Vil lage noe som ligner Bayer

Hei!

Jeg har gått til innkjøp av bryggeutstyr og ønsker å prøve meg på ølbrygging.

Selv er jeg glad i Bayer og ønsker å lage noe som ligner.. Kan noen hjelpe meg med en oppskrift?

Noe slikt bør fungere:

Munich malt til OG rundt 1.050 og Carafa Special 2 til ønsket farge, tysk nobel-humle til rundt 20 IBU ved begynnelsen av kok, gjerne mindre mengder mot slutten av koketiden også, om du vil ha litt humlesmak. Tysk lagergjær og gjæring ved ca. 10 °C. Til 23 liter kan det se omtrent sånn ut.

5 kg Munich
100 g Carafa Special
Meskes ved ca 66 °C 60 min.

50 g Hallertauer Mittelfrüh 90 minutter
15 g H. Mittelfrüh 15 min
15 g H. Mittelfrüh 0 min

Saflager W34/70 lagergjær, to pakker. Rehydrér i lunkent, kokt vann.

Om du brygger med ekstrakt, kan du erstatte munich-malten med 3,8 kg maltekstrakt av munich-malt.

vinogbar.no har vel alle ingrediensene.

Det viktigste når du brygger lager er ellers jevn og lav gjæringstemperatur, og at du bruker nok gjær. Sørg for å få kjølt ned vørteren til 10 °C før du tilsetter gjæren. Og forresten er det mye lettere å brygge god ale enn lager, nettopp på grunn av enklere gjæringsforhold.

Neida, om forholdene er i orden er ikke lagerbrygging noen heksekunst. Og selv om forholdene ikke skulle være perfekte, vil du likevel kunne få godt øl.

igjen, takk for svar.

Jeg har blad litt i boken "moderne hjemmebrygging" og lurer på følgende:
Kan dette øllet brygges ved det boken beskriver som "ekstraktbrygging"?

Jeg har ikke annet utstyr enn: kjele, gjæringsdunk, omstikkerkar, humlepose, hydrometer, termometer, hevert, gjærlås...

boken beskriver jo bla noen avanserte kjølemetoder..

Du kan brygge det med ekstrakt, men for å få riktig resultat må du bruke en ekstrakt basert på munich malt. Jeg kjenner ikke til noen annen enn de ekstraktene som Weyermann selger (Vin og bar fører dem, men ser ut til å være utsolgt).

Da går jeg til innkjøp av følgende fra brygging.no

-Weyermann maltekstrakt, Amber 4 kg (inkludert humle og gjær). (Jeg kjøper annen humle og gjær i tillegg siden det stod i oppskriften, sant?)
-Carafa 1 Special, nyknust (Det stpr 24 kr pr enhet. men ikke hvor mye en enhet er. Noen som vet dette?)
- Humleblomst Hallertrau Mittelfraüh, alfasyre 4,8 %
- Undergjær Saflager W-34/70

Ser dette riktig ut?

Hei.. Jeg liver opp denne tråden da jeg har skaffet de ingrediensene som ble oppgitt.. men kan noen si hvor mye vann skal jeg bruke?

Tilbake
Topp