Runde varmeelementer til hjemmelaget varmtvannsbereder-brygger med ardbir styring

Eg vil anbefale å velge 1/2" rørgjenger, eg ser desse du linker til, er NPT gjenger, dei du får her, er som oftest BSP, visst man velger 1/2" då passer desse om kvarandre, (visst dei har med mutter spiller det ingen rolle) eg foretrekker å bruke muffer.
Sånn generelt er det bra å vite dette med forskjellige gjenge typer når ein holder på med dette, det er berre 1/2" og 3/4" som har samme gjengestigning, desse passer då om kvarandre, sjølv om gjenge graden er 55 gr. for BSP og 60 gr. for NPT, ei omdreing eller to meir med gj.tape fikser dette :) det er jo ikkje noko trykk vi jobber med her då :)

Ja dette er eg klar over og har forsåvidt skrive det på forumet her ein del ganger tidlegare ;)

Men, eg har brukt desse med 1/4" NPT men dreia vekk gjengene likevel for å lodde fittingen fast, så då spelar det liten rolle kva dimensjon ein går for. Skal ein bruke gjengene så må ein ha mutter og skiver og pakningar tilsvarande messingnipplane selgaren av elementa har. No er min meining at sjølv om rustfritt er å føretrekke, så er det ikkje krise om dei nipplane er av messing, eigentleg.
 
Da har jeg fått svar fra seller av desse rod-elementene. Desse har ytterkappe av incoloy som er en type nikkel-legering. På spørsmål om dette var anbefalt til ølbrygging (food-safe), var svaret at dei ikke anbefalte at elementa var i kontakt med vørteren. Men anbefalte å legge elementa rundt kokekaret på utsida med varmeisolasjon utenpå der igjen.
Hva tror dere om denne løsningen?

New message: Hi If you are going to have these ...


7

New message from: cateringparts (78,895)
Hi

If you are going to have these rods exposed in the liquid I would not recommend them. Coiled around the outside of a tank with a protective heat proof wrapping then I would.

Kind regards

Regards
CPUK Customer Services
Tel: 01924 872982 Mon-Fri 8:00-5:30 (BST)

NewShopLogo3_rev.jpg

Reply
Your previous message

Is incoloy foodsafe? Is it safe to use in brewing equipment?
Shipping cost to Norway 6240 for 2 pcs?

Best regards

On 13.02.2017, 10.07, cateringparts wrote:

Re: sveinroger2009 has sent a question about item #141267968942, ending on Mar-10-17 07:29:58 PST - HE6030 60" / 5ft LONG 3000 watt 3kw DRY / WET ROD HEATING ELEMENT 220v-240v 8mm

Hi

I'm afraid that these are not stainless steel but an incoloy.

The diameter is 8mm.

We can ship to Norway, but they would come coiled due to the length. We would also require the delivery address in order to quote for shipping costs.

Kind regards

HE6030 60" / 5ft LONG 3000 watt 3kw DRY / WET ROD HEATING ELEMENT 220v-240v 8mm



Price: GBP 26.00
Buy it now
Watchers: 12
Quantity Remaining: 10
Buy it now
Get to know the seller cateringparts
• Located: Wakefield, United Kingdom
• Member since: Nov 24, 2002
• Positive Feedback: 99.9%
 
Ikke vet jeg men er ikke incoloy (vet legeringen varierer iht hvilket tall den oppgis med) en bedre kvalitet rustbestandig stål?
Trodde den var hakket over både vanlig rustfritt, syrefast, duplex, 6Mo +++?
Det kan vel ikke være det at den er høyere legert med krom og nikkel som gjør den uegnet? Eller?
 
Vent litt, er nå kravet ikke lenger runde elementer?
Dersom ikke så har jeg en annen forhandler jeg sterkt kan anbefale fra Nederland. Ikke det at jeg har kjøpt varmeelementer, men har kjøpt endel annet derfra og fårt god service og hjelp samt rask levering til en grei pris. De trekker av Nederlandsk mva når du legger inn Norge som mottakersted, dog så må man jo betale norsk mva i vår ende, det er nå greit.
Her https://store.brewpi.com/mashing/stainless-steel-heating-elements er det litt å velge i alt etter som effekt etc måtte passe. Jeg er imponert over kvaliteten på det jeg har mottatt derfra. Meget pene termineringspunkter til elementene har de også, om det betyr noe.
 
Takker for fine innspill Ekornskurken og alle dere andre.
Grunnen til at jeg ønsker runde elementer (ferdig eller som kan bøyes) er å få en jevnest mulig oppvarming på vørteren under mesking.(bedre reguleringsmessig)
Et alternativ kan jo vere å sette flere stående element rundt ytterkanten av kokekjelen, men dette krever flere hull.
 
Tilbake
Topp