hvordan dette oppfører seg med det meskekaret som man senker ned i kokekaret, er jeg ikke sikker på. Kanskje fører det til at det blir for lite vann i forhold til malt. Om jeg har begynt å se på prislistene til Petit, oh yeah :)

He he he ja jeg meska 10 Kg malt i Boilermakeren med plass til mer å fikk da et utbytte på 78%. OG på brygget var 1.101sg. 90% pale malt å 10% special-B.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brygget denne idag. Noe dårlig utbytte, men kokte ned til 1.049.
Har selvfølgelig rotet bort tetnang-humlen i ryddesjau, så jeg måtte gå for saaz til ca 22-23 IBU.
Håper det blir en god lager likevel...

Tilbake
Topp