Vis oss ditt verksted/mekkeplass/furtebu!

Det eller annet rimelig kina sett eg fikk med når eg kjøpte dreiebenken. Er byttet ut mot 1-10mm i 0.1mm intervall fra Dormer nå
 
Et lite tips for de som har interesse for kvalitetsverktøy, og som liker å restaurere ting.
Om man behersker engelsk noenlunde, så er Garagejournual en fantstisk ressurs:

https://www.garagejournal.com/forum/index.php

Om man leter rundt her, så finner man fremgangsmåter og tips for det alle meste.

Eksempelvis må man gjerne ut med rundt 5000 kroner for en god Lie-Nilsen avretterhøvel i dag. Stanley kan man bare glemme, de har blitt et rent billig-merke. Imidlertid er Stanley'er fra rundt sekstitallet og nedover av samme eller bedre, kvalitet som Lie-Nilsen, de er legendariske. Disse får man kjøpt for et par hundrelapper på Ebay fra england. På finn kan man få tak i f.eks tyske søttitalls Creussen benkeslipere av super-duper kvalitet, for 5-6-7 hundre kroner.

Når det gjelder høvler, så er disse relativt enkle å planslipe, fjerne rust i strømbad og restaurere, med fantastiske resultater. Si at man trenger 10 forskjellige høvler for et godt sett. For 5-6 tusen kroner i høvler og utstyr til restaurering så får man dette i super kvalitet, pluss at man får gleden av å se et skikkelig verktøy gå fra et stykke ''skrap'' til et kvalitetsinstrument. Tilsvarende kvalitet nytt, blir opp mot 50-60 tusen kroner.

Typisk tråd fra garagejournual:


https://www.garagejournal.com/forum/showthread.php?t=230326
 
Et lite tips for de som har interesse for kvalitetsverktøy, og som liker å restaurere ting.
Om man behersker engelsk noenlunde, så er Garagejournual en fantstisk ressurs:

https://www.garagejournal.com/forum/index.php

Om man leter rundt her, så finner man fremgangsmåter og tips for det alle meste.

Eksempelvis må man gjerne ut med rundt 5000 kroner for en god Lie-Nilsen avretterhøvel i dag. Stanley kan man bare glemme, de har blitt et rent billig-merke. Imidlertid er Stanley'er fra rundt sekstitallet og nedover av samme eller bedre, kvalitet som Lie-Nilsen, de er legendariske. Disse får man kjøpt for et par hundrelapper på Ebay fra england. På finn kan man få tak i f.eks tyske søttitalls Creussen benkeslipere av super-duper kvalitet, for 5-6-7 hundre kroner.

Når det gjelder høvler, så er disse relativt enkle å planslipe, fjerne rust i strømbad og restaurere, med fantastiske resultater. Si at man trenger 10 forskjellige høvler for et godt sett. For 5-6 tusen kroner i høvler og utstyr til restaurering så får man dette i super kvalitet, pluss at man får gleden av å se et skikkelig verktøy gå fra et stykke ''skrap'' til et kvalitetsinstrument. Tilsvarende kvalitet nytt, blir opp mot 50-60 tusen kroner.

Typisk tråd fra garagejournual:


https://www.garagejournal.com/forum/showthread.php?t=230326
For en kongeside! Jeg har hverken tid eller ressurser til å drive med treverk, restaurering, smie og sånt. Men jeg elsker å se på og lese om det. Denne siden går rett inn i bokmerkene mine sammen med Youtube-kanalene som jeg følger. Mye nyttig tips også!
 
For en kongeside! Jeg har hverken tid eller ressurser til å drive med treverk, restaurering, smie og sånt. Men jeg elsker å se på og lese om det. Denne siden går rett inn i bokmerkene mine sammen med Youtube-kanalene som jeg følger. Mye nyttig tips også!

I dag finnes heldigvis det meste av kunnskap på nettet, med litt pågangsmot kommer man fort i mål.
Eksemplelet med Lie-Nielsen er satt litt på spissen. Tviler på at en profesjonell møbelsnekker ville investert i fullt sett om han/hun starter verksted. Det er nok mange fuglekasser som er høvlet til av amatører med midtlivskrise og hang til ''det beste'', med Lie-Nielsen høvler! Eksempelvis så har man Veritas, som er kjent for god kvalitet, det er gjerne 3000kr for en avretter.

Men med litt tålmodighet på ebay, så kommer man relativt enkelt ned på en tiendedel av investeringene, i forhold til Veritas og med samme kvalitet.

Og så er det eiergleden, og gleden ved transformasjonen. Slipe og olje, skifte deler, kjenne kvaliteten. Jeg setter grensen ved å kle av seg.
 
Tilbake
Topp