Vurder min oppskrift?

ThomasC

Norbrygg-medlem
Heisann,

Har lyst å brygge en pale ale (ekstrakt) og lekte litt i Beersmith. Jeg er som sagt nybegynner og har kun 1 brygg som erfaring, så håpte at noen kanskje kunne vurdere oppskriften jeg satt sammen!

Til 25 liter øl:

3 kg Amber Liquid Extract
1,5kg Light Dry Extract
0,25kg crystal malt (til steeping)

25 g Chinook 60 min
40 g Goldings UK 45 min
40 g Willamette 15 min
20 g Hallertau Mittelfrueh (Dry hop, etter 7 dager)
1,5 pk Safale US-05 gjær

Ifølge Beersmith;

OG: 1.058
EST ABV: 5.9%
IBU: 37
SRM: 12,3

Hvordan høres denne sammensetningen ut? Er det bare good to go eller ser det ikke bra ut? Innspill?

Hadde det vært mitt brygg ville jeg gjort noe med goldingsen på 45 minutter. Jeg synes selv at 45 minutter er hverken fugl eller fisk, sikkert andre her som er uenige. Du får for det meste bitterstoffer, og litt smak. Jeg ville enten flyttet 45 minutter til 60 for ren bitterhet, eller til 30 for noe bitterhet og litt mer smak. Og justert IBU deretter. Selv ville jeg dumpet ca 15 gram mittelfrueh oppi kjelen ved 15 minutter og droppet tørrhumlinga, men det blir jo egentlig til at jeg gjør om oppskriften til noe jeg selv liker.. Synes at de noble tyske er knall i en semi-sen-kok. Har enda ikke nailet hallertauene til tørrhumlene så du tenger forsåvidt ikke tenke så mye på det siste tipset. BU/GU virker akkurat passe til noe som ikke stikker seg ut.

Liker ellers sammensetningen din av amerika, storbritannia og tyskland i humla di :)

Ekstraktene kan jeg ikke si noe om siden jeg har aldri gjort det.

Hadde det vært mitt brygg ville jeg gjort noe med goldingsen på 45 minutter. Jeg synes selv at 45 minutter er hverken fugl eller fisk, sikkert andre her som er uenige. Du får for det meste bitterstoffer, og litt smak. Jeg ville enten flyttet 45 minutter til 60 for ren bitterhet, eller til 30 for noe bitterhet og litt mer smak. Og justert IBU deretter. Selv ville jeg dumpet ca 15 gram mittelfrueh oppi kjelen ved 15 minutter og droppet tørrhumlinga, men det blir jo egentlig til at jeg gjør om oppskriften til noe jeg selv liker.. Synes at de noble tyske er knall i en semi-sen-kok. Har enda ikke nailet hallertauene til tørrhumlene så du tenger forsåvidt ikke tenke så mye på det siste tipset. BU/GU virker akkurat passe til noe som ikke stikker seg ut.

Liker ellers sammensetningen din av amerika, storbritannia og tyskland i humla di :)

Ekstraktene kan jeg ikke si noe om siden jeg har aldri gjort det.

Tusen takk for en meget utfyllende kommentar! Hva vil den "store" forskjellen være om jeg flytter Hallertau til 15 minutter istedet for tørrhumling?

Hvis du vil ha mer "amerikansk" smak så kan du bruke citra, cascade, amarillo, etc. som tørrhumle. Jeg liker citra godt, men jeg er veldig glad i sitrus.
Mulig amber LME er noe mørkt, spesielt når du har i crystal i steep.
Jeg liker litt bitrere IPA, rundt 50 ibu, men det er smak og behag. Ikke godt hvis det bare blir bittert heller.
Anbefaler å kjøre god dose med tørrhumle. Setter gjerne ekstra aroma og smak!

Hvis du vil ha mer "amerikansk" smak så kan du bruke citra, cascade, amarillo, etc. som tørrhumle. Jeg liker citra godt, men jeg er veldig glad i sitrus.
Mulig amber LME er noe mørkt, spesielt når du har i crystal i steep.
Jeg liker litt bitrere IPA, rundt 50 ibu, men det er smak og behag. Ikke godt hvis det bare blir bittert heller.
Anbefaler å kjøre god dose med tørrhumle. Setter gjerne ekstra aroma og smak!

Tusen takk for svar! Er ikke spesielt ute etter "amerikansk" men en Pale Ale som blir god og fruktig! Alle de andre humlene (utenon Chinook) er noe jeg har i fryseren fra før av, så prøvde å basere noe ut fra det :) Hvor mye burde man tørrhumlet? Har jeg satt for lite?

EDIT: Tenkte litt på å bruke Golden Light fra Briess istedet for Amber, vil det passe bedre?

Du kan sikkert ha i 30g med tørrhumle, om ikke mer. Humle koster litt, men er viktig for smaken på en pale ale, synes jeg. Kjenner ikke alle humlene du har der, men chinook er bra til bitterhet. Goldings på 45 kan du evt. flytte til tørr, eller 15 min og stokke om på de andre.
Jeg har ikke brukt Briess, men en light kan være bedre valg, synes jeg.
Du bestemmer 100% selv hva som skal i gryta! Lek litt med smakene og forskjellige malt og humler. Et godt råd er at om du har en oppskrift som ikke ble helt slik du ønsket så prøv igjen, men endre på bare en variabel, f.eks. typen humle eller malt. Øl blir det nok uansett!

Tilbake
Topp