Westvleteren 12, gjær og oppskrift.

Hvis du har gjær nok til 10 liter øl, men har tenkt å lage mer. Lag 10 liter øl, tapp av og drikk ølet, bruk gjærkaka i bunn til masse øl.. :)
 
Så, ta kolben ut av kjøleskap. Helle av vannet på toppen, slik gjæren ligger igjen i bunn. La den stå i romtemp til du skal bruke den, pitche litt vørter i kolben og riste, så pitche dette over i gjæringskar. Bruker du da vørteren fra det du har brygget eller lager du ny vørter med maltekstrakt?

Det jeg har brygget. Kun for å faktisk få ut gjæren. Vann funker også greit, er kun snakk om en dl eller to så og påvirkes ikke.
 
Leste et sted at det kan være lurt å vente en liten stund etter man har tatt vørter i gjæren før man pitcher det. For at gjæren skal bli mer aktiv når den pitches, stemmer dette?
 
Jeg lar alltid vørteren stå og felle ut etter kjøling da jeg sirkulerer samtidig. Tapper dog av en liter eller så sammen med gjæren (etter å ha dekantert) og setter denne på magnetrøreren. Der får den stå en times tid før jeg tapper vørter på dunk, tilsetter oksygen og pitcher gjæren som nå har begynt å våkne :)
 
Tilbake
Topp