Weiss som er supergod i uke 1, og kjip i uke 3

Hei,

Har 4 brygg med Weissbier og 1 brygg med Wit bak meg, og har lagt merke til at de blir fort daffe i smaken.

Weissen er utrolig god første uken etter karbonering, og blir gradvis dårligere frem til uke 3. Er dette noe som er normalt og angår ferskhet, eller er det noe jeg kan ha gjort feil?

Tror ikke det er oksidering, da jeg er flink til å purge flasker, gjæringskar og tappekar skikkelig før fylling, samt at jeg bare har 1,5 cm med luft i toppen av flaskene før korking. (Bruker faktisk et CO2 apparat til å purge, og det ligger et ugjennomsiktig lokk av CO2 over ølet hele tiden.
Etter 20 batcher har jeg ikke opplevd oksydering av øl, sett bort fra "slumpeflaskene" - (første og siste ølflaske som somregel bare er halvfulle).

Virker litt som at alle de smakfulle esterene som er i en Weiss forvinner relativt fort. Er det et clue å overkompensere for dette? Altså å behandle gjæren litt røffere. slik at den lager for mye estere som så lagres vekk til "normalt" nivå?

Irriterer meg litt, siden det er så j****ig godt når det er på topp, og litt kjipt når det står en stund.

På en annen side gikk den ene wit'en fra å være litt kjip i begynnelsen, til å bli veldig god etter 8 mnd. (tenk NØ Wit).
Noen andre med samme problematikk?

Klarner det for fort? Gjærtype? Tar du med bunnfall fra flaska over i glasset? Har laga noen weiss. En gang hadde jeg for lite av riktig gjær, og satte ett gjæringskar med US05. Klarna for mye, og smakte ganske så forskjellig fra de andre.

Har brukt WLP 300 på weissbier.
De klarner ganske fort ja, men pleier å ta med litt av gjæren. Den er ikke helt klar, men er sånn passe cloudy.
Har prøvd med gjær, og prøvd uten gjær, og den uten ekstra gjær er faktisk litt bedre.

Ser forøvrig at det er mye bunnfall i flaskene (bjørnunger). Typ. 2-3 mm.

Kjører gjærstarter som vanlig.

Kanskje jeg neste gang skal prøve uten starter, og bare hive ett rør rett i vørteren?

Rull flaskene før du tapper de. Har og opplevd at mye av snadderet i weiss og tilsvarende faller til bunns.

Har rullet to flasker fra forskjellige kasser nå (første og siste), og merker ingen spesiell forbedring, bortsett fra at den er bedre når den får stått i glasset i 5 min og luftet seg.
Siste batchen jeg har nå er litt overkarbonert, slik at den drar med seg en del gjær når den åpnes uansett.

Siden forrige batch med Weiss, så har jeg begynt å justere PH og vann. Merker at det har gjort ølet bedre, men det mister smak fra dag 1 etter tapping.

Samme fenomenet har jeg bla. på IPA, bortsett fra at den er best rett fra gjæringsdunken før endelig tapping (smaksmessig).
Er det rett og slett ferskhet det går på? I såfall, vil ølet trives bedre på et av fatene istedenfor flasker?

Hvis du opplever det samme med IPA så vil det definitivt bli bedre for weissen å stå på fat.

Men. Jeg har omtrent bare fatet, men smaken ble ganske døll over tid på fat og, de første smakte krem ifht det siste som ble mottrykksfylt på flaske. Min tanke har vært at det er gjæren og annet snadder som feller ut. Det samme skjer jo med IPA, men forskjellene var aldri like store. IPA sliter mest med ufrivillig oksygenopptak mtp humla. Jeg vet ikke hvordan oksygen påvirker estere i weissen-typer.

Opplever det samme på en Saison gjæret med WLP566; estere som banan og pepper var tydelige når fersk, så forsvant bananen og gikk mer over i fersken og pepper. Nå etter 7-8 uker er lite fersken igjen, maltsmaken trer tydeligere frem med fortsatt pepper i ettersmaken... Er det rettogslett modningsprosessen i øllet som bryter ned godsmakene og jeg som liker esterne som gjør øllet litt røffere i smaken??

Jeg mener fortsatt at ting feller ut. F.eks dag tre til seks-sju med en 568 fra fat var som natt og dag. IPAene er ikke like drøye. De er mer dag en til to, og så får du mye av det samme fra dag to og utover.

Har ikke brygget så mange hveteøl, men har brukt WB-06 på begge.
Har ingen erfaring med at den tapte seg i smak etter noen uker på flaske.
(Nå viste det seg at fruen elsket dunkelweissen - så de varte ikke mer enn 6-7 uker..)
Ser fram til en konklusjon i denne tråden.

Alle mine har stått i 4c. Weiss/saison øl taper seg mye raskere enn ipa når det først har blitt "balansert" etter noen dager, altså etter at det grove har bunnet og blitt tappet ut.

Tilbake
Topp