Kold Brygg
Moderator
Neste gang jeg kjøper belgisk tørrgjær blir det Lallemand Abbey, dette skal være Chimay stammen. Jeg har en WB-06 som er samme stamme som Duvel, at Fermentis selger denne som hveteøl er merkelig. Jeg har et par pakker av disse liggende og kommer til å teste denne i en Blonde og kanskje en Quad etterhvert. Vil sikkert fungere fint i en Enkel/ Patersbier også, får tenke litt på det også.Ikke meningen å kapre tråden din, men finnes det belgisk tørrgjær som er lik eller identisk Imperial B48? Fant bare ferskgjær i en sammenligning.
Det er vel et legitimt spørsmål i denne tråden, det.
Men svaret er nok nei - i alle fall finnes det ingen tørrgjærversjon av denne gjæren, som satmmer fra Westmalle. Jeg trur det nærmeste du kommer er SafAle BE-256, som jo også skal være en klostergjær. Opprinnelsen kjenner jeg ikke, men flere mener nå de har fått godt øl med den. Så om du ikke får tak på, eller ikke vil bruke, en av ferskgjærversjonene av Westmalles gjær, trur jeg den er et greit alternativ.
Den er visst også nokså ekspansiv, så samme råd gjelder for den: Monter blow off like gjerne først som sist.
Rapporter gjerne her hvordan det går, om du brygger patersbier med den.
BE-256 kommer jeg ikke til å kjøpe igjen. Skal du anbefale en tørrgjær er det bedre å nevne Lallemand sin.