Tilbakemeldinger på min første oppskrift; APA

Hei.

Jeg driver å setter sammen min første oppskrift nå, det blir en APA ser det ut til.
Det startet i utgangspunktet som en Hansa IPA klone forsøk, men har endret seg drastisk siden den gang! :)

Jeg vil mer enn gjerne ha tilbakemeldinger i alle former på denne oppskriften, da jeg er litt ute på tynn is når det kommer til å sette sammen oppskrifter!

Tanken er en bittelitt bitter, og ganske så fruktig APA med en god del aroma!


SRM: 6,6 SRM
IBU: 31,8
OG: 1,052
FG: 1,012
Est ABV: 5,2 %
EE%: 72,00 % Batch: 23,00 l Boil: 30,92 l BT: 90 Mins
Boil time: 90 min

Mash:
60 min @ 67 °C
2,50 kg Pale Malt (2 Row) Bel (3,0 SRM) Grain 1 46,3 %
2,50 kg Pilsner (2 Row) Ger (2,0 SRM) Grain 2 46,3 %
0,40 kg Caramel/Crystal Malt - 40L (40,0 SRM) Grain 3 7,4 %

Est Pre_Boil Gravity: 1,045 SG
Est OG: 1,052 SG

13,00 g Galaxy [14,50 %] - Boil 60,0 min Hop 4 18,4 IBUs
23,00 g Citra [12,00 %] - Boil 15,0 min Hop 5 13,4 IBUs
23,00 g Cascade [6,70 %] - Boil 0,0 min Hop 6 0,0 IBUs

25,00 g Citra [13,50 %] - Dry Hop 7,0 Days
12,00 g Cascade [6,70 %] - Dry Hop 7,0 Days
 
Hei.

Jeg driver å setter sammen min første oppskrift nå, det blir en APA ser det ut til.
Det startet i utgangspunktet som en Hansa IPA klone forsøk, men har endret seg drastisk siden den gang! :)

Jeg vil mer enn gjerne ha tilbakemeldinger i alle former på denne oppskriften, da jeg er litt ute på tynn is når det kommer til å sette sammen oppskrifter!

Tanken er en bittelitt bitter, og ganske så fruktig APA med en god del aroma!


SRM: 6,6 SRM
IBU: 31,8
OG: 1,052
FG: 1,012
Est ABV: 5,2 %
EE%: 72,00 % Batch: 23,00 l Boil: 30,92 l BT: 90 Mins
Boil time: 90 min

Mash:
60 min @ 67 °C
2,50 kg Pale Malt (2 Row) Bel (3,0 SRM) Grain 1 46,3 %
2,50 kg Pilsner (2 Row) Ger (2,0 SRM) Grain 2 46,3 %
0,40 kg Caramel/Crystal Malt - 40L (40,0 SRM) Grain 3 7,4 %

Est Pre_Boil Gravity: 1,045 SG
Est OG: 1,052 SG

13,00 g Galaxy [14,50 %] - Boil 60,0 min Hop 4 18,4 IBUs
23,00 g Citra [12,00 %] - Boil 15,0 min Hop 5 13,4 IBUs
23,00 g Cascade [6,70 %] - Boil 0,0 min Hop 6 0,0 IBUs

25,00 g Citra [13,50 %] - Dry Hop 7,0 Days
12,00 g Cascade [6,70 %] - Dry Hop 7,0 Days

Synes ikke dette ser så dumt ut! :)

Maltbasen du har satt sammen blir veldig "clean" når du splitter i 2-row pale malt og pilsner malt. Jeg har i det siste brukt 50 % pale malt (2-row) samt 50 % Maris Otter Pale malt som basismalt. Det blir forsatt et rent og pent smaksbilde, men kanskje noe mer spennende. Men det kommer jo så klart an på hva du er ute etter! Smak og behag :)

Personlig ville jeg nok smelt på med 10 IBU til, slik at du havner på ca. 40. Disse ville jeg hentet inn ved å øke de sene tilsetningene, eventuelt kanskje lagt til en ekstra tilsetning på 5 minutter. I tillegg ville jeg nok også økt mengden tørrhumle til ca 4 gram per liter. På min forrige APA brukte jeg 3 gram per liter uten at det på noen måte ble overveldende. Kjører du 4 gram kan du gjerne dele opp tørrhumlingen i to omganger for en "friskere" aroma.

Jeg ser forøvrig du kjører Galaxy som bitterhumle. Det kan jo godt være du har dette liggende, men ellers er det ikke noe stress å bruke noen gram Citra på 60 minutter om du har noen gram til overs.

Hvilke gjær tenker du bruke?
 
Ser godt ut, enig ang litt høyere IBU ved sene tilsetninger. Personlig ville jeg ha droppet caramelmalten, evt nedskalert den til 3-4 %. Jeg synes den gir en ekkel og for søt smak. Har selv hatt stort hell med 4 % hver av viennamalt og munichmalt, jf. Voss Oregnoian-oppskrift. Blir tørrere og mer lettdrikkelig APA da.
 
Her er bryggselv sin variant av Lucky Jack. Hvis du kjøper settet fra bryggselv så får du humlen ferdig oppmålt. Litt greit å slippe rester. Batchstørrelsen er omtrent den samme som trådstarter er ute etter.
http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/Lucky_Jack_V2.pdf
 
Synes ikke dette ser så dumt ut! :)

Maltbasen du har satt sammen blir veldig "clean" når du splitter i 2-row pale malt og pilsner malt. Jeg har i det siste brukt 50 % pale malt (2-row) samt 50 % Maris Otter Pale malt som basismalt. Det blir forsatt et rent og pent smaksbilde, men kanskje noe mer spennende. Men det kommer jo så klart an på hva du er ute etter! Smak og behag :)

Personlig ville jeg nok smelt på med 10 IBU til, slik at du havner på ca. 40. Disse ville jeg hentet inn ved å øke de sene tilsetningene, eventuelt kanskje lagt til en ekstra tilsetning på 5 minutter. I tillegg ville jeg nok også økt mengden tørrhumle til ca 4 gram per liter. På min forrige APA brukte jeg 3 gram per liter uten at det på noen måte ble overveldende. Kjører du 4 gram kan du gjerne dele opp tørrhumlingen i to omganger for en "friskere" aroma.

Jeg ser forøvrig du kjører Galaxy som bitterhumle. Det kan jo godt være du har dette liggende, men ellers er det ikke noe stress å bruke noen gram Citra på 60 minutter om du har noen gram til overs.

Hvilke gjær tenker du bruke?

Pale malt og pilsner malt er noe som henger igjen fra Hansa IPA utgangspunktet. Jeg har ikke så mye erfaring med APA/IPA, så om jeg ønsker det ene eller det andre er neimen ikke godt å si! :)

Jeg har tidligere brygget Lucky Jack, og den har ibu på ca. 30 og den var jeg veldig fornøyd med smaken på, er ikke helt humlefrelst enda, så jeg tror jeg holder meg på ca 30-35 IBU.
Men jeg øker tørrhumlingen til 4 gram per liter og slenger i halvparten etter 3 og resten etter 7 dager, høres det ut som en god plan?

Det jeg har satt opp av humle når er noe av det jeg hadde liggende i fryseren, har lest litt rundt nå og bytter nok ut bitterhumlen på 60 min kok til Citra, og tar Galaxyen i ved 15 min i stedet for.


Så for meg å bruke US-05 gjær ettersom den er såvidt jeg har skjønt en grei gjær som ikke gjør noe voldsomt ut av seg verken hit eller dit!
 

Det er i grunn ganske riktig, det blir nok noe i nærheten av den, men en litt annen vri.
Har brygget denne før, og den er knallgod, ingen tvil om det!
Litt derfor jeg vil havne på omtrent samme IBU, så vet man omtrent hva man får.
Er som sagt ikke noe voldsomt humle/bitter-hektet enda, så holder meg rundt 30 tenker jeg er lurt.
 
Ser godt ut, enig ang litt høyere IBU ved sene tilsetninger. Personlig ville jeg ha droppet caramelmalten, evt nedskalert den til 3-4 %. Jeg synes den gir en ekkel og for søt smak. Har selv hatt stort hell med 4 % hver av viennamalt og munichmalt, jf. Voss Oregnoian-oppskrift. Blir tørrere og mer lettdrikkelig APA da.
Hmmmm... Jeg ønsker jo en lettdrikkelig sak, men er også glad i det litt søtere!
Jeg prøver å nedskalere Caramalten til 3-4%!



Takk for gode tips alle sammen!
 
Hmmmm... Jeg ønsker jo en lettdrikkelig sak, men er også glad i det litt søtere!
Jeg prøver å nedskalere Caramalten til 3-4%!



Takk for gode tips alle sammen!

Med en så lys crystal malt tror jeg ikke den mengden du hadde i utgangspunktet vil gjøre ølet så fryktelig søtt.
 
Pale malt og pilsner malt er noe som henger igjen fra Hansa IPA utgangspunktet. Jeg har ikke så mye erfaring med APA/IPA, så om jeg ønsker det ene eller det andre er neimen ikke godt å si! :)

Jeg har tidligere brygget Lucky Jack, og den har ibu på ca. 30 og den var jeg veldig fornøyd med smaken på, er ikke helt humlefrelst enda, så jeg tror jeg holder meg på ca 30-35 IBU.
Men jeg øker tørrhumlingen til 4 gram per liter og slenger i halvparten etter 3 og resten etter 7 dager, høres det ut som en god plan?

Det jeg har satt opp av humle når er noe av det jeg hadde liggende i fryseren, har lest litt rundt nå og bytter nok ut bitterhumlen på 60 min kok til Citra, og tar Galaxyen i ved 15 min i stedet for.


Så for meg å bruke US-05 gjær ettersom den er såvidt jeg har skjønt en grei gjær som ikke gjør noe voldsomt ut av seg verken hit eller dit!


US-05 er en fin gjær til APA. Start på 18 grader, også øker du med en grad per dag til du når 20 grader og lar den gjære ut der. Da får du et veldig rent og pent øl.

Når det gjelder humlen så gir forøvrig Citra fantastisk smak og aroma om du bruker den på de sene tilsetningen/tørrhumle. Galaxy har jeg ikke testet..

Jeg ville ikke kastet i tørrhumle allerede etter 3 dager da gjæringen mest sannsynlig fortsatt er godt i gang, noe som vil føre til at du "blåser ut" mye av aromaen som skulle kommet fra humlen. Om du lar ølet stå i totalt 14 dager så kan det være fint å humle på dag 7 og 9 kanskje?
 
US-05 er en fin gjær til APA. Start på 18 grader, også øker du med en grad per dag til du når 20 grader og lar den gjære ut der. Da får du et veldig rent og pent øl.

Når det gjelder humlen så gir forøvrig Citra fantastisk smak og aroma om du bruker den på de sene tilsetningen/tørrhumle. Galaxy har jeg ikke testet..

Jeg ville ikke kastet i tørrhumle allerede etter 3 dager da gjæringen mest sannsynlig fortsatt er godt i gang, noe som vil føre til at du "blåser ut" mye av aromaen som skulle kommet fra humlen. Om du lar ølet stå i totalt 14 dager så kan det være fint å humle på dag 7 og 9 kanskje?
Ah, starte lavt så øke temp, det var en ny vri! Skal absolutt ha det i bakhodet, har kjøleskap med STC-1000 styring, så det burde jo ikke være noe problem å få til!

Jeg brukte Galaxy humlen når jeg brygget en Kona Big wave klone, og den smaker jo godt.
Men vet jo at Citra gir veldig fruktig og fin smak og aroma, så slenger i Citra på 60 min og galaxy på 15 min.
Da gir vel i teorien Citraen mer smak (bitterhet) enn Galaxyen og Galaxyen gir mer aroma enn Citraen (sånn sett bort fra at jeg har i mer Citra senere for aromaen sin del!)
 
Ser nå at Galaxyen hovedsakelig er brukt til aroma også, ikke det at man alltid skal følge "hovedreglene" men... :)
 
Da har jeg endret litt;


Estimated OG: 1,051 SG
Estimated FG: 1012
Estimated Color: 4,7 SRM
Estimated IBU: 34,4 IBUs
Est ABV: 5,2 %
IBU: 34,4
Boil Time: 90 Minutes



Mash @ 71 C
2,54 kg Pale Malt (2 Row) Bel (3,0 SRM) Grain 1 48,0 %
2,54 kg Pilsner (2 Row) Ger (2,0 SRM) Grain 2 48,0 %
0,22 kg Caramel/Crystal Malt - 20L (20,0 SRM) Grain 3 4,1 %

Boil
15,00 g Citra [12,00 %] - Boil 60,0 min Hop 4 17,7 IBUs
20,00 g Galaxy [14,50 %] - Boil 15,0 min Hop 5 14,1 IBUs
10,00 g Citra [13,40 %] - Boil 5,0 min Hop 6 2,6 IBUs
23,00 g Cascade [6,70 %] - Boil 0,0 min Hop 7 0,0 IBUs

Dry hop

20,00 g Cascade [6,70 %] - Dry Hop 9,0 Days Hop 9 0,0 IBUs
20,00 g Citra [13,40 %] - Dry Hop 9,0 Days Hop 10 0,0 IBUs
20,00 g Cascade [6,70 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 11 0,0 IBUs
20,00 g Citra [13,40 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 12 0,0 IBUs

2,0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast 8 -
 
Ah, starte lavt så øke temp, det var en ny vri! Skal absolutt ha det i bakhodet, har kjøleskap med STC-1000 styring, så det burde jo ikke være noe problem å få til!

Jeg brukte Galaxy humlen når jeg brygget en Kona Big wave klone, og den smaker jo godt.
Men vet jo at Citra gir veldig fruktig og fin smak og aroma, så slenger i Citra på 60 min og galaxy på 15 min.
Da gir vel i teorien Citraen mer smak (bitterhet) enn Galaxyen og Galaxyen gir mer aroma enn Citraen (sånn sett bort fra at jeg har i mer Citra senere for aromaen sin del!)

På 60 minutter vil humlen bidra til bitterheten, og ikke smak på den måten den gjør på senere tilsetninger.

På sene tilsetninger er det "viktigere" å tenke
Da har jeg endret litt;


Estimated OG: 1,051 SG
Estimated FG: 1012
Estimated Color: 4,7 SRM
Estimated IBU: 34,4 IBUs
Est ABV: 5,2 %
IBU: 34,4
Boil Time: 90 Minutes



Mash @ 71 C
2,54 kg Pale Malt (2 Row) Bel (3,0 SRM) Grain 1 48,0 %
2,54 kg Pilsner (2 Row) Ger (2,0 SRM) Grain 2 48,0 %
0,22 kg Caramel/Crystal Malt - 20L (20,0 SRM) Grain 3 4,1 %

Boil
15,00 g Citra [12,00 %] - Boil 60,0 min Hop 4 17,7 IBUs
20,00 g Galaxy [14,50 %] - Boil 15,0 min Hop 5 14,1 IBUs
10,00 g Citra [13,40 %] - Boil 5,0 min Hop 6 2,6 IBUs
23,00 g Cascade [6,70 %] - Boil 0,0 min Hop 7 0,0 IBUs

Dry hop

20,00 g Cascade [6,70 %] - Dry Hop 9,0 Days Hop 9 0,0 IBUs
20,00 g Citra [13,40 %] - Dry Hop 9,0 Days Hop 10 0,0 IBUs
20,00 g Cascade [6,70 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 11 0,0 IBUs
20,00 g Citra [13,40 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 12 0,0 IBUs

2,0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast 8 -

Jeg ville doblet tilsetningen på 5 minutter også, og heller justert for den økte bitterheten det gir ved å redusere noe på 60 minutter :) Da får du litt mer smak/aroma uten at ølet blir mer bittert :)
 
På 60 minutter vil humlen bidra til bitterheten, og ikke smak på den måten den gjør på senere tilsetninger.

På sene tilsetninger er det "viktigere" å tenke


Jeg ville doblet tilsetningen på 5 minutter også, og heller justert for den økte bitterheten det gir ved å redusere noe på 60 minutter :) Da får du litt mer smak/aroma uten at ølet blir mer bittert :)

Takk for tilbakemelding!
Jeg skal absolutt øke 5 min og redusere noe på 60 min! Egentlig relativt logisk bare man får satt seg litt inn i det! :)
 
Favorittølet mitt er Kinns Vestkyst. I oppskriften på den tilsettes det ikke humle før 30 min før kokeslutt. Jeg innbiller meg at det gir mer smaksutbytte av IBUene:). Så vidt jeg kan huske bruker de det samme skjemaet i Skoddehav, som jo heller ikke er særlig illesmakende!
 
Finn Berger: Det høres jo riktig ut i midt ikke-spesielt erfarne hode hvertfall! :)
Jeg prøver å gjøre om litt så jeg tilsetter 11 gram citra ved 45 min resterende kok, så mer (20gram) ved 5 min resterende kok for å gjøre opp for det at man koker kortere, og har mindre citra i ved 45 min!
 
Tilbake
Topp