Vil ølet bli bedre?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Har brygget en stund nå, men har i for første gang på 2 år vært litt misfornøyd med ølet mitt og jeg har gjort en del endringer i bryggeriet mitt.
Aller først klarte jeg å fjerne en ganske tydelig tanninsmak med å gå over bra BIAB til meskebag, og nå har jeg nettopp lagt inn storbestilling for våren.
Planlagt ca. 5-6 brygg, bestilt ingredienser til alle sammen (bortsett fra gjær. Handler dette nærmere bryggedagen), har bygd magnetrører og bestilt erlenmeyerkolbe, spraymalt og gjærnæring (Har brukt tørrgjær frem til nå, skal begynne å bruke starter og mr. malty)

Vannet her i kommunen har tullete lavt kalsium- og sulfatnivå så jeg leste meg opp på medlemsseksjonen, og er overbevist over at det er dette som har gjort IPA'ene og Pale ales som jeg har brygget så langt litt under par.
Har derfor også slengt med vannjusteringskjemikalier, og vil justere vannet fra nå av.

Er det noen som har gjort den samme endringen i bryggeriet sitt og merket noe særlig forskjell?

Det viktigste er å ha god kontroll på gjæringstemp. Du kan bruke så mye penger du vil på "vørterutstyr", men hvis ikke gjæringen er bra blir det ikke bra.

Mitt tips er å innvistere i en Stc-1000, billig varmekilde og billig/gratis kjøleskap. Disse tre tingene trenger ikkr å komme over 1000kr.
Søk litt rundt på forumet for å se hvordan folk har gjørt dette.

Stc-1000 kommer med en sensor om du klistrer på utsiden av gjæringskaret. Alt etter hv a sensoren sier til stc, så slår den på kjøleskapet eller varmekilden for å nå gitt temperatur.

Når du har gjæringskontroll vil alt av "vørterutstyr" bare gjøre øllet enda bedre.

Tilbake
Topp