Vil Safale us5 gjære på 5 grader?

Har laget en cider på en vasket us5 gjær.
Vurderer søtningsalternativer.
Lurer på å tilsette gjærbart sukker i cider på 4- 5 grader i håp om å unngå at det gjærer ut.
Gjæren går vel i dvale på en eller annen temperatur?

Kan du ikke bare tilsette søtningstoff som ikke er gjærbart, så slipper du x-faktorer?

Og sorry at jeg ikke svarte på spørsmålet ditt.

Lurer på å tilsette gjærbart sukker i cider på 4- 5 grader i håp om å unngå at det gjærer ut.
Blir ei utfordring dersom flaskene skulle bli romtemperert ... men ja, den går vel i dvale nedi der en plass. Jeg ville valgt ikke-gjærbart sukker, evt pasteurisering

Fant en som hadde hatt hele gjæringsforløpet på 10c, så den går nok en del lengre ned enn oppgitt.
Samt en som hadde opplevd at den fremdeles gjæret på 7c.

Det går nok veldig mye tregere ja, men hvis du skal ha dette på flasker ville jeg ikke tatt sjansen. Få fat risikerer du ikke stort mer enn å få høyere kullsyre-nivå, tørrere cider og mer alkohol enn ønsket. Tror jeg selv hadde testet kunstig søtning, det kan vel bli en god del rimeligere enn å bruke laktose?

For å summere opp kommentarene her: Det der er ingen farbar vei. Du kan drepe gjæren, søte opp cideren og karbonere kunstig på fat, eller du kan bruke kunstig søtningsstoff.

Glemte å skrive at jeg bare bruker fat. Siden jeg har god kontroll på tempen synes jeg det var et aktuelt spm.
Har lest på utenlandske forum om dette. Noen mener at kunstig søtning gir bismak, andre at det er uheldig med kunstig søtning og alkohol. Ikke vet jeg.
Men gikk for Sukrin+.
Fatet i går, får ta en smaksprøve i kveld:)

Tilbake
Topp