Vvb varmeelement til koking

Har sett at dere har diskutert mye om LWD og ULWD elementer til koking her på forum. Er det noen som koker 70-80liter med vanlig varmeelement fra feks oso til vanlige vvb uten noe problem?

Skal gå til innkjøp av element til bryggeriet mitt på 70-80liter, har ikkje så veldigt lust å kjøpe fleire varmeelement som feiler og som eg må begynne å fikse på. har liggende 2stk 3200w varmeelement fra oso som eg lurte på om er brukendes til dette?

De fleste beredere blir levert med 1950w element, disse har mye overflate og ingen problem med å bruke om igjen til koking.

Har ikke sett størrelse og utforming på disse du nevner på 3.2kw, men de ligner de overnevnte går det nok bra.
På et så stort volum bør du ha såpass, regner med du har opptil flere 16A kurser tilgjengelig? Hvert av disse elementene krever hver sin. Du bør som det minste ha brytere på begge og regulator på ene, så når du har kok slår du av ene elementet og justerer deg inn så du har grei rulling på siste.

Jepp har flere 16 amper kurser på vaskerommet så det blir ikkje noe problem. Kjøpt regulator på reservedel.no til både kok å HLT.
Ser disse på 3200w er litt tynnere å lengre en di som var i vvb. Har eg forstått rett bør varmeelement ver tykkest muligt for å ikkje svi under koking. Stemmer dette?

Jepp har flere 16 amper kurser på vaskerommet så det blir ikkje noe problem. Kjøpt regulator på reservedel.no til både kok å HLT.
Ser disse på 3200w er litt tynnere å lengre en di som var i vvb. Har eg forstått rett bør varmeelement ver tykkest muligt for å ikkje svi under koking. Stemmer dette?
Det er vel det totale flatemålet som betyr noe. Med andre ord er lengde og tykkelse hver for seg irrelevant. Det er kombinasjonen av disse som betyr noe. Flere kvadratcentimeter = mer areal hvor varmen vil unslippe elementet og overføres vørteren. Er arealet lite vi elementet måtte bli varmere for å få samme effekt.

Takk for svar. Fikk et tilbud fra reservedel om å bygge et element til brygget. Eg måtte bare tegne det selv, ville koste rundt 2000kr. Er litt dyrt men greit å få det som man vil ha det.

Er du i tvil så får du custom elementer flere leverandører på ebay, eller ultra low watt density i hoptetall til billig penge....

På bilde ser dere et med 3 stk i 1. Dvs 1000watt pr stk = 3000watt. Trur eg skal prøve dette å håpe det ikkje brenner seg. Takker for svar

Vedlegg

• 16283.jpg
    16283.jpg
    22,1 KB · Sett: 75
Litt usikker. Men den blei anbefalt til ølbrygging hos reservedel. Ser litt rundt etter andre element også. Vurdere ebay der eg kan bestille LWD billigt. Som sakt startet eg forumet i håp om å slippe å bytte å begynne å fikse på bryggeriet. Litt vanskelit når eg ikkje har brugget 70-80 liter før, kun 25 liter på kokeplaten. Leser om noen som svir å får brendt smak av ølet pga feil element, frister ikkje å slenge 80 liter i sluken heller

Bruker 3 stk 2000w fra beredere i koketank,kjører full guffe på di og ingen brent smak her..Har kokt fra 70-130 liter uten problemer..
Varmekolbene tok vi fra kaserte beredere..
Svir seg muligens lettere vist du har svak kok i kjelen(lite sirkulasjon)

Har to runder med 70-80l og svidd element. Kunne ikke kjenne brentsmak på vørteren,
men leser at noen sier brentsmaken kan komme frem senere.
Hadde trolig kjøpt samme type element som @protto har kjøpt hvis jeg skulle handlet i dag.
Lager kanskje et tredje brygg før bestilling og ombygging. Men venter til de to første er karbonert.
Har selv og tror det er lurt å kunne justere ned effekten på alle elementene.

Jeg har en vanlig varmekolbe fra vvb på 2kw og en på 6kw kjøpt fra varmeshop for ca 1000,-, jeg har aldri svidd noe, selv på fullt. Koker fra 100-170 liter...

Tror @protto har element av denne typen.
http://www.ebay.co.uk/itm/HE4830-4ft-3000-watt-3-Kilowatt-DRY-ROD-HEATING-ELEMENT-/130404428907?
Men hvilken effekt og lengde han har husker jeg ikke.
At jeg får svidde element kan kanskje ha noe med at de er plassert så lavt.
Med tre-fire liter i vvb så dekkes elementene. Dvs at de trolig alltid er neddyykket i grums og hvis omrøringen helt i bunn er dårlig blir de kanskje "isolerte".
Tror de har ca 15W/cm2 men svir også om effekten reduseres ned til ca 2/3.

-Det er mye info i tråden protto's b(r)yggeri

Såg bra ut di. Greit å kunne forme di.
Har bestilt 3 stk på 2500w på ebay så får eg se når alt er bygget ferdigt om det svir seg eller ikkje.
Takk for hjelpen. Kommer sikkert tilbake å maser meir under byggingen av bryggeriet

Bruker 3 stk 2000w fra beredere i koketank,kjører full guffe på di og ingen brent smak her..Har kokt fra 70-130 liter uten problemer..
Varmekolbene tok vi fra kaserte beredere..
Svir seg muligens lettere vist du har svak kok i kjelen(lite sirkulasjon)

Hei
Kor mange Watt bruker du til å ha grei kok i 130 liter?
Har samme kjele og vil montere eit element på ca 2-3 kw til koking og har i tilegg eit laust på 3 kw til å komme opp i temperatur.

Tilbake
Topp