Westvleteren XII (TWAALF)

Verdens bedste øl! Det må brygges!
Jeg ved der findes nogle clone oppskrifter af denne på nettet, men er der nogle af dere som har brygget ud fra en af de?

* Nogle som har en oppskrift tilpasset ca 25 liter?
* Bryggerfaringer med dette øl?
* Fandt et link til en oppskrift på HOME BREW FORUMS hvor der er en clone oppskrift kan dere hjelpe meg med at "tyde" den og se om den passer på den nedestående profil?

Ud fra de tal som bogen BREW LIKE A MONK skriver tegner det et billede af øllets profil. Jeg er desvære ikke dygtig nok til at tyde hvad det kræver av en oppskrift?

OG: 1090
ALC: 10.2
APPARENT DEGREE OF ATTENUATION: 86%
COLOR: SRM 40 / EBC: 79
IBU: 38
(KILDE: BREW LIKE A MONK)

Westvleteren bruker gjær fra Westmalle, så da ville jeg gått for WLP530.

Mener også at Westvleteren har samme maltsammensetning for alle sine øl, og at de kun bruker pale/pilsner-malt. Fargen kommer dermed fra mørk sukker (og muligens fra prosessen). De bruker i tillegg hvitt sukker også, for å drive opp OG.

Tror sukker er 20% av fermentables. Så da trenger du SG 1.072 fra malt, og så nok sukker til å ta deg til 1.090. En av utfordringene her blir å finne sirupen som gir nok farge og riktig smak.

Dette er info fra Brew like a monk, fra hukommelsen, ta med en klype salt, dobbeltsjekk med boka.

Gjæring starter på 20C, stiger til 29C over 4-6 dager. Lagres ved 10C i 4-10 uker (til den klarner).

Leser i How to Brew like a monk at fargeutviklingen er en av hemmelighetene deres, men at det sannsynligvis involverer karanellisert sukker og lang koketid.

Topphøstet gjær fra neste batch tilsettes ved flasking.

Jeg ønsker ikke tro kopi af denne, dette mål vil ikke være realistisk uanset, men det går kanskje an og komme det nærmt nok.

Oppskriften?
Pale/Pilsnermalt skriver dere. Humle typen er bla. den tyske halletauer!

Nogle som har et tips til den?

Vi brygga denne: https://www.brewtoad.com/recipes/westvleteren-12-3

Har ikke fått sammenlignet med originalen da vi drakk opp originalen før denne var ferdig, men resultatet ble knall uansett. Antagon og jeg fant oppskrifta på homebrewtalk om jeg ikke husker feil. Hvem maltet vi brukte var maltet av husker jeg ikke helt, vi kjøpte alt av malt gjennom bryggselv.

Notis til oppskrifta, vi brukte ikke maple syrup, men Candy sirup mørk: http://www.bryggselv.no/products/candy-sirup-mrk-1-liter-135kg
Brewtoad hadde bare ikke candy sirup i reportoaret da vi la inn oppskrifta.

Sett veldig varierende oppskrifter på denne. Denne var den jeg traff som flest hadde kommentert at var forholdsvis lik. God ble den iallefall :)

Det er den første oppskriften jeg har sett som matcher det jeg har funnet av fakta om ølet. Har faktisk snust på å bestille fra de før. Men de kopierer jo europeiske siruper for det amerikanske markedet - får man kjøpt lignende her til lands? Har lekt meg litt med å lage egen sirup i det siste, og håper å få det til den veien, men hadde vært artig å prøve eventuelle kommersielle varianter også.

Brygget en westvleteren 8 klone som ble flasket for noen uker siden etter candisyrup sin oppskrift. Som flere peker på er dette den oppskriften som best samsvarer med Hieronimus.

Jeg brukte candysirup fra brewferm og cassonade. OG 1072 som det skal være iflg oppskriften. Med andre ord en litt sterk dubble. Videre kokte jeg ned 3 liter vørter til sirup for å få mer farge og maillardsmaker.

Ølet lover godt, faktisk meget godt. FG var på 1011 etter at karboneringssukkeret var blandet inn.

Men noen typisk dubble synes jeg ikke at dette har blitt. Ølet ligger mellom en dubble og en tripple. Det er litt lyst for en dubble og litt mørkt for en tripple. Noen stor maltdybde og kompleksitet er det heller ikke, og det er jo ikke rart all den tid det utelukkende er pilsner og palemalt + sukker og sirup. Smaken går mer mot en tripple enn en dubble også.

Nå må jeg innrømme at jeg skyter mot et mål jeg ikke kjenner. På tross av flere forsøk har jeg enda ikke vært så heldig å få tak i westvleteren, ut i fra det jeg leser skal det ha maltkompleksitet og det har ikke denne klonen.

Men godt øl har det blitt og bedre blir det med lagring. Skulle jeg brygget det igjen som en dubble ville jeg lagt inn noe spesialmalt 3-400 gram Halvparten spesial b tipper jeg. Som tripple med hvitt sukker. Ikke usannsynlig at jeg gir blaffen i typeriktighet og bare brygger ølet fordi det er godt.

Ellers er jeg skeptisk til at denne candysirupen er noe annet enn kandissukker og vann.

mvh

Bårdd

Vi brygga denne: https://www.brewtoad.com/recipes/westvleteren-12-3

Har ikke fått sammenlignet med originalen da vi drakk opp originalen før denne var ferdig, men resultatet ble knall uansett. Antagon og jeg fant oppskrifta på homebrewtalk om jeg ikke husker feil. Hvem maltet vi brukte var maltet av husker jeg ikke helt, vi kjøpte alt av malt gjennom bryggselv.

Notis til oppskrifta, vi brukte ikke maple syrup, men Candy sirup mørk: http://www.bryggselv.no/products/candy-sirup-mrk-1-liter-135kg
Brewtoad hadde bare ikke candy sirup i reportoaret da vi la inn oppskrifta.

Hvor lenge sto denne før du flasket den? Brukte du ekstra gjær til karbonering?

Tilbake
Topp