Vinkjennere, hvordan måle prosenten??

Jeg har laget en fersken vin, som jeg har søtet til litt (ca en kg på 23 liter). Jeg satte en ny Kiwi vin i går. Utifra hva jeg kan lese på forumet skal det være unøyktig å bruke vinometer på fruktvin, men det refereres til å måle noe på to bokstaver før og etter. Type SB og OS eller noe... Jeg skjønner ikke noen av disse to-stavelses ordene, men tror jeg har skjønt at jeg må skaffe ett måleinstrument, og føre verdiene inn i ett regneprogram på nettet eller en app, for å finne prosenten.

Hvordan gjøres dette folkens? Noen linker eller info til en nybegynner her kanskje?  :saadoevt:

Du måler OG (original gravity) før gjæring og FG (final gravity) etter gjæring. Forskjellen seier kor mykje sukkerstoff som er omgjort til alkohol og CO2 under gjæring. Du kan bruke formel eller kalkulator til å finne ut kor mykje alkohol (ca) som er i vinen.

Måling kan gjerast med hydrometer, men må då må du passe må temperaturen på det du måler.

Du må vite hvor mye sukker du har brukt, dividere på antall liter vann du brukte, så dividere på 16.
Ex: 3200 gram sukker/ 20 liter vann/16 = 10 % alc, mere nøyakti får deu det ikke med enkle hjelpemidler, vinometeret kan du bare kaste i søpla.

Tilbake
Topp