Viktigheten av PH vs salter i vannjustering

Jeg har justert vannet mitt med diverse salter som anbefalt i kalkulatorer på nett og f.eks i grainfather appen.

Disse justeringene har jeg opplevd som positive på kvaliteten til brygget, men det har samtidig ikke vært noen stor revolusjon.

Jeg gikk til innkjøp av en digital ph-måler, og begynte å justere ph til 5,4. Samt justere i skyllevann etc..

Og jeg må si at jeg opplever at ph-justeringen betydde mer med tanke på at kvaliteten på brygget ble forbedret, enn justeringen med div salter som anbefalt i kalkulatorene..

Dvs at hvis jeg skulle anbefalt noen som skal begynne med vannjustering noe, så ville jeg anbefalt de å begynne med å justere ph og se hvordan det oppleves. Ph-justering er enkelt når man måler med digitalt instrument.

Deretter kanskje man kan utvide til div salter/kjemikalier som er anbefalt i kalkulatorer.

Er det noe som har liknende betraktninger?
 
Både salter og pH justeringer påvirker både smak og pH..Tilfører man det ene, så så kan det gjerne påvirke det andre..

Men man skal bruke en del mer "salter" enn bare noen dråper med syre, for å få ned pH, dog.

Det kritiske sinnet vil spørre om pH-meteret ditt er kalibrert i en ordentlig buffer før bruk. Hvis ikke så kan det hende at saltene var utslagsgivende på smaken, og ikke selve pH 5.4. Hvis det ga mening.
 
Sist redigert:
Jeg har justert vannet mitt med diverse salter som anbefalt i kalkulatorer på nett og f.eks i grainfather appen.

Disse justeringene har jeg opplevd som positive på kvaliteten til brygget, men det har samtidig ikke vært noen stor revolusjon.

Jeg gikk til innkjøp av en digital ph-måler, og begynte å justere ph til 5,4. Samt justere i skyllevann etc..

Og jeg må si at jeg opplever at ph-justeringen betydde mer med tanke på at kvaliteten på brygget ble forbedret, enn justeringen med div salter som anbefalt i kalkulatorene..

Dvs at hvis jeg skulle anbefalt noen som skal begynne med vannjustering noe, så ville jeg anbefalt de å begynne med å justere ph og se hvordan det oppleves. Ph-justering er enkelt når man måler med digitalt instrument.

Deretter kanskje man kan utvide til div salter/kjemikalier som er anbefalt i kalkulatorer.

Er det noe som har liknende betraktninger?
Jeg synes det er vrient å si hva som er viktigst, men du kan jo komme ganske galt ut om pH er helt off. Men eller ser jeg ikke noen motsetning, dvs. jeg ser ingen grunn til å prioritere. Jeg gjør begge deler, og bruker vel ikke så mye energi på noe av det. Saltene justerer jeg på frihånd, og pH har jeg etter hvert såpass styring på - jeg bruker en god del syre - at jeg ikke trenger å justere så mye. Men jeg måler alltid - og så måler jeg både før og etter kok, og passer på å ligge rundt 5,2 under kok og under 5,1 med lyse øl til gjæring, mens jeg sikter mot rundt 5,15 på de mørkere, Så ja; ph-meteret er et virkelig verdifult verktøy for meg.

Jeg veit ikke hvor viktig det er å være veldig nøye med pH i mesk, så lenge du ligger innafor visse grenser. Men jeg må jo sikte mot noe, og vil helst treffe 5,2 med de lyseste ølene, og så gradvis litt høyere etter hvert som ølene blir mørkere, men maks 5,5/5,6. Jeg tror forøvrig pH i kok og til gjæring er viktigere, faktisk.

Vær oppmerksom på at pH stiger med et par poeng i løpet av mesketida. Starter du på 5,4 vil du ende på 5,6.

I teorien synker pH under kok med et par poeng, men det stemmer ikke for meg. Jeg ender som regel der jeg begynte kokinga, og dermed må jeg gjerne justere ned til slutt.

Blir ølet bedre av disse justeringene? Ja, jeg mener det helt klart blir bedre. Resultatet blir mindre tilfeldig, ikke minst. Du har større sjanse til å få et godt øl, og et øl som blir slik du vil ha det.
 
Jeg målte pH 2 ganger og sjekker vannet mitt sånn hver 4. måned. Alt annet har jeg rett å slett bare kuttet ut. PH hadde veldig mye å si for min del, ikke på effektivitet, men på bitterheten fra humle.

Siden jeg har ganske hardt vann så måtte jeg bytte ut syremalt og lactol med fosforsyre, og det tok ølene og kontrollen til en helt annen verden.

Kommer jeg tilbake til andre salter senere, mest sannsynlig :)
 
Jeg har justert vannet mitt med diverse salter som anbefalt i kalkulatorer på nett og f.eks i grainfather appen.

Disse justeringene har jeg opplevd som positive på kvaliteten til brygget, men det har samtidig ikke vært noen stor revolusjon.

Jeg gikk til innkjøp av en digital ph-måler, og begynte å justere ph til 5,4. Samt justere i skyllevann etc..

Og jeg må si at jeg opplever at ph-justeringen betydde mer med tanke på at kvaliteten på brygget ble forbedret, enn justeringen med div salter som anbefalt i kalkulatorene..

Dvs at hvis jeg skulle anbefalt noen som skal begynne med vannjustering noe, så ville jeg anbefalt de å begynne med å justere ph og se hvordan det oppleves. Ph-justering er enkelt når man måler med digitalt instrument.

Deretter kanskje man kan utvide til div salter/kjemikalier som er anbefalt i kalkulatorer.

Er det noe som har liknende betraktninger?
Helt på linje med mine erfaringer.
 
Jeg kjøper den, pH'en her i huset ligger på 7,9 så jeg må normalt sett opp i rundt 6ml pr 22 liters brygg. Men det betyr at den flasken holder til ca 166 brygg så det ryker vel med ca 1 krone og 26 øre på fosforsyre pr brygg :p
Det går unna, så jeg har like gjerne kjøpt 2 i slengen. Jeg har vel omtrent samme forbruket som deg. Og så bruker jeg syremalt i tillegg. Hardheta i vannet ligger på 4,5 - 5,5 dh - det varierer mellom sommer og vinter - og det er en del mer enn de fleste har. Hva ligger ditt på? (pH sier egentlig ikke så mye om behovet for justering, sjøl om det vel må gi en indikasjon?)
 
Det går unna, så jeg har like gjerne kjøpt 2 i slengen. Jeg har vel omtrent samme forbruket som deg. Og så bruker jeg syremalt i tillegg. Hardheta i vannet ligger på 4,5 - 5,5 dh - det varierer mellom sommer og vinter - og det er en del mer enn de fleste har. Hva ligger ditt på? (pH sier egentlig ikke så mye om behovet for justering, sjøl om det vel må gi en indikasjon?)
9,1 °dH :oops:
 
Nå bor og brygger ikke jeg der, men på hjemplassen min, Brumunddal, er det grunnvann kommunen leverer. Ifølge kommunen er det vannet på 10 °dH, men avherdes ned til mellom 4 og 6 °dH. Det er ganske stor forskjell på det og overflatevannet som brukes ellers i kommunen (og de fleste steder for øvrig).
 
Nå bor og brygger ikke jeg der, men på hjemplassen min, Brumunddal, er det grunnvann kommunen leverer. Ifølge kommunen er det vannet på 10 °dH, men avherdes ned til mellom 4 og 6 °dH. Det er ganske stor forskjell på det og overflatevannet som brukes ellers i kommunen (og de fleste steder for øvrig).
HVordan er det vannet å brygge med tru? Gir den bløtgjæringa noe til vannet - som kanskje ikke er så bra for brygging? (Jeg veit at bløtgjøringssalter som kan brukes i heimen ikke er bra.)
 
HVordan er det vannet å brygge med tru? Gir den bløtgjæringa noe til vannet - som kanskje ikke er så bra for brygging? (Jeg veit at bløtgjøringssalter som kan brukes i heimen ikke er bra.)
Det kjenner jeg ikke til. Men antar at vannet kan betraktes som vanlig, relativt hard grunnvann. Og at syre(malt) er enda mer nødvendig når du brygger lyse øl.
 
Tilbake
Topp