Vurdering av gjærsats

Raj

Vi målte vårt første brygg med 49L Belgisk Wit igår (1 uke).
Forventet OG var 1.048-1.050, vårt brygg ble 1.049.
Forventet SG/FG var 1.012-1.015, vårt brygg var 1.008.
Brygget smakte ganske søtt og var uklart, men har ingen erfaring med hvordan smaken utvikler seg videre i prosessen (om den i det hele tatt gjør det), så kan ikke si om det ble vellykket eller ikke..

Vi har altså da en del lavere SG enn forventet, hva kan vi gjort "galt" for at den så langt er såpass mye under forventet FG?
Vi brukte T-58-gjær eller hva den het :p
Mesket på 68 grader i 60 minutter for deretter øke temp til 75 grader i 20 minutter.
Sirkulerte vørteren 3-4 ganger manuelt i de siste 15-20 minuttene av meskingen.
Brukte rundt 27 liter væske til mesking, og skyllte med 78 grader varmt vann (om jeg ikke husker feil) til max merket på tanken var nådd.
vi endte altså med 60L vørter som ble kokt ned til 49L.

1008 er helt perfekt for en wit, så det kan hende oppskriften var feil. Kan ikke se noe galt med bryggeprosessen. Blir nok bra – og hveteøl skal være uklart. Husk å gi den godt med karbonering.

1008 er helt perfekt for en wit, så det kan hende oppskriften var feil. Kan ikke se noe galt med bryggeprosessen. Blir nok bra – og hveteøl skal være uklart. Husk å gi den godt med karbonering.

Høres betryggende ut =)
Ølet skal flaskes, tenkte da å bruke 6g sukker per liter.

Dere har gjort stort sett alt etter boka. Synes selv at mesking i 60 minutter for så å steppe opp til 78 er bortkastet tid. Mesketiden avhenger av mange ting, ensymkonsentrasjon (tykkelsen på mesken forenklet sagt) og tiden er de viktigeste faktorene. Uansett ville jeg sett om det er noe å spare der. Husk også at forventet OG eller FG er ikke noe som er slavisk riktig/feil, men mer en rettledning. (se på det som forventet ankomstid på gps'en i bilen din). To ting er viktig for at resultatet skal bli best mulig. det er:
1. Renhold
2. Gjæringsprosessen
Meskingen har noe å si for hvordan øllet blir, men det gir store rom for prøving og forandring.
Som nevnt, bør en witt karboneres litt over normalen, men man må også ta hensyn til temperaturen det er gjæret ved (pga restkarboneringen etter utgjæringen vill variere) er øllet utgjæret ved 20-22 grader som er normalt for en witt, ville jeg selv brukt 10-11 gram/liter, men dette er noe man må beregne og prøve seg frem til selv.
Witt/weiss er normalt uklare av flere årsaker. Proteinet i hveten er en ting, en annen er at de skal serveres med gjær fordi gjæren er en av smakstilsettingene. ved skjenking av flasken skal man hvirvle opp bunnfallet og tømme oppå øllet i glasset ved skjenking. det gir uklarhet og en veldig spesiell skumhatt.
Dette blir nok bra, lykke til, og post resultater. Første brygget er som oftest noe man gleder seg stort til, og blir positivt overasket over :)

Dere har gjort stort sett alt etter boka. Synes selv at mesking i 60 minutter for så å steppe opp til 78 er bortkastet tid. Mesketiden avhenger av mange ting, ensymkonsentrasjon (tykkelsen på mesken forenklet sagt) og tiden er de viktigeste faktorene. Uansett ville jeg sett om det er noe å spare der. Husk også at forventet OG eller FG er ikke noe som er slavisk riktig/feil, men mer en rettledning. (se på det som forventet ankomstid på gps'en i bilen din). To ting er viktig for at resultatet skal bli best mulig. det er:
1. Renhold
2. Gjæringsprosessen
Meskingen har noe å si for hvordan øllet blir, men det gir store rom for prøving og forandring.
Som nevnt, bør en witt karboneres litt over normalen, men man må også ta hensyn til temperaturen det er gjæret ved (pga restkarboneringen etter utgjæringen vill variere) er øllet utgjæret ved 20-22 grader som er normalt for en witt, ville jeg selv brukt 10-11 gram/liter, men dette er noe man må beregne og prøve seg frem til selv.
Witt/weiss er normalt uklare av flere årsaker. Proteinet i hveten er en ting, en annen er at de skal serveres med gjær fordi gjæren er en av smakstilsettingene. ved skjenking av flasken skal man hvirvle opp bunnfallet og tømme oppå øllet i glasset ved skjenking. det gir uklarhet og en veldig spesiell skumhatt.
Dette blir nok bra, lykke til, og post resultater. Første brygget er som oftest noe man gleder seg stort til, og blir positivt overasket over :)

Ah takk for veldig informativt svar! Da øker vi sukker mengden noe, gjæringen står ved rundt 20 grader =)

Oh glemte å nevne en bitteliten megatabbe under meskinga.. I et svakt øyeblikk havna den ene humleballen i mesken, der åpna den seg selvsagt mens vi rørte og humla forsvant i mesken.. Klarte å fiske opp litt over halvparten men resten ble liggende :S
Den 2. og siste humleballen ble tilsatt korrekt i slutten av koketiden..

Noen innspill om hva vi kan forvente av smaken denne prestasjonen?

Sist redigert:
1. Renhold
2. Gjæringsprosessen

Jeg er litt uenig. Har nettopp gått gjennom dette med meg selv, og litt på forumet.. Hvis du stepper opp til utmesk, altså ved jevn temperaturøkning så vil du få høyere OG, men noe av de ekstrapoengene er ugjærbare, så det spørs hva man er ute etter, og hvor god kontroll man har på resultatet, men det er bare vørteren, man må veie vørterprofilen opp mot gjæren man skal bruke.

Ja. Man øker utbyttet ved utmes ved høyere temperatur, men den økningen kan man stort sett gjøre lenge før 60 minutter. Jeg selv utmesker ved 78, men starter temperaturøkningen lenge før. Akuratt som jeg skrev....

Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Ja. Man øker utbyttet ved utmes ved høyere temperatur, men den økningen kan man stort sett gjøre lenge før 60 minutter. Jeg selv utmesker ved 78, men starter temperaturøkningen lenge før. Akuratt som jeg skrev....

Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Ah. jeg tok det som at det var utmesken du mente var litt bortkastet.

Tilbake
Topp