• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

vørterkjøler noen som har å gi bort

Jeg lagde min i Ø22 mm alurør, men jeg har en hel fabrikk å hjelpe meg med, så jeg er godt hjelpt med utstyr til å lage sånt mikkmakk :) jeg endte med en kjøler som består av 15 meter alurør som er valset utenpå hverandre i 3 lag for å i det hele tatt få plass nedi kjelen... DEN er effektiv. slangen ut fra kjøleren er så varm at jeg ikke greier å holde i den selv om jeg kjører på med fullt vanntrykk.
 
Prøvd å kjøre kaldt vann gjennom i stedet for varmt?  :klovn: neida  :fyflate:


Godt forslag med biltema-kjøler, men ser det fort blir like dyrt som å kjøpe en ferdig.
 
Jeg har 8 mm'eren fra Biltema. Jeg har feste hageslange på den ved å fôre røret litt tykkere med gaffa slik at slangen gikk treigt på. Så skrudde jeg en slangeklemme fast utenpå. Funker som krutt.

En annen ting er at jeg skulle tro at den kjøler med effektiv jo mindre røret er? Min kjøler leverer varmt venn til å begynne med, men etter noen minutter er vannet som kommer ut ganske kaldt, og da tror jeg at flowen gjennom røret er for rask til at vannet blir varmet tilstrekkelig opp. Men nå har jo et større rør større overflate, så kanskje det kjøler bedre likevel?
 
Jeg har laget en med biltema sin 8mm drivstoffrør, tok en på 10 meter og satt en vannslangeslange (indre 8mm) rett på kjøleren og strammet til med en slangeklemme. i enden satt en slangenippel med 21mm hun, som har en diameter på 10mm på "nippelen", det gikk greit å sette på med vannslangen fra biltema.

Det jeg brukte var vell:
Rør 8mm x10 meter 399,-
vannslange 8mm 5 meter ca 30 kr
4 slangeklemmer ca 20-30 kr
og nippel med hunkobling ca 20-30 kr fra ebay med frakt.

Mange som sliter med å få slangeklemmene til å sitte på 8mm rør, men da er det bare å kjøre på med to slangeklemmer der du har problemer, på inntaktet til kjøleren min måtte jeg ty til med to klemmer men det går helt fint.

Kjølte ned brygg på 25 liter i går ned til 19 grader på 15 min.
 
Tilbake
Topp