Westvleteren 12, gjær og oppskrift.

Det er et vanskelig øl å få til, men det er ikke umulig. Jeg har brygget dette og andre belgiske øl mange ganger, og har en rekke mislykkede forsøk bak meg :)

Nok, frisk gjær er alfa og omega. Når det gjelder oksygen, så har ikke jeg opplegg for ren oksygen, men har lykkes i å lage en god versjon av dette med malingsblander. Luft ved pitch, og en gang til etter 12 timer.

Jeg har latt temperaturen stige til 28C etter eget forgodtbefinnende, typisk før 24 timer har gått. Dette har fungert ypperlig for meg på W12, en blonde, en Tripel og en svakere mørk øl. Å "holde igjen" denne på 18-20C har fungert mindre bra for meg, men kan også ha vært andre problemer, så jeg skal ikke være for påståelig.
 
Jeg er ikke redd for å prøve, værste som kan skje er at jeg lærer noe nytt til neste gang :) Det skal bli et artig prosjekt. Men blir en stund til det prøves, ble nettopp pappa til en liten jente for noen timer siden, så skal prøve å rette fokuset på noe annet fra øl fremover :)
 
Jeg er ikke redd for å prøve, værste som kan skje er at jeg lærer noe nytt til neste gang :) Det skal bli et artig prosjekt. Men blir en stund til det prøves, ble nettopp pappa til en liten jente for noen timer siden, så skal prøve å rette fokuset på noe annet fra øl fremover :)
Gratulerer!

(burde forøvrig være postet under "Du vet du er ølnerd når du... sjekker bryggerforumet to timer etter at du ble far")
 
Gikk akuratt en måned før jeg begynte å tenke på denne igjen :) Blir nok en stund til jeg kommer til å brygge denne, men har noen tanker rundt oppskriften. Gjæren pitches ved 18 grader, så skal temperaturen stige i 7 dager til rundt 27 grader så holdes her i rundt 5 dager. Senkes så til 18 grader over to dager, for å stikkes om til nytt kar og en lagringstid på 7 uker på 10 grader. Etter alt dette skal den endelig flaskes, men er det nok gjær igjen til å karbonere sukkeret jeg tilsetter? Må jeg kanskje tilsette litt ekstra gjær? I såfall, hva slags gjær skal jeg tilsette, og hvor mye sukker til karbonering?
 
Det du kan gjøre er å top croppe WLP530en og putte den i sterilisert syltetøyglass ha oppi litt sterilisert vann og sette kaldt. Da har du utmerket gjær som du kan tilsette ved flasking...

Forresten så bør du ikke fylle mer enn 12l i 25l kar hvis det er det du bruker. WLP530 er helt håpløst gjær som vokser ut av bøtta. Så gi den godt med plass og kanskje tilsett noe antifoam.
 
Ja, det blir kanskje best å bruke samme gjær. Hvordan bør jeg gjøre det da, stikke om til nytt kar ved flasking og tilsette gjær og sukkerlake i det nye karet? Hvor mye gjær trenger jeg da?

Ja, den er såpass ja :D det kan bli en utfordring, tror ikke vi greier å ha temperatur kontroll på to kar samtidig. Hva om jeg ikke bruker lokk? Skal stå i kjøleskap.
 
Jeg ville ikke brukt gjær fra primærgjæringen, rett og slett fordi du da må oppbevare gjæren ganske lenge. Vet ikke hvordan du planlegger å gjøre det, men jeg hadde ihvertfall ca en uke primærgjæring, så fem uker kaldlagring, så flasking. For enkelhets skyld tappa jeg over i nytt kar med sukkerlake (8g per liter) sammen med én pure pitch med fersk gjær. Fungerte strålende.
 
Jeg ville ikke brukt gjær fra primærgjæringen, rett og slett fordi du da må oppbevare gjæren ganske lenge. Vet ikke hvordan du planlegger å gjøre det, men jeg hadde ihvertfall ca en uke primærgjæring, så fem uker kaldlagring, så flasking. For enkelhets skyld tappa jeg over i nytt kar med sukkerlake (8g per liter) sammen med én pure pitch med fersk gjær. Fungerte strålende.

Du sier noe der ja, så et rør med fersk gjær av samme type under omstikk sammen med sukker? Lurte også på hvor mye sukker jeg burde bruke, så da fikk jeg svar på det også :) Takk.

Planen for gjæring var å få den til å stige fritt opp til 27 grader så holde den der i 5 dager. Leste at den kan bruk rundt 7 dager for å stige til 27 grader. Så ned til 18 grader over to dager, så sekundær gjæring på nytt kar i 7 uker på 10 grader før flasking.
 
Du sier noe der ja, så et rør med fersk gjær av samme type under omstikk sammen med sukker? Lurte også på hvor mye sukker jeg burde bruke, så da fikk jeg svar på det også :) Takk.

Planen for gjæring var å få den til å stige fritt opp til 27 grader så holde den der i 5 dager. Leste at den kan bruk rundt 7 dager for å stige til 27 grader. Så ned til 18 grader over to dager, så sekundær gjæring på nytt kar i 7 uker på 10 grader før flasking.
Jeg ville vært forsiktig med å senke temperaturen før den er ferdig, så mål. Den jeg har nå starta på 18C, og sto i et ganske varmt rom, så den traff 28C første dagen. Drakk en flaske i går, helt nydelig øl.
 
Ja, den er såpass ja :D det kan bli en utfordring, tror ikke vi greier å ha temperatur kontroll på to kar samtidig. Hva om jeg ikke bruker lokk? Skal stå i kjøleskap.

Den skummar ikkje så veldig mykje utan lok. Trur min krausen sank med 20 cm når eg tok av loket.
 
Hadde nok lett brukt gjær fra primærgjæring. Satt en starter på den, evt vaska litt, og kjørt på. Da får du også svar på hvor livlig gjæren er, og virker den ikke, nytt rør.
 
Takk for gode råd folkens :) Har til nå kun brukt tørrgjær, så dette med gjærstarter er litt skummelt ;) Men får bruke tiden fremover til å lese litt, kanskje få bygd meg en slik "sentrifuge" av en PC vifte. Er fortsatt ikke sikker om jeg skal prøve meg på det eller bare bruke en 5-6 rør med fersk gjær.
 
Takk for gode råd folkens :) Har til nå kun brukt tørrgjær, så dette med gjærstarter er litt skummelt ;) Men får bruke tiden fremover til å lese litt, kanskje få bygd meg en slik "sentrifuge" av en PC vifte. Er fortsatt ikke sikker om jeg skal prøve meg på det eller bare bruke en 5-6 rør med fersk gjær.
5-6 rør med fersk gjær blir jo meget kostbart, og brenner du for denne hobbyen er det lik så greit å skaffe deg utstyr for gjærstarter først som sist. Hvis du ikke vil mekke en magnetrører selv, har de starterpakke på Bryggselv til en grei pris.
 
Takk for gode råd folkens :) Har til nå kun brukt tørrgjær, så dette med gjærstarter er litt skummelt ;) Men får bruke tiden fremover til å lese litt, kanskje få bygd meg en slik "sentrifuge" av en PC vifte. Er fortsatt ikke sikker om jeg skal prøve meg på det eller bare bruke en 5-6 rør med fersk gjær.
Du kan lage starter uten magnetrører. Har magnetrører, men bruker den veldig sjelden nå. Setter heller en slump øl med den gjæra jeg har, tilpasser slumpen til gjæra, ikke omvendt, humler ikke for mye. Når denne er ferdig er det nok gjær til en større batch. Har nettopp satt 170 liter pils på to rør.. Et par småslumper først for gjærproduksjon resulterte i meget bra pils.
 
Du kan lage starter uten magnetrører. Har magnetrører, men bruker den veldig sjelden nå. Setter heller en slump øl med den gjæra jeg har, tilpasser slumpen til gjæra, ikke omvendt, humler ikke for mye. Når denne er ferdig er det nok gjær til en større batch. Har nettopp satt 170 liter pils på to rør.. Et par småslumper først for gjærproduksjon resulterte i meget bra pils.

Det må du nesten forklare litt nærmere for at jeg skal forstå :)
Men jeg fant et KIT og en OPPSKRIFT som jeg tror jeg skal prøve meg på, kommer på rundt 350,- for en DIY magnetrører.

Har bare et spørsmål ang dekandere, gjør man dette på starten av dagen når man tar den ut fra kjøleskapet, eller rett før man pitcher?
 
Jeg tar den ut i god tid før tilsetting for at temperaturen skal bli ca samme som vørteren. Heller av nesten alt og så trengs gjerne litt frisk vørter oppi starteren for å få ut all gjæren i bunnen av kolben.
 
Så, ta kolben ut av kjøleskap. Helle av vannet på toppen, slik gjæren ligger igjen i bunn. La den stå i romtemp til du skal bruke den, pitche litt vørter i kolben og riste, så pitche dette over i gjæringskar. Bruker du da vørteren fra det du har brygget eller lager du ny vørter med maltekstrakt?
 
Tilbake
Topp